Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Ter2Blend - propojení Blenderu a Terragenu

17. října 2000, 00.00 | Když se spojí to nejlepší ze dvou výborných programů, výsledky mohou být opravdu zajímavé. Skript Ter2Blend to jen dokazuje.

Jednou z vlastností, které činí Blender ještě mocnějším nástrojem je implementace Python scriptu. Pomocí tohoto vyššího objektově orientovaného programovacího jazyka si každý uživatel může některé funkce doprogramovat sám a to buď v libovolném textovém editoru, odkud se skript přenese do Blenderu nebo přímo v textovém okně Blenderu, dostupném přes klávesy Shift+F11. Jedinou podmínkou je tedy znalost Pythonu. Informace o něm je možné nalézt na www.python.org. Dokumentaci podporovaných částí Pythonu v Blenderu pak najdete v dodatku manuálu s názvem "1.8 ManualAppendix" , který je ke stažení na domovských stránkách Blenderu (www.blender.nl) v sekci "download".

Pro nás neprogramátory naštěstí existuje celá řada skriptů od jiných uživatelů, které umožňují exportovat do jiných programů, jako je např. raytracer POV-Ray, Lightflow, Renderman atd.

Dnes bych vás chtěl upozornit na skript Ter2Blend autora Guy Van Rentergem,který je ke stažení zde , pomocí něhož je možné importovat krajinky z Terragenu do Blenderu.V době psaní tohoto článku jsem měl k dispozici verzi 1.1, ale na autorových stránkách je k dispozici již verze 1.2, která s sebou podle všeho nese výrazná vylepšení, zejména v oblasti interface.

Práce se skriptem vypadá následovně. Nejprve vytvoříte v Terragenu krajinu a uložíte height mapu jako soubor ve formátu ".ter".

Uložení .ter souboru v Terragenu

Poté spustíte Blender a v něm skript Ter2Blend. V menu, které se objeví pak stačí jen zadat plnou cestu k ".ter" souboru a po pár vteřinách výpočtu by se v 3D okně měl objevit polygonální model krajiny. Jen nasvítit a otexturovat!

Ter2Blend v praxi...

Věřte, že neznám lehčí způsob, jak tak rychle získat tak detailní 3D model krajiny. Tím ale možnosti využití Ter2Blend zdaleka nekončí. Skript také umí nastavit světlo i kameru podle údajů přenesených z Terragenu.

Údaje přenášené do Ter2Blend

Poté můžete v Blenderu dát do pozadí (BackBuff v renderovacím menu) obrázek vyrenderovaný v Terragenu a po pár jednoduchých krocích přidat další objekty vymodelované v Blenderu, které nejenže budou na krajinu vrhat stín, ale tento bude i zdeformovaný nerovnostmi terénu, stejně jako je tomu ve skutečnosti! Doslova během pár desítek minut tak můžete mít třeba takovouto scénu:

Zkušební obrázek vytvořený pomocí Terragenu, Blenderu a skriptu Ter2Blend

Od verze 1.1 umí skript Ter2Blend převádět i animaci průletu krajinou vytvořenou v Teragenu. Tuto možnost jsem zatím nezkoušel, ale ukázka ve formátu avi , která je ke ztažení na autorových stránkách hovoří za vše. Taktéž tam naleznete podrobné tutorialy, jak skript použít.

Celkově vzato je Ter2Blend jeden z nejužitečnějších skriptů pro Blender co znám a mohu jej jen doporučit.

Další relevantní články:

Hořící svíčka v Blenderu
Hořící svíčka v Blenderu - pokračování
Váza v Blenderu
Co jste chtěli vědět o Blenderu...
Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
Modelování v Blenderu pomocí křivek
Materiály v Blenderu- druhá část
Materiály v Blenderu- první část
Blender: Budiž světlo, část druhá
Blender: Budiž světlo, část první
Animace v Blenderu
Modelování v Blenderu metodou extrude
Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
Blender pro úplné začátečníky
Blender - výkonný 3D software zcela ZDARMA!

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: