Knihy o Blenderu: Oficiální příručka - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Knihy o Blenderu: Oficiální příručka

30. května 2003, 00.00 | Asi každý, kdo Blender začne používat častěji než jen jako občasnou zábavu, přečetl snad každý tutoriál, na který narazil a přesto chce vědět více, začne se jistě zajímat o komerční tituly a hlavně jakou kvalitu za své peníze získá.

Kromě volně stažitelné dokumentace k Blenderu existuje hned několik kvalitních i méně kvalitních titulů, které můžete koupit v podobě klasické knihy nebo jako e-book. Postupně se zde seznámíme s většinou z nich a začneme s tou nejobsáhlejší, nejdůležitější a patrně i nejlepší z nich, a to knihou "The official Blender 2.0 guide"

The official Blender 2.0 guide

Tato kniha je elektronickou podobou tištěného manuálu, který původně prodávala společnost NaN. V podstatě se jedná o podobnou referenční příručku, jakou byl Blender v1.5 manual od samotného autora Blenderu Tona Roosendaala. Tato kniha byla později doplněna o v1.8apendix, který popisoval funkce původně přístupné jen vlastníkům tzv. c-key. Omezení padla s přelomovou verzí Blenderu 1.8, která uzavřela původní řadu a onen appendix byl také volně ke stažení na stránkách NaN. Později přišel GameBlender, tedy Blender 2.0 s řadou nových funkcí, herním enginem a potřebou napsat nový manuál, který by nové prostředí popsal.

V případě The official Blender 2.0 guide však tehdejší NaN již nenechala vše na jediném člověku, ale obrátila se na nejzkušenější autory tutoriálů blenderovské komunity. Vedle Tona Roosendaala se tak na nové příručce podílel např. i Carsten Wartmann, autor ve své době jedinečné knihy Das Blender Buch, později přeložené i do anglického jazyka a dodnes prodávané na Amazon.com, nebo autoři tutoriálů jako Bart Velhuizen (tehdejší manager komunity a editor taktéž komerčních publikací o Blenderu Tutorial Guide 1 a 2), Reevan McKay, Randall Rickert a konečně Willern Zwarthoed.

Vznikl tak manuál, který svými 250 stranami není příliš rozsáhlý ve srovnání s manuály k jiným 3D aplikacím, zato je však nabitý k prasknutí skutečně relevantními a hlavně na praktických příkladech demonstrovanými informacemi a technikami. Obsahový posun od popisnosti k demonstrativnosti zaregistrují a ocení zejména majitelé původního Blender v1.5 manual, který byl většinou jen suchým popisem jednotlivých tlačítek, často ne právě srozumitelným způsobem.

Jaký je tedy obsah. Kniha je rozdělena do 14 kapitol a to nezvykle prezentovanými jako autonomní státy na mapě planety Blender. Ton Roosendaal si zkrátka ani zde neodpustil nějakou tu "divnost":-) . Na přehlednost to však nemá žádný vliv, kapitoly jsou seřazeny velmi logicky a díky dalšímu podrobnějšímu dělení je orientace i při listování a vyhledávání velmi rychlá.

První kapitola je jen obecný úvod, ale hned druhá vás prostřednictvím dobře napsaného tutoriálu provede všemi nejdůležitějšími úkony, které při práci s Blenderem potřebujete. Naučíte se v něm načíst scénu, vyrenderovat ji, přidat objekt, provádět s ním základní operace jako je přesun, přidat mu materiál a materiálu texturu, vyzkoušíte si dokonce jednoduchou animaci.

Další kapitoly se již nesou v duchu specializace na jednotlivé skupiny funkcí:

Chapter1 : About this book
Chapter 2: Quickstart
Chapter 3: Using Blender- používání myši, orientace v různých typech oken, edit mode...
Chapter 4: Mesh modelling -všechny myslitelné techniky modelování v režimu mesh
Chapter 5: Curves and surfaces -totéž v režimu křivek a povrchů (Nurbs)
Chapter 6: Special modelling techniques - modelování duplikováním vertexů, framů animace nebo pomocí lattice objektu
Chapter 7: Materials and textures - vše o nastavení materiálů a jejich textur, též techniky UV-mapingu
Chapter 8: Lighting- podrobný pohled na světla, renderovací algoritmus a jeho dopad na stíny. Též volumetrické světlo a základní postupy při nasvětlování scény
Chapter 9 :Animation-klíčová animace, IPO křivky, sledování cesty, animace lattice, vertex keys, IKA Skeleton (tato část již není aktuální, Blender již IKA nepoužívá a nahradily je Armatures), Sequence editor
Chapter 10: Particle effects-vše o částicích
Chapter 11: Python scripting-něco pro programátory skriptů
Chapter 12 a 13 popisují všechna okna a tlačítka v Blenderu- tato část se nejvíce podobá původnímu manuálu
Chapter14: Appendix -obsahuje popis instalace a také pojmový slovník

Jediná chyba, kterou na publikaci shledávám, je trochu nižší rozlišení obrázků v PDF verzi, které jsou sice stále ještě dobře čitelné (mám na mysli zobrazená tlačítka), ale někdy působí trochu rozmazaně. Ke knize je možné stáhnout si i obsah CD, které bylo původně dodáváno k tištěné verzi a to dokonce zadarmo, takže se můžete sami přesvědčit, co v knize najdete.

Publikaci si můžete zakoupit na stránkách www.blender.org v sekci E-shop. Nejprve je třeba ji objednat, poté zaplatit podle pokynů v mailu, který vám přijde a tentýž mail vám potom budou zaslány registrační údaje, pomocí nichž se přihlásíte do systému a pdf soubor si stáhnete. Stahovat můžete i opakovaně, tedy se nemusíte bát, že o knihu přijdete, když vám např. vypadne spojení.

Mám-li shrnout hodnocení do prostého a stručného konstatování, je The offical Blender 2.0 Guide nejlepší kniha, jakou nyní můžete o Blenderu koupit. Rád bych také na tomto místě poděkoval panu Liborovi D. za zapůjčení této i několika dalších knih ke zrecenzování.

Souhrnné informace:
Název: The official Blender 2.0 guide
Autoři: Ton Roosendaal, Carsten Wartmann Reevan McKay, Geno Ruffalo, Randall Rickert, Bart Veldhuizen, Willem Zwarthoed
Link:The official Blender 2.0 guide
Cena:12.00 Euro (slovy dvanáct)
Velikost ke stažení: 9,6MB

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: