Xfrog 4, to pravé potěšení pro virtuální zahrádku - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Xfrog 4, to pravé potěšení pro virtuální zahrádku

xfrog

10. září 2003, 00.00 | Xfrog, fenomenální plugin pro tvorbu veškeré 3D flóry a nejen pro ni, poskytovaný na všechny běžné 3D softwarové platformy. Potřebujete často reálné 3D stromy a rostliny? Pak je Xfrog asi nejlepším řešením.

{První část} Jak je uvedeno v hlavičce, modul, nebo chcete li plugin Xfrog 4 je multi platformnín řešením pro tvorbu rostlin, včetně jejich animací a vazeb na atmosférické jevy, například na vítr. Výrobcem tohoto pluginu je berlínská společnost společnost Greenworks Organic Software, a plugin samotný je k dispozici na všechny běžné 3D aplikace. Jmenovitě tedy na 3D studio Max, Ligtwave, Maya, Cinema 4D…. Tedy vybere si každý, nebo alespoň skoro.

V tomto článku, jak je mým dobrým zvykem :-), budu popisovat pouze variantu, která je určena programu CINEMA 4D a tak mi snad odpustí ti, kteří nejsou příznivci tohoto programu, mé již tradiční úzké zaměření (konec konců nemám ani jinou verzi pluginu k dispozici). Pokud mohu soudit z uvedených faktů v manuálu tak předpokládám, že v zásadě a v obsahové struktuře je plugin pro všechny uvedené aplikace podobný, a tak by neměl být problém si coby "necinemista" představit funkci pluginu v jiné, než mnou popisované variantě.


Obsah
Vzhůru na to. A jelikož jde o představení tuším na stránkách tohoto serveru zásadní, vezmeme to od píky. Za své peníze (adresy na výrobce, distributora a orientační ceny jsou uvedeny na konci článku), dostanete úhlednou krabičku obalu DVD s dvěmi CD a drobný, ale myslím že dostatečný manuál (v mém případě jsem měl k dispozici anglickou mutaci). V tomto manuálu jsou popsané exaktně, ale bez příkladů, všechny složky modulu. Jazyk je přehledný a rozumně stylizovaný, zřejmě následek toho, že je plugin vyvíjen v Německu. Kromě toho můžete použít i manuál na CD, kde je kromě anglické verze i verze německá a také všemi oblíbená a užívaná verze japonská. Kdo je šílenec do japonštiny má o důvod navíc pro koupi pluginu (ale těch důvodů je i tak dost). Obě CD nejsou v balení jen tak pro legraci a osobně jsem byl nakonec s jejich obsahem spokojen. Cítíte mírnou nevoli ve slově celkem? Vysvětlím za chvilku.

Na prvním CD je samotná instalace pluginu. Nečekejte ale nějaký nabubřelý balík, plugin je útlý, výkonný a tak je poměrně malá i instalace. Instalační soubor má cca 5 MB. Na tomto CD je ale kromě toho také malá galerie (některá díla jsem přidal i do tohoto článku) a malé animace nejen flóry. Jinak tam ale také naleznete předpřipravené modely včetně textur. A některé tyto modely jsou velmi pěkné. Zapomenout nesmím na banku 20 high endových druhů stromů, kdy je většinou každý strom ve třech verzích (podle stáří, respektive vzrůstu). Celá tato banka je doplněna o seznam a popis dřevin ve formátu pdf (ještě že to bylo i v latině, té co se týče dendrologie rozumím, z té angličtiny bych nebyl moudrý). Co mi přišlo na této bance svým způsobem negativní byl fakt, že všechny tyto objekty jsou"převedené" na polygony. Nejsou tedy nadále definované pomocí pluginu, ale jsou to obecné objekty. Tomu odpovídá i velikost souborů a délka výpočtu. Jinak při objektech definovaných pluginem je výpočet poměrně svižný, ale o tom později. Dále je na CD několik video tutoriálů. Ty jsou opravdu cenné a vhodně doplňují obsah manuálu, jen mi občas přišly poněkud zdlouhavé. Co mě ale poněkud rozčílilo byl fakt, že jsou všechny video data na obou CD ve formátu "mov" ve verzi Quicktime 6 a že tato verze přehrávače na CD není (tak to bylo k té mé nevoli). Myslím že tyto drobnosti patří tak říkajíc "ke slušnému" vychování. Celý tento virtuální majetek je ovládán pomocí html stráneček.

Druhé CD je nabyté video tutoriály. Opět jsou po obsahové stránce kvalitní a tak by neměla být studie programu problémem. Jak se dá asi očekávat, je i obsah tohoto CD ovládán pomocí html stránek.

Instalace

Instalace samotná je bez potíží kromě malého zmatku, kdy jsem si musel přečíst informace na krabičce, jak že se mám registrovat. Vzhledem k tomu, že to bude asi u každé varianty jiné, tak odkazuji na to, aby se sledoval popis registrace na krabičce. Ušetří to asi 15ti vteřinové zmatky. Pro spuštění pluginu je v zásadě nutné připojení na internet, protože spuštění probíhá tak, že se přihlásíte pomocí uvedené adresy na stránku výrobce, do přihlašovacího systému se převedou vaše iniciály (tedy doufám, že se registruje NFR novinářská verze stejně jako komerční) a musí se zadat CD klíč, který je na krabičce od CD. Teprve poté obdržíte číslo. Jinak si můžete také tímto způsobem zaregistrovat a také tím pádem spustit trial verzi. Trial bez problémů funguje, sám jsem to vyzkoušel. Doporučuji.

Rozhraní
Tato část bude asi více "cinemistická" než ostatní. Tedy ostatní promiňte, ale i tak si myslím, že stojí za to i tyto řádky číst, protože jak jsem psal výše, nástroje budou principielně stejné na všech platformách.


Jak je již v CINEMĚ 4D zvykem, objeví se po instalaci v menu Pluginy položka nainstalovaného modulu. První dvě položky patří registraci a tak vlastně není co popisovat. Následují běžné položky jako o programu (About Xfrog) a odkaz na on-line manuály a dokumentaci. Co je poměrně zajímavé je volba Create default toolbar. Po tomto příkazu se otevře okno paletky všech užitečných nástrojů, kterou si můžeme zaranžovat podle vlastního přání. Osobně si vždy všechny záložky dávám nad modelační okno. Co je sympatické je fakt, že jsou přímo ve vytvořené paletce kromě vlastních nástrojů pluginu i další nástroje, které budete při tvorbě běžně potřebovat. Jistě, tvorba paletky je jednoduchá, ale jistě každý uvítá, když mu někdo jiný ušetří práci. Na níže uvedeném náhledu chybí "undo" a "redo", ale to se jistě nebudete cítit nikterak ochuzeni.


Branch
Vynecháme popis obecných nástrojů a přejdeme přímo na nástroje pluginu. Prvním nástrojem, nebo spíše příkazem je příkaz Branch. To bychom mohli přeložit jako ratolest, nebo větev. Po tomto příkazu se ve Správci objektů objeví objekt Branch, který obsahuje dvě křivky.


Omluvte ještě odbočku. Tato verze pluginu Xfrog je v CINEMĚ 4D první verzí, která je zcela implementovaná do prostředí programu. Předchozí verze měly samostatná editační okna ve stylu okna Shave and HairCut.

Zpět. Ve Správci objektů je objekt Branch, který obsahuje dvě křivky. První křivka je základním profilem větve (v tomto případě kmene, může být třeba i profilem listu). Druhá křivka je cestou, podél které je profil vytažený. Profilová křivka nemusí být jen uzavřená, může být též otevřená, čímž můžeme vytvořit například základní profil okvětního lístku či listu. V modelačním okně je po spuštění funkce kmen budoucího stromu.


Máme-li ve Správci objektů označený objekt Branch, můžeme ve Správci nastavení nastavit parametry tohoto objektu. Zde jsou podstatné dvě záložky. Záložka Objekt a záložka Nodes (uzly).


Parametry záložky Objekt definují průběh zakřivenosti větve. Tvar je definován křivkou, ale je možné definovat i numericky jednotlivé body křivky. Bod nejvíce vlevo je na úpatí větve, nejvíce vpravo na jejím konci. Z toho je vidět, že v našem případě je konec větve zcela stažený. Tímto způsobem (vlevo začátek, vpravo konec) jsou definovány všechny parametry tohoto objektu. Klikne-li se na jméno křivky Thickness (tloušťka) pravým tlačítkem myši, může se vybrat volba pro zobrazení podrobných parametrů průběhů křivky. Kromě toho si můžeme všimnout, že se dají všechny parametry křivky animovat pomocí Správce nastavení. Stejně tak můžeme na křivce přidávat a ubírat kontrolní body. Tím jsem v zásadě popsal definování tvaru větve.

[-more-]{Druhá část}

Záložka Nodes slouží k definování rozmístění objektů, které jsou vložené pod první, základní větev, respektive v tomto případě kmen. Vložený objekt může být opět další objekt Branch. Vypadá to pak jako na níže uvedeném obrázku. Nejdříve ale nastíním parametry, které se zde definují, opět pomocí křivek či pomocí přesných hodnot (a zase můžeme vše animovat). Pomocí těchto parametrů můžeme definovat rozmístění větví po předchozí větvi, tloušťku a délku těchto větví, jejich množství, natočení a také rozmístění dalších objektů, které jsou pod těmito objekty. Je to poměrně komplexní balík nastavení.


Je-li pod první větví správně vložený objekt další větve (a nebo skupina jiných objektů), tak je tato skupina rozmístěna podle nastavených hodnot na nadřízené větve (kmeni). Následuje tedy ihned po křivkách, které definují tvar nadřízené větve (je tedy třetí v pořadí hned za křivkami). Tento objekt je podle nastavení v záložce Nodes rozmístěn po nadřazeném objektu. Je-li po tomto objektu ještě další objekt, který je na čtvrté pozici, pak tento objekt je umístěn na konec, respektive na špičku nadřazeného objektu. Také vás to hned napadlo? No jistě, třeba takhle se umisťuje květ na stonek. A to není vše. Objekt Branch samozřejmě podporuje mapování UVW a tak není nanesení textur nikterak problematické.


Phyllotaxis
Dalším příkazem v pořadí je Phyllotaxis. Po zvolení tohoto příkazu se do Správce objektů vloží objekt Phylotaxis, pod kterým je křivka Oblouk. A k čemu tento příkaz slouží? Pomocí tohoto příkazu se distribuují objekty vložené pod objekt Phyllotaxis (zatím tam nic není) po ploše, která je definovaná rotací křivky (v tomto případě oblouku). Pomocí tohoto příkazu se velmi snadným způsobem vytvářejí středy květin, semeníky, ale také se pomocí tohoto příkazu podle jistých pravidel rozmisťují okvětní lístky. Takový příklad je uveden níže. Řekněme, že by to mohl být jakýsi prototyp juky sloní noha.



Na druhém příkladu je uveden stejný příkaz, ale za použití objektu koule. Pomocí tohoto příkazu se snadno vytvoří semeník slunečnice, nebo "čepička" žaludu dubu.



Stejně jako u objektu Branch, tak se i objekt Phyllotaxis definuje ve Správci nastavení. A asi nepřekvapí, že se zde opět pracuje hlavně s křivkami, které definují průběh rozmisťovaných kopií po povrchu vytvořeném křivkou. Apropos tato definující křivka nemusí být nutně parametrická křivka Oblouk. Může to být samozřejmě jakákoliv křivka. Ale zpět k parametrům objektu Phyllotaxis. V jeho nastavení se definuje počet kopií, jejich rozmístění a také velikost směrem od začátku křivky ke konci. Kromě toho se může definovat natočení objektů vzhledem k tvaru rotační plochy atd. A věřte tomu, že je výsledek často velmi zajímavý a překvapující. Na níže uvedených obrázcích jsou dva takřka totožné příklady. V tom spodním jsem jen upravil průběh rozmístění objektů po rotační ploše a velikost objektů, kdežto první zobrazuje nastavení výše uvedeného žaludu.




Jak vidno z předcházejícího obrázku, dají se i u této funkce definovat hodnoty parametrů numericky a dokonce i funkcí. Kromě toho se dají takřka všechny parametry animovat.

Hydra
Objekt Hydra pracuje ve své podstatě velmi podobně jako standardní objekt programu CINEMA 4D Pole. Objekt, který je pod objekt Hydra vložen, je rozmístěn okolo umístění objektu Hydra podle jistých pravidel. Avšak na rozdíl od objektu Pole můžeme u Hydry poměrně široce definovat distribuci jednotlivých instancí (kopií) a jejich variace. Opět nalezneme užití tohoto nástroje u květů rostlin atd.



Stejně jako u jiných objektů tohoto pluginu, se i Hydra definuje ve Správci nastavení. V tomto správci se nastavuje počet instancí, poloměr kruhu, na kterém jsou objekty rozmístěné, hustota rozmístění po tomto kruhu, zkroucení základového kruhu, natočení rozmisťovaných objektů a jejich velikost. Opět se jednotlivé parametry upravují pomocí křivek či pomocí zadávání přesných hodnot bodů těchto řídících křivek. Stejně jako u ostatních parametrů se dají i parametry objektu Hydra animovat.


Variation
Popis objektu Variation bude poměrně snadný. Jde o objekt, který náhodně (nebo podle jistých pravidel) generuje jemu podřízené objekty. Využití tohoto objektu je asi nasnadě. Vytvoříme objekt Variation, umístíme pod něj například několik tvarů trnů růže i jejich lístků a celou tuto skupinku umístíme například pod objekt Branch, kterým bychom definovali stonek růže. A díky objektu Variation budou objekty na stonku rozmístěné náhodně.



Nastavení tohoto objektu je analogické k předchozím objektům pluginu. Tedy vše je ve Správci nastavení. Na rozdíl od ostatních objektů je však tento objekt podstatně jednodušší. Je zde jen parametr pro definování typu variace a také hodnota náhodného počátku, díky které se dá velmi rychle změnit vzhled zkopírovaného objektu bez nutnosti nějakých změn ve struktuře modelu.


[-more-]{Dokončení} Curvature
Objekt Curvature není na rozdíl od předchozích objektů funkcí, ale jak již napovídá název jakousi formou křivky. Tato křivka se nedefinuje podle kontrolních bodů či vzorce běžné parametrické křivky, ale pomocí parametrů tohoto objektu. Tento objekt se může používat ve všech objektech pluginu. Jinak není nastavení této "křivky" či funkce nikterak zákeřné. Její význam spočívá v tom, že se tato křivka dá velmi snadno animovat a tak je její užití vyjma právě případů animace spíše výjimečné.



Tropism
Posledním objektem, který nám plugin nabízí, je Tropism. Nejsem si přesně jistý jak přeložit název tohoto objektu tak, aby to odpovídalo jeho působení, ale asi by bylo nejlepší jej pojmenovat jako Ovlivňovač. Tento objekt ovlivňuje svým nastavením sobě nadřazený objekt, což by měla být křivka definující cestu profilu objektu Branch. Řekněme, že je tato křivka cesty poměrně přímá a tak ji můžeme pomocí objektu Tropism (či objektů) ohnout jistým směrem. Kromě toho se dá Tropism velmi snadno animovat a tak můžeme například vytvořit animaci větví pohupujících se ve směru proudění větru.



Stejně jako ostatní objekty, tak se i Tropism definuje ve Správci nastavení. Jeho volby nejsou sice nikterak bohaté, ale pokud mohu soudit, tak dostatečné. Důležitým parametrem je typ funkce. K dispozici jsou dvě volby a při každé z nich je práce funkce poměrně zásadně rozdílná. Volba Axis umožňuje ovlivňovat nadřazený objekt jen pomocí samotných voleb funkce. Můžeme tak tedy například simulovat vítr. Druhou možností je volba Point, při které se může použít referenční objekt, ale také nemusí. Použití referenčního objektu je ale skvělé a v některých případech výhodné. Představte si slunečnici, ona se sice za sluncem neotáčí, ale mohla by. A tak se nastaví Tropism na stonek slunečnice, nastaví se typ Point a do referenčního objektu se nastaví objekt hlavního světla ve scéně, tedy slunce. A je to, když se bude slunce pohybovat, tak se slunečnice bude natáčet za ním.




Ostatní parametry, které ve správci jsou, definují sílu ovlivnění vzhledem k délce stonku a směr působení.

Tak to je z popisu vše. Jelikož však jde o recenzi, tak si dovolím jisté shrnutí.

Celý modul na mne působí velmi příjemným a sofistikovaným dojmem. Je to promyšlený nástroj, který sice nepřeplývá množstvím funkcí, avšak to co poskytuje dotahuje do konce. Upřímně jsem zjistil, že vlastně ani další nástroje nepotřebuji. Co mne velmi příjemně překvapilo je rychlost. Nevím jak to tvůrci dokázali, ale rychlost výpočtu je fantastická. Uživatel z toho má dojem, že vůbec nejde o objekty, ale o post efekty. Objekty to však jsou. A jaké!

Zkusíte-li si trial verzi, tak vás musím nejdříve varovat. Nedejte se zmást, že všechny objekty zpočátku vypadají až neuvěřitelně klackovitě a nepřirozeně. Velmi rychle si zažijete využití nástrojů a tak to bude pouze počáteční problém. Tedy nespěchejte a nestyďte se případně použít video návody, které jsou k dispozici (jestli se vám je ale bude chtít stahovat).

Jsou na řadě také drobná negativa, respektive jediné negativum, na které jsem narazil, je rozdílnost video tutoriálů a současného rozhraní pluginu. Nevím zda je tento rozpor odstraněn v pozdějších "baleních" pluginu, ale ve verzi, kterou jsem měl k dispozici, jsou video tutoriály vytvořené v jedné počáteční beta verzi, která má jisté odlišnosti. Týká se to zejména objektu Branch. Případně tedy na to pamatujte a nezapomeňte na referenční manuál, ve kterém jsou všechny informace aktuální.

Jestli Vás plugin zaujal, osobně věřím že ano, a uvažujete o stažení jeho trial verze (na 30 dní), tak budete-li chtít a sejde-li se čtenářská obec, mohu publikovat jistý věcný výtah podrobnějšího popisu jednotlivých funkcí, který by Vám mohl pomoci při práci.

Slíbené důležité adresy a data: Distributor pro ČR: společnost Digital Media, www.cinema4d.cz, přímé stránky distributora www.digitalmedia.cz

Stránky produktu: www.xfrog.com

Orientační cena pluginu Xfrog 4 uvedená na stránkách produktu pro verzi na program CINEMA 4D je 299 amerických dolarů, přičemž starší verze (s vlastním ovládacím rozhraním) 3.5 stojí zhruba třetinu. Dá se předpokládat, že cena Xfrogu 4 bude po uvedení pluginu na český trh odpovídající přepočtu kurzu.

Ukázky









Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: