Blender Journal 5/2003 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender Journal 5/2003

22. prosince 2003, 00.00 | Poslední Blender Journal v tomto roce je zaměřen víceméně monotematicky-většina obrázků má něco společného s létáním, letectvím a technikou. Kromě toho si můžete přečíst novinky, jako je raytarcing v Blenderu, nové knihy, nové tutoriály a několik zajímavostí s v budoucími vývoji Blenderu.

1. Blender art

Airman Landis

Autor:
Jméno: Landis R. Fields IV
Nick: Landis

Airman Landis je již poměrně starý obrázek, ale v souvislosti s tím, že jeho tvůrce je jeden z mediálně nejznámějších Blenderistů i mimo Blender a v minulých týdnech s ním byl otisknut rozhovor v 3D World Magazine, rozhodl jsem se jej trochu představit i v tomto Blender Journalu.

Landis je po všech stránkách zajímavý člověk, talentovaný grafik a pro 3D World Magazine napsal i tutoriál o modelování a práci s materiály v Blenderu, který patří v mnoha ohledech k vůbec nejlepším, co jsem kdy četl. Odmalička maloval a když nastoupil službu v armádě, plánoval po jejím skončení vydat se na dráhu 3D grafika. Vyzkoušel pár programů, ale nakonec se mu zalíbil Blender, zezačátku hlavně kvůli hardwarové nenáročnosti.

Airman by měl být krátký animovaný film z vojenského prostředí, jehož hlavním hrdinou je človíček, který je ve své jednotce na nejspodnější příčce potravního řetězce.

Koncept i obrázek, který vidíte (vůbec první verze postavičky, která byla uveřejněna na ElYsiun, v rozhovoru s Landisem vypadá již trochu jinak) postupně vznikal na jeho laptopu ve vojenském stanu, uprostřed pouště během operace Enduring Freedom...

Rozhovor s Landisem si můžete ve formátu PDF stáhnout zde:http://www.blender.org/bf/img_bart/TDW46.pro_landis.pdf

Landisův tutoriál k Blenderu pro 3D World Magazine: http://www.landisfields.com/blender_problem_solving.zip

Landisovy www stránky:http://www.landisfields.com

Airman Landis
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

A Hall

Autor:
Jméno: Endre Barath
Nick: Endi

Endi zatím nechyběl v žádném Blender Journalu a ani tento rozhodně nebude vyjímkou. První obrázek je hrubý render přímo z Blenderu, druhý je tentýž obrázek po postprodukci ve Photoshopu a konečně třetí verze je test navrátivšího se raytracingu do Blenderu.

Pure render
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Postprodukce
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Raytracing
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Dragon machine

Autor:
Jméno: ???
Nick: Lived

Zbytek obrázků tohoto Blender journalu má společného jmenovatele a to létání. Účastníci minulého kola soutěže Weekend Challenge na téma Flying Machines (létající stroje) totiž vyprodukovali nad poměry kvalitní obrázky, které sice nevynikají technickými kvalitami, ale dohání to zajímavými nápady.

Tento mechanický drak se stal vítězným obrázkem...

Dragon machine
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

MKII. Jet Powered Penny Farthing

Autor:
Jméno: ???
Nick: Sonix

Ve Weekend Challenge bývá dobrým zvykem uvést svůj soutěžní obrázek nějakým (většinou fiktivním, jako je tomu i v tomto případě) příběhem. Ten Sonixův se tu pokusím přeložit, protože k obrázku opravdu sedne:-)

"V roce 1900 průkopník a vynálezce Dr. Cobble vynalezl proudové létající kolo. Kdyby byl býval přežil pokusný let, dějiny aviatiky se mohly ubírat jiným směrem:-)"

Tleskačův tryskošlap
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Teo Jet

Autor:
Jméno: Matt Nelsen
Nick: Teo

"Proudová stíhačka založená na designu Blohm&Voss P.112 se stylizací odpovídajícím 50. létům v USA"

Pro zajímavost můžete Mattův obrázek porovnat s německým "originálem" z roku 1944 (prototyp nebyl nikdy zkonstruován a zůstal jen na papíře):http://www.luft46.com/bv/bvp212.html

Teo jet
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

2. Animace ke stažení

Název: Just One Wish
Autor Andreas Goralczyk
Nick: @ndy
Délka: 3min
Velikost: 8,10MB
Download: http://www.artificial3d.com/movies/justonewish.zip

Just One Wish jsem si nikoli náhodou schovával specielně pro tento předvánoční Blender Journal, protože je to příběh právě o vánocích. @ndy v těchto dnech připravuje další ze svých úžasných animací a podle všeho má s Just One Wish společné minimálně 3 věci- vánoční tématiku, trolla v hlavní roli a hodně mrazivé prostředí, které na vás dýchne i přes obrazovku monitoru s takovou intenzitou, že mimoděk začnete jektat zuby:-) Ta nová animace vyjde až po tomto Blender Journalu a proto si zde o ní přečtete nejdříve v lednu, takže jestliže ji nechcete letos propásnout, sledujte diskuzní fóra na ElYsiu.

Just One Wish je jeden z prvních @ndyho filmečků, takže technicky zdaleka nedosahuje kvalit jeho pozdějších animací, ale má skvělou pointu a osobité kouzlo, díky kterým určitě stojí za stáhnutí.

Just One Wish

3.Novinky

V poslední době je nabírá dění ve světě Blenderu obrátky a je stále těžší udržovat si přehled o jeho vývoji. Následující novinky nejsou tedy nutně opravdu všechny a nejsou ani nezbytně v chronologickém sledu.

Raytracing v Blenderu

Blender raytraced Suzanne

Jak možná víte, vznikl původní Blender v 90. letech minulého století jako interní nástroj 3D animačního studia NeoGeo, které Ton Roosendaal založil ještě se svými přáteli někdy v roce 1988 (mimochodem se tohle studio záhy stalo největším studiem zaměřeným na 3D animaci v Nizozemí a získalo celou řadu mezinárodních cen). Blender samotný pak vznikl v roce 1995 jako nástupce jiného interního nástroje, které používalo studio před ním.

Původní Blender měl integrovaný i raytracer, který v sobě nesl všechny nevýhody tehdejšího raytracingu- zejména tedy pomalost. To byl hlavní důvod, proč byl pozdějších verzích odstraněn a Blender tak byl dlouhou dobu odkázán "jen" na scanline tracer, případně export do výkonnějších raytracerů (Povray, Bmrt, PRman, Lightflow...).

Dnes, když se mluví o postupné integraci Yafraye, mě osobně trochu překvapila zpráva, že Ton zoptimalizoval starý Blender raytracing, takže je 10x rychlejší a v kombinaci se zhruba 40x rychlejšími počítači, než byly v době starého Blenderu, konečně i použitelný. Tedy se doBlenderu vrátil, ale rozhodně není zamýšlen jako hlavní renderer a nemá ani nahradit Yafray.

Proč se tedy Ton vůbec namáhal? Vedly ho k tomu dva důvody:

a)kvůli zpětné vazbě- aby si grafici s raytracerem trochu pohráli a sami řekli, jestli je takovýto raytracing vůbec k něčemu dobrý

b)pro studijní účely- celý raytracing je v souboru ray.c a dá se přepsat na nejrůznější efekty

V podstatě to chápu jako Tonův dárek k letošnímu Ježíšku, on už je zkrátka takový :-)

Výhody, které tím Blender získá:
1.Snadněji nastavitelné a kvalitnější odrazy
2.Všechna světla, pokud jsou zapnutá jako raytracovaná, mohou vrhat stín. Sun světlo vrhá ortografický stín, takže se stíny chovají jako ty vržené reálným sluncem.
3. Algoritmus umí i refraction, ale zatím není implementován

Neoficiální kompilace:
windows: http://download.blender.org/demo/test/theeth/self_blender.exe
linux: linux: http://download.blender.org/demo/test/theeth/bf4kaktus.gz
pár obrázků vytvořených pomocí raytracingu najdete zde: http://www.elysiun.com/forum/viewtopic.php?t=18761

Blender Advaced Guide

Blender Advanced Guide

O Blenderu vyšlo knih již několik, ale až na pár složitějších tutoriálů byly určeny zejména začátečníkům. Pro zkušenější uživatele je tedy zpráva o příručce zaměřené na pokročilé techniky v Blenderu jistě vítaná, ovšem zatím jen na půl- kniha v tuto chvíli existuje jen v japonské verzi a ve srovnání s ostatními Blender příručkami není zrovna nejlevnější, sama o sobě stojí sice jen 35 dolarů, ale za poštovné si japonský Amazon účtuje dalších 30 dolarů...

Knížku napsala autorská dvojice Tatsuya Nakamura a Hiroshi Saito, přičemž zejména druhý z nich je i u nás znám jako autor prvního, a zatím i nejdelšího, filmu vytvořeného v Blenderu s názvem Horus a také jako autor velice zdařilého Art booku s blenderovskými pracemi KARA.

Jak již někdo v diskuzích prohlásil, nemáme teď již žádnou omluvu proč se neučit japonsky (když už ne kvůli anime :) ), ale myslím, že je dost slušná naděje, že časem bude i anglická verze. Každopádně je kniha bohatě ilustrovaná, takže postupy lze bez větších potíží sledovat jen podle obrázků a jistě tak stojí za koupi i v japonské verzi.

Ukázky z knihy:
http://www.blender.org/bf/IMG_0178.JPG
http://www.blender.org/bf/IMG_0179.JPG

GameBlender tutoriály v češtině

Vytváření 3D grafiky a animací je jen část toho, k čemu se Blender dá použít. Značné oblibě se těší také tzv. GameBlender ve kterém se dají vytvářet hry, interaktivní prezentace apod. Více o vyžití GameBlenderu najdete v článku BLENDER - Tvorba interaktivních 3D aplikací od pana Richarda Charváta zde na 3D scéně.

Pro ty z vás, které problematika GameBlenderu zajímá, začal na serveru České hry vycházet seriál od Ashe, jehož znáte i z diskuzí zde na 3D scéně Server www.ceskehry.cz sdružuje nezávislé herní vývojáře a je herním vývojářům určen. Pokud vás tedy problematika tvorby počítačových her zajímá i mimo Blender a grafickou stránku vůbec, najdete tam jistě zajímavé zdroje informací...

První dva díly seriálu pak najdete zde:

GameBlender -úvod
GameBlender- modely

Integrace kódu Nurbany do Blenderu

O programu Nurbana jste si mohli na 3D scéně přečíst již před časem, přesto připomenu, že se jedná o freeware 3D modelovací program s prostředím ne nepodobným Blenderu, zaměřeným zejména na modelování pomocí křivek.

Autor Nurbany souhlasil se začleněním svého kódu do Blenderu, což by mělo být výhodné pro oba programy- Blender získá nové kvalitní nástroje, Nurbana pak stabilní prostředí a širší uživatelskou základnu.

Nechci být falešným prorokem, ale tento krok v budoucím vývoji Blenderu by mohl mít srovnatelný pozitivní efekt, jako integrace Yafraye. Blender by se tak najednou zbavil svých dvou největších slabin- relativně špatná kvalita renderu a slabé nástroje pro modelování křivkami. Doufejme tedy, že se vše podaří jak má:-)

Domovské stránky Nurbany: http://www.nurbana.cx tů i mimo Blender a v minulých týdnech s ním byl otisknut rozhovor v 3D World Magazine, rozhodl jsem se jej trochu představit i v tomto Blender Journalu.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: