Blender Journal 3/2003 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender Journal 3/2003

21. listopadu 2003, 00.00 | Ve třetím Blender journalu se dozvíte, co se chystá v příštích verzích Blenderu, jaká je situace kolem tištěného manuálu korespondujícím s novým uživatelským rozhraním a samozřejmě nechybí ani obvyklá kolekce zajímavých brázků.

1. Blender art

Impossible objects

Autor:
Jméno: ???
Nick: iIN; Xing

Dnes začneme trochu netradičními obrázky svým zaměřením patřícími do kategorie optických iluzí a falešné perspektivy. Jejich autorem je slovenský blenderista, který na ElYsiu vystupuje pod nickem iIN a zde na 3dscéně jej asi znáte jako Xinga. Když se na ně zadíváte, zjistíte, že tam něco není tak nějak v pořádku...:-)

Impossible object
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Impossible object
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Impossible object
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Impossible object
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Auta z Yafraye od šílené krávy

Autor:
Jméno: Dave Parsons
Nick: M@dcow

Car
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Car
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

M@dcow je jedním z těch blenderistů, kteří neváhají použít externího rendereru, když jim scanline tracer Blenderu nestačí. Nejčastější volbou v takovém případě bývá Yafray, který sice zatím nedosahuje kvalit svého vzoru Povraye, ale jeho autorem je také blenderista a navíc se pracuje na jeho postupné integraci přímo do Blenderu.

Tato dvě auta a spoustu dalších obrázků, vytvořených v Blenderu a vyrenderovaných v Yafray, najdete v galerii na adrese www.yafray.org

Metal bug

Autor:
Jméno: Endre Barath
Nick: Endi

Metal bug
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Další z Endiho výtvorů s nezaměnitelným stylem. Tento mechanický brouk byl vytvořen pro soutěž pořádanou internetovým časopisem v Maďarsku.

2. Blender a humor

Finding undo

Autor: Jméno: ???
Nick: Giba

Finding undo
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Až do verze 2.30 Blender postrádal funkci undo, což frustrovalo drtivou většinu začátečníků. Přiznejme si, že jsme nebyli jiní, nikdo nebyl, a právě proto to byl jeden z nějčastěji kladených požadavků na vývojáře. S poslední verzí jsme se konečně dočkali, ale jen pár týdnů před ní byl na ElYsiun uveřejněn tento poster parodující nejnovější film od Pixaru.

Chick(en)

Autor: Jméno: ???
Nick: Hannibar

Chick(en)
Kliknutím na obrázek jej zvětšíte

Ti, kdo znají anglický jazyk natolik, aby rozuměli i něco ze slangu již jistě pochopili, těm ostatním pak patří toto malé vysvětlení: chicken=kuře, chick=dívka, co by "stála za hřích" (slang.) Ve skutečnosti se prý jedná o krocana do soutěže Haunted contest, nicméně v rámci vtipu jej autor postnul na ElYsiun právě jako kuře :-)

3.Ze světa Blenderu

Nový manuál brzy v prodeji

S úplně novým uživatelským rozhraním, které bylo představeno v Blenderu 2.3, vzniká i potřeba nového manuálu, na jehož dokončování se inteznivně pracuje. Již brzy bude možné si předobjednat výtisk v Blender e-shopu a pokud budete mít štěstí, dostanete jej i s podpisem a osobním vzkazem od samotného Tona Roosendaala, alespoň se o tom mluví v diskuzích:-) Při předobjednání jej můžete také získat se slevou, takže bude stát 39USD.

Peníze půjdou na konto Blender Foundation a budou použity jednak k dalšímu vývoji Blenderu (směřujícímu k Blenderu 3.0, což by měl být zcela nový program) a jednak k hrazení nákladů na provoz komunity a serveru ElYsiun.

Online dokumentace samozřejmě bude aktualizovaná a bude nadále zadarmo, ačkoli nebude asi tak podrobná a demonstrativní, jako tištěný manuál.

Co se chystá v příštích verzích Blenderu?

Příští nebo přespříští týden by měl být zveřejněn Blender 2.31, který má opravit četné bugy objevené při testování 2.30. Někdy na vánoce se pak očekává Blender 2.32, o kterém se sice ještě přesně neví, jaké novinky bude nakonec obsahovat, ale pracuje se na těchto oblastech:

a) hlubší integrace Yafraye-tento projekt mi osobně dělá největší radost. Když chcete dnes model vytvořený v Blenderu vyrenderovat v Yafray, musíte tak činit přes exportní plugin YaBle. V budoucnu by Blender měl s Yafrayem spolupracovat napřímo a obrazová data vyrenderovaná v Yafrayi by se měla vracet zpět do Blenderu.

Zda to bude de facto znamenat hybridní rendering (např. voda ve scéně se vyrenderuje přes Yafray, protože má v materiálu zapnutý raytracing a zbytek se spočítá ve scanline, aby se ušetřil čas) nebo "jen" pohodlnější export celé scény do externího rendereru zatím, alespoň běžným smrtelníkům, není známo, snad se brzy dozvíme víc, upřímně však doufám v to první...

b)Python UI Api-stejný tým, který za podstatné zlepšení Python Api Blenderu získal nejvyšší ocenění v podobě Suzanne Award, pracuje na uživatelsky příjemnějším a hlavně funkčně silnějším rozhraní pro práci s Pythonem přímo v Blenderovském textovém okně.

Běžné import/export skripty pak budou přímo součástí instalačního balíku každé z příštích verzí Blenderu a bude se mezi nimi snadno přepínat právě skrz nové Python UI.

c)revize vykreslování 3d objektů-rychlejší, spolehlivější, fungující bezchybně i na kartách, kde jsou nyní snad problémy. Zkrátka přepsání té části kódu, která se dlouho "šlikovala" záplatami a minoritními úpravami na celkově zastaralém základu.

d)revize struktury zdrojového kódu-Blender je vyvíjen již velmi dlouho a v době, kdy vznikal, některé programátorské postupy zkrátka nebyly známé. Na tomto základu se odvíjel veškerý další vývoj až do dneška, což by se v budoucnu mělo změnit. Objektově orientovaná struktura umožní lépe rozdělit práci mezi týmy developerů a vyvíjet jednotlivé části na sobě relativně nezávisle.

Další informace najdete na www.blender.org v článku 2.30 folow up.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: