Východ slunce v Terragenu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Východ slunce v Terragenu

slunce Terragen

14. listopadu 2003, 00.00 | Znáte to všichni. Letní večer, červené nebe a nádherný západ slunce. "Škoda, že tu nemám fotoaparát, to by byl snímek", řeknou si jistě mnozí z vás. Ale nezoufejte, za pomoci bezplatného generátoru krajin Terragenu můžete tuto nádhernou scenérii vykouzlit na obrazovkách svých monitorů.

Znáte to všichni. Letní večer, červené nebe a nádherný západ slunce. "Škoda, že tu nemám fotoaparát, to by byl snímek", řeknou si jistě mnozí z vás. Ale nezoufejte, za pomoci bezplatného generátoru krajin Terragenu můžete tuto nádhernou scenérii vykouzlit na obrazovkách svých monitorů.



Ještě než začneme, chtěl bych zdůraznit, že tento návod slouží pouze jako ukázka, jak lze západ slunce v Terragenu vytvořit. Veškeré hodnoty parametrů, které zde uvádím jsou takové, jaké se zdály mně nejlepší. Tento tutoriál slouží jako odrazový můstek - experimentujte s parametry a vytvořte svůj vlastní, originální obraz, který bude odpovídat přesně vaším představám. Terragen si můžete na Internetu stáhnout na adrese www.planetside.co.uk/terragen, pro nekomerční užití je možné program užívat zdarma, pro komerční je vyžadována registrace za 79 dolarů (registrovaní uživatelé mohou mj. vytvářet rendery větší než 1280 x 960 bodů, což je omezení bezplatné verze). O starší verzi programu jste se na Grafice mohli dočíst ZDE, tutoriál pro spojení Terragenu a Blenderu naleznete ZDE.

Naše práce se bude skládat z několika kroků. Nejprve si musíme připravit vhodnou krajinu, nad kterou bude slunce zapadat, dále nastavit vhodnou polohu pozorovatele a slunce, nastavit správné parametry slunečního kotouče, vzhled atmosféry a mraků.

Nejdříve začneme polohou pozorovatele a směrem, kterým bude pozorovat scénu. To určíme tak, že otevřeme "Rendering controls", pokud ještě nebyl otevřen, a nastavíme hodnoty podle obrázku. Některé hodnoty se ovlivňují vzájemně, nám ale postačí pozměnit hodnoty parametru "Camera position" a "Target position".



V našem případě se nemusíme trápit se složitou krajinou, neboť nám postačí a bude to i efektivnější, pokud slunce bude zapadat na mořskou hladinou. Mořskou hladinu vytvoříme tak, že otevřeme "Water dialog" a nastavíme parametry dle obrázku.



Vysvětlovat všechny parametry "Water dialogu" by bylo nad rámec tohoto návodu. V součastné chvíli se spokojme s tím, že "Water level" určuje jaká bude výška mořské hladiny, "Wave properties" určuje vzhled a velikost vln, "Sub-surface" ovlivňuje barvu mořské hladiny a to zda tato hladina bude průhledná, "Overall Reflection Properties" určuje jak moc bude hladina odrážet okolní prostředí a konečně "Reflection of Lightsource" určuje jak bude hladina odrážet sluneční svit.
Pokračujme dál a přistupme k tvorbě osvětlení. Otevřeme "Light dialog". Ten se skládá ze čtyř částí. V prvním se určuje barva a síla slunečního svitu, ve druhém se definují parametry ovlivňující stíny, v dalším velikost slunečního kotouče a v posledním stupeň ovlivnění okolní atmosféry sluncem. Nejprve nastavíme polohu slunce změnou parametru "Sun heading" na 25,4 a "Sun altitude" na 1,83. Nyní se ujistíme, že parametry "Terrain Cast Shadows", "Clouds Cast Shadown" a "Shadows in Atmosphere" jsou zaškrtlé - to nám zajistí vyšší kvalitu výsledného obrázku a dále musíme "Sunlight Strength" nastavit na 650%.



Dále přistoupíme k nastavení stínů. Vybereme volbu "Multi-directional shadow lighting", "Shadow Lightness" nastavíme na hodnotu 3,6 a nastavíme barvy: "Diffuse sunlight" na R:152, G:88, B:64, "Light from Above" na R:54, G:72, B:177 a konečně "Reverse Light" na R:64, G:64, B:64.



Parametry "Disc Diameter" a "Corona Size" nastavíme na hodnotu 1.



A konečně nastavíme parametry "Glow Amount" na hodnotu 70% a "Glow Power" na hodnotu 130%.



Nyní následuje tvorba mraků. V této fázi vás musím upozornit na jeden fakt. Terragen mraky generuje víceméně náhodně. Uživatel může výsledek ovlivnit několika parametry, ale nikdy nedostanete se stejnými parametry stejné výsledky. Pokud se vám výsledek nebude líbit, opakujte generování, dokud nebudete s výsledkem spokojeni.
Mraky se vygenerují volbou "Generate Clouds", kde parametr "Persistance" nastavíme na 30 a "Largest Cloud Size" necháme na poloviční hodnotě. Zde bych se chtěl zastavit u parametru 3D. Pokud jej použijeme, tak naše mraky ve většině případů získají větší počet detailů, ale za cenu vyšší časové náročnosti výsledného renderingu. Píši "ve většině případů" proto, že v některých případech se mi stalo, že byl vzhled 3D mraků horší, než mraků 2D.



Nyní je před námi poslední krok a tím je nastavení atmosféry. Otevřeme "Atmosphere dialog" a nastavíme parametry podle obrázku. Barvu "Siple haze" nastavíme na R:128, G:128, B:128, barvu "Atmospheric Blue" nastavíme na R:32, G:80, B:256 a konečně "Light Decay" nastavíme na R:218, G:115, B:71.



A to je vše. Pokud jsme udělali vše správně, tak bychom po výsledném renderingu měli dostat obdobný obrázek, jako ten, který se nachází v úvodu tohoto článku:

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: