SpaceNavigator, jiný způsob pohybu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

SpaceNavigator, jiný způsob pohybu

21. června 2007, 00.00 | Navigate Your 3D World, zní slogan na maličkém balení tohoto specifického polohovacího nástroje. Slogan, který je skrz naskrz pravdivý. Slůvko "svůj" však v sobě skrývá jisté penzum subjektivity, což si ještě ukážeme.

Recenze jakéhokoli unikátního nástroje lze psát ze dvou základních úhlů pohledu. Z pohledu technologického, tedy pohledu uživatele majícího v malíčku všechny možné alternativy daného nástroje, a nebo z pohledu uživatelského, kdy základním kritériem je nástroj sám a kvalita práce s ním. Tento pohled jsem zvolil i v této recenzi už proto, že se jedná o mou první zkušenost s tímto specifickým nástrojem. Tedy předpokládám, že se v základních technických pohledech mýlit nebudu, ale přesto neberte tento článek jako výčet technických schopností nástroje, ale spíše jako reportáž o mých vlastních zkušenostech s ním a o vlastních pozorování.

Specifikace zařízení

V plném znění se jedná o přístroj SpaceNavigator PE (personal edition) od 3Dconnexion (Logitech Copany). Tento přístroj stojí cca 1 380 Kč (s DPH) a obsahem celého balení je vskutku jen samotný přístroj a instalační CD s ovladači a dalším drobným zbožím.

Pro koho to je?

Základním úkolem tohoto drobného přístroje je umožnění snadné orientace ve 3D prostoru. Je tedy určen uživatelům různých 3D aplikací (CINEMA 4D, Lightwave 3D, Maya, 3ds Max, Rhino 3D, SolidWorks, ale také CAD aplikací) a také několika dalších specifických řešení, které jsou pro použití tohoto zařízení připravené (Google Earth).

Co že to je?

Jak jsme si již řekli, jde o speciální polohovací nástroj do „druhé“ ruky, dodávající k vaší kreativnější činnosti možnost takřka současného pohybu, a to fakticky všemi směry, které si lze jen představit. Tím jsme vlastně shrnuli to podstatné. Toto a jemu podobná zařízení slouží k nezávislému polohování pohledu (či objektu) ve scéně, přičemž k dispozici máme celkem 6 druhů pohybu, které nejsou od sebe vzájemně striktně oddělené. Tím chci zdůraznit tu skutečnost, že různé typy pohybu spolu můžeme různě kombinovat přirozeným nahýbáním, současným otáčením a nakláněním tohoto zařízení, aniž bychom nějak museli aktivovat rozličné funkce.

Dostali jsme se tímto ke druhům pohybu, které nám přístroj umožňuje. Samozřejmě, něco je mu dané a něco zprostředkovávají režimy ovládání, které jsou implementované ve vaší 3D aplikaci. Já osobně jsem srostlý s CINEMOU 4D, proto popis práce budu presentovat na tomto nástroji, základní vlastnosti jsou vždy shodné. Nástroj nám tedy umožňuje pohyb ve všech třech osách prostoru (XYZ), a to najednou, mimo to se můžeme otáčet, vyklánět a naklánět – dopředu, dozadu (HPB). Dále tělo přístroje obsahuje dvě boční programovatelná tlačítka (na každé straně jedno).

Přístroj je pochopitelně podporován na platformě WIN (Windows XP, Vista a 2000), a to jak pro 32 bitovou verzi, tak i pro 64 bitovou. K dispozici je také pro Linux (Redhat Enterprise Linux WS 3, SuSE 9.0 a novější) a také pro Mac OS X 10.4.6 a vyšší. Připojen k počítači je pomocí USB rozhraní.

Hardware a zpracování

Zpracování přístroje se mi jeví jako precizní, během testů jsem neobjevil žádnou poruchu v činnosti, a to při nejrůznorodějším zacházení. Přístroj se (jak dokládá obrázek) skládá ze dvou základních částí. Z masivního podstavce vytvořeného z kovové obruby s gumovou prstencovou podložkou, doplněného na levé a pravé straně po jednom programovatelném tlačítku, a ze samotné ovládací hlavy přístroje. Ta je podstatně lehčí než podstavec, po celém obvodu z měkkého gumového plastu a s lesklou černou hlavou (upřímně – to se hned od ruky zamastí a nevypadá to moc pěkně). Obvod hlavy je na výšku rozčleněn čtyřmi positivními prvky na čtyři stejné díly, čímž je ruce samotné umožněno rozpoznat úchop přístroje. Pro doplnění bychom snad už jen měli poznamenat, že kabel je „na sever“ přístroje, samozřejmě.

Hlava přístroje vykazuje vzhledem k pohybu ruky dynamický odpor, který při zvyšujícím se pohybu roste. Například čím více hlavu navigátoru otáčíme, tím rychlejší je otáčení kamery i ve 3D aplikaci, avšak vyšší je i odpor SpaceNavigatoru. To dává dobrou odezvu uživateli ovládajícímu přístroj, čímž se zpřesňuje celý proces. Hlava se tedy jeví, jako by byla osazena na pružině, avšak neočekávejme žádné samovolné kývání navigátoru. Hlava přístroje je stabilní a vždy ji najdete na tom samém místě.

Vzhled přístroje je ještě doplněn o jeden podstatný prvek. O modré podsvícení, vycházející z napojení hlavy do těla přístroje. Jedná se o efektní záležitost, ale možná bych preferoval možnost utlumení, ve večerních hodinách to skoro při sundání ruky z přístroje oslňuje ... Alespoň, že lze tento efekt vypnout, no pak už ale zase přístroj není tak sexy :-)

Přístroj jsem testoval pár dní, a i když jsem jej občas vzal za samotnou hlavu a zvedl těžkou základnu, nic se nestalo (jedná se o běžný „úlet“ ruky spojený s nedostatečnou praxí s ovládáním přístroje – prostě jsem ve směru Y chtěl příliš rychlý posun :-)). Přístroj je tedy dostatečně bytelný a připravený na běžného uživatele.

Obě programovatelná tlačítka jsou umístěná vzhledem k poloze ruky velmi dobře a jsou také vhodně velká. To, co mi možná trochu kazilo radost, je vyšší tuhost (možná by se poddala časem, ale tak dlouho jsem přístroj zase neměl) těchto tlačítek, což zejména u levého tlačítka vnímám trochu jako problém. Přístroj je striktně „oboupohlavní“, pro praváky i leváky, ale je logické, že schopnost palce ovládat boční tlačítko je vyšší, než ta samá činnost konaná rozmezím středního a koncového článku prsteníku či malíkem. Proto jsem měl vždy na levé straně problém se stisknutím výše zmíněného programovatelného tlačítka, vzhledem k odporu, který tento prvek vykazuje (aby nedošlo k mýlce, odpor obou tlačítek je stejný, jen se prostě domnívám, že by měl být na obou menší).

spacenav1f.jpg

Co bych jemně vytknul (čistě soukromě, viz níže), je možná trochu nevhodný rozměr přístroje. Abychom si rozuměli, velikost přístroje není nedostatečná, ale přesto bych asi uvítal větší. Samozřejmě, že tento můj názor je silně subjektivní a vyplývá z toho, že preferuji poněkud větší polohovací zařízení. Možná je to dané tím, že mám trochu menší ruce, a tak mi vyhovuje místo uchopení palec – prostředník a ukazovák jako stabilizační faktor úchop palec - prsteník a dva prsty pro stabilizaci. Abych byl objektivní, konzultoval jsem tento svůj názor s jiným uživatelem (Miklo) a ten je plně spokojený, takže se jedná jen o mé soukromé vnímání a zřejmý návyk z větších myší Logitechu.

Software - ovladače

Přístroj se za celou dobu testování ani jednou neodporoučel do elektronkového nebe z pohledu ovladačů (ani jinak), nemám v tomto smyslu mnoho co vytknout ... Přístup k nastavení je umožněn skrze ikonu v pravé dolní liště, či pomocí jednoho z funkčních tlačítek, které je ve výchozím stavu nastavené tak, aby spustilo právě okno nastavení přístroje. Pokročilé volby přístroje jsou pak vlastní samotné aplikaci, v mém případě CINEMĚ 4D.

Praxe – CINEMA 4D

SpaceNavigator není v CINEMĚ 4D hned aktivní, musíme jej aktivovat pomocí speciálního okna a nastavení, které najdeme v menu Okno > SpaceMouse, u starších verzí v menu Pluginy. Otevře se tedy nastavení tohoto ovládacího prvku, které má tři možné režimy a u každého z nich specifické nastavení jednotlivých parametrů. Jednotlivé možnosti – kategorie - jsou Navigace, Průlet a Posun. Zatímco první dva spočívají v polohování kamery, poslední v polohování právě vybraného objektu. V každém režimu můžeme zapínat a vypínat příslušné osy, ve kterých se bude řízený objekt pohybovat a v každém režimu lze přepínat směr působení. Mimo to můžeme zadávat intenzitu – multiplikátor rychlosti pohybu i otáčení, což zejména z počátku je velmi užitečné.

Režim Navigace je základním režimem, který vychází z klasické možnosti polohování kamery a otáčení vzhledem k objektu. Druhý režim Průlet provádí otáčení okolo samotné polohy kamery a třetí režim slouží k rozmístění objektů, což jsme si již řekli.

Při práci s navigátorem jsem používal souběžně i tablet, není v tom žádný problém, kromě snad jen většího rozpětí rukou, když je uprostřed klávesnice.

Pro jakoukoliv činnost s navigátorem doporučuji vytvořit si novou vlastní kameru, protože není asi moc výhodné ovlivňovat výchozí kameru editoru, kterou nemůžeme numericky editovat. A to je zejména v počátcích práce s navigátorem dost nevýhodné, protože se nemůžeme jednoduše vrátit (tedy můžeme, ale není to praktické). Tedy pravidlo první, vždy si vytvořte kameru, kterou budete používat právě pro účely SpaceNavigatoru.

Osobní zkušenost

Osobní zkušenost není asi úplně optimálním měřítkem recenze nějakého nástroje. Avšak nemůžeme se jí vyhnout. SpaceNavigator je vynikající a přesný nástroj, přesto mám ale pocit, že není úplně pro všechny.

Není snadné jej ovládat, jakkoliv je opravdu nativní. Je to prostě stejné, jako když máte dělat jednou rukou zcela jiný pohyb než druhou. Vnitřně oddělit oba pohyby chce trochu cviku. A přitom právě v tom je síla daného přístroje, alespoň se domnívám. Pokud bychom přeskakovali od myši/tabletu ke Spacemouse a zpět, nemělo by to smysl. Síla je v kombinaci.

Pokud jsem tvrdil, že je síla v kombinaci, pak je otázkou v kombinaci čeho ... Osobně jsem velmi zvyklý na práci s tabletem a nedám na něj do značné míry dopustit. Kombo tablet + levá ruka na zkratky a funkce tabletu se mi jeví jako optimální a ve světle tohoto návyku musím přiznat, že má práce se SpaceNavigatorem byla pomalejší, protože jsem samozřejmě i nadále musel ovládat klávesnici.

Otázkou však je, jak by situace vypadala při použití myši u spíše techničtěji pojaté aplikace, než je CINEMA 4D. V takovém případě mám pocit opravdu silného využití, protože právě taková situace je SpaceNavigatoru vlastní. Uživatel navyklý na tento způsob ovládání například v Catii a jiných nástrojích, který nemá v návyku práci s tabletem, by podle mého SpaceNavigator ocenil a jeho produktivita by jistě byla zásadním způsobem zvýšena.

spacenav2f.jpg

SpaceNavigator je jednoznačně velmi osobitý nástroj, který přímo vyžaduje osobní přístup. Od toho by se mělo odvíjet základní doporučení. Pokud si nejste jisti, že jste schopni jednou rukou míchat polévku a druhou krájet ostrým nožem maso, či jednou rukou pracovat myší a druhou ovládat pohled, nejdříve si SpaceNavigator vyzkoušejte. Buď se zamilujete, nebo ne, pokud ano, bude vám SpaceNavigator od 3Dconnexion skvěle sloužit.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: