Rhino - modelování plastikové lahve - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Rhino - modelování plastikové lahve

5. ledna 2004, 00.00 | V obchodech najdeme celou řadu plastikových lahví, jejichž modelování je jen nepatrně odlišné. V tomto tutoriálu si popíšeme základní postupy, pomocí kterých můžeme získat data jak pro modelování takového předmětu, tak posléze i jeho fyzickou výrobu frézováním.

V obchodech najdeme celou řadu plastikových lahví, jejichž modelování je jen nepatrně odlišné. Na tomto místě provedeme popis modelování lahve zobrazené na prvním screenshotu.

Modelování této lahve by nemělo trvat déle než 1 hod.

Nejprve budeme modelovat profil dna a hrdla v pohledu shora.

K tomu použijeme funkce obdélníkse zadáním středu v bodě 0, 0, 5 , zaoblením R 15. 87 a kružnice se středem v bodě 0, 0, 184. 15 a poloměru R 15. 87. V následujícím kroku budeme modelovat profil lahve v pohledu zepředu

Vytvoříme nejprve čtyřúhelník s uvedenými rozměry a poté použijeme funkci křivka s interpolovanými body.

Pro vytvoření těla lahve použijeme funkce pro plochy a obdržíme

Nyní můžeme v pohledu zprava vytvořit profil pro prohlubeň. K tomu využijeme stranu pomocného čtyřúhelníku, kde vytvoříme 3 body podle našich představ (v polovině, v 1!3 od hora a od spodu) a úsečky (orthogonalně) o požadované délce. Pak vytvoříme z těchto třech bodů kruhový oblouk. Funkcí Vytáhnout rovinnou křivku, přímo namodelujeme stranu tělesa. Tuto zrcadlením nebo otáčením (kopírováním) umístíme také na opačné straně lahvové plochy.

Potom použijeme Booleovský rozdíl. První plochou je základní model lahve a v druhé jsou obě právě modelované strany.

Hrdlo a závit lahve můžeme modelovat v jiné vrstvě (layeru). Zvolíme jinou vrstvu a použijeme funkce Duplikovat hranu menu (křivka-Z jiných objektů). Na této křivce vymodelujeme hrdlo a závit. Nejprve použijeme funkci Vytáhnout rovinnou křivku-přímo –menu Tělesa (5mm). Poté z horní hrany vytvořme paralelní křivku o průměru D18. Pomocí stejné funkce Vytáhnout rovinnou křivku vytvoříme hrdlo. Zaoblíme spodní část funkcí Zaoblit hranu a funkcí Šroubovice v menu křivky vymodelujeme trasu pro modelování závitu. Šroubovice má průměr hrdla a 4 závity. V koncovém bodě vymodelujeme profil závitu (vertikálně). Nejlépe pomocí polygonu se 3 stranami.

Potom zvolíme funkci Rotovat po trase a zvolíme profil závitu a šroubovici. Obdržíme profil závitu jehož konce je možno modifikovat podle požadavků. Všechny objekty označíme(pomocí okna) a použijeme Booleovskou operaci sjednocení.

Nyní můžeme zviditelnit původní základní vrstvu (Layer) a obdržíme celkovou lahev. Před tímto krokem můžeme pomocí funkce Zaoblit hrany provést zaoblení mezi základním tělesem lahve a prohlubněmi. Rádius zaoblení R 8

Modelovaná lahev musí mít také požadovaný obsah. V Rhinu můžeme tento objem jednoduše stanovit v menu Analýza-Fyzikální vlastnosti-Objem. Tato funkce předpokládá uzavřené objekty, ale lze pracovat i s otevřenými. Uzavření objektu provedeme funkce Uzavřít rovinné otvory (Tělesa). V případě, že objem nesouhlasí s našimi požadavky máme celou řadu možností. Nejednodušší je oddělit spodní část lahve pomocí funkce Vyjmout plochu. Po vyjmutí plochy můžete generovat hranu pomocí funkce Duplikovat hranu. V této prostorové křivce můžeme vytvořit plochu pomocí funkce Mřížka bodů (správně Patch) a můžeme pomocí funkce Obsah plochyv menu Analyse-Fyzikální objekty stanovit obsah této plochy. Pak už je jen krůček ke stanovení požadovaného vertikálního posuvu této plochy a spojení těchto ploch.

Takovouto lahev je potřeba také vyrábět a to vstřikovací metodou. K tomu je zapotřebí také vymodelovat formu a tuto formu vyrobit. Jedná se o vertikálně symetrický model. Pro tento účel jsou oba díly formy totožné. Budeme respektovat také způsob výroby formy a z tohoto důvodu pomocí funkce Otočit 3D otočíme lahev bez závitu o úhel -90 stupňů a definujeme kvádr (v pohledu shora) pro formu. Od kvádru pomocí booleovského rozdílu odečteme model lahve.

Výrobu této formy provedeme frézováním, závit a dno erodováním. Pro všechny tyto operace máme model, který obsahuje všechny datové údaje.

Mnoho úspěchů při modelováni i jiných lahví.

V případě, že máte zájem o přímé převádění dat z Rhonoceros do CAM systému a další automatické obrábění, zašlete e-mail s požadavkem E-mail:

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: