PORENUT head creator, nástroj pro interaktivní tvorbu hlav zdarma - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

PORENUT head creator, nástroj pro interaktivní tvorbu hlav zdarma

29. ledna 2004, 00.00 | Nemám příliš rád interaktivní nástroje, snažící se nahradit modelační schopnosti jednotlivých autorů. Přesto se i v tomto poli čas od času objeví zajímavý produkt. Takovým může být i diplomová práce pánů Kurta Bieriho a Petera Freche, kteří spolu s Djordje Mitrovice a Jonasem Lottnerem připravili aplikaci Porenut head creator v 1.0.

Že to všechno zní tak trochu divně? Proč by asi někdo v dnešní době něco dělal zdarma? No upřímně nevím, ale jak se zdá, vizionáři ještě nevymřeli a narozdíl od našich současných studentů jsou tito jejich švýcarští kolegové rozhodně hodni vysokoškolského titulu. Ale jistě zde nejsme proto, abychom se zaobírali školstvím, to necháme jiným.

Co je podstatné je to, že výše zmínění autoři připravili volně šiřitelnou aplikaci, použitelnou prozatím pouze ke studijním účelům, která slouží k tvorbě lidských hlav a také adekvátní textury. Aplikace je přitom napsána jak pro Windows, tak pro Linux. Testoval jsem samozřejmě verzi pro Windows a tak se budeme držet této varianty.

Celá aplikace se fakticky neinstaluje. Z internetových stránek autorů (viz níže) se pouze stáhne adekvátní zip soubor, který se rozbalí a aplikace se spustí přímo pomocí exe souboru. Na stránkách autorů je také několik dokumentů, které vycházejí ze výše zmíněné diplomové práce a také dalších prací, které jsou bohužel v němčině. Nemusíme se ale bát, program samotný komunikuje v jazyce anglickém.

Spuštěním souboru exe se program spustí. Otevře se poměrně přehledné okno, rozdělené na tři části. V levém sloupci jsou tři záložky, které definují vzhled tváře. Největší část obrazovky zabírá velké okno s komplexním náhledem tváře, kterým lze tažením myši otáčet. Pod tímto náhledem je poslední část rozhraní programu, kterou se definuje nastavení pohledu, použité světlo, zobrazení polygonové sítě a podobně.



Okamžitě po spuštění programu se v modelačním okně otevře již připravený polotovar obličeje. Ten vychází z obj (Wavefront) souboru ref.obj, ve kterém je geometrie modelu, souboru ref.png, ve kterém je textura a ref.mat, s nastavením materiálu. Tento výchozí obličej se dále upravuje podle potřeb uživatele. Jak přitom bylo již řečeno, jsou k úpravě obličeje k dispozici tři základní záložky. První záložkou je Generate (generovat), kterou se vytváří základní charakteristiky obličeje. A to jak charakteristiky geometrie, tak materiálu. Na následující záložce Charakteristic se definuje tvar jednotlivých elementů tváře, očí, úst, nosu a také celkové ladění tváře podle pohlaví a stáří osoby. Při tom jsou k dispozici parametry pro ovlivnění geometrie i textury (barva očí etc). Poslední záložka obsahuje značné množství parametrů pro ovlivnění výrazu tváře. Pomocí těchto parametrů lze otvírat ústa, usmívat se, mračit, obdržet monokl na oko (no vážně!), či dívce milé dodat make-up.

Je-li obličej hotový, lze jej uložit ve vlastním formátu (no to není zas tak převratné, že), ale také jej lze dále přeuložit do formátu obj včetně materiálu (ten se uloží ve formátu png). Nutno při tom dbát na to, aby se omylem nepřehrál vzorový soubor programu!

A jak tedy model vypadá. No upřímně není výsledný model svou strukturou přespříliš vhodný pro animování v jiném programu. Osobně jsem modely testoval v programu Cinema 4D (stejně jako autoři) a i když se objekt načte korektně, je jeho struktura poněkud nešťastná. Jde o to, že je model tvořen jen pouze trojúhelníkovými polygony, které nejsou vždy rozmístěny tak, aby se daly jednoduše eliminovat. Neříkám však že to nejde, je to ale poměrně pracné. Chce to tedy dost trpělivosti.


Ukázka rozvržení polygonů


Co patří rozhodně mezi pozitiva pro vývoj tohoto pluginu je skutečnost, že se jedná o modulární systém a tak se i na poslední stránce výše zmíněné diplomové práce objevuje zmínka o tom, že by mohl být v budoucnu zakomponován do programu Cinema 4D. Konec konců existuje li pro Cinemu nějaká země zaslíbená, je to Švýcarsko.

A ještě slíbený odkaz, na kterém program naleznete http://porenut.cs.unibas.ch.

Tak a dvě ukázky



Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: