Modelování pomocí Patch Grid - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Modelování pomocí Patch Grid

25. května 2006, 00.00 | V našem dnešním tutoriálu si procvičíme techniku modelování plátů pomocí Patch Grids. Pracovat budeme v programu 3ds max, verze 7.0

Jak již nadpis napovídá, budeme se zabývat technikou modelování z plátů. Tato metoda se používá hlavně při vytváření organických modelů. Není nikterak složitá a pokud umíte pracovat s Editable Poly nebo Editable Mesh, neměli byste při jejím učení narazit na větší problémy.

Začneme informací, že existují dva druhy plátů, které můžete použít ve svých projektech, jsou to: Quad Patch a Tri Patch. První z nich má čtyři strany (nebo úchytné body) a ten druhý tři. Každý se hodí na něco jiného. Pro vytvoření plátu klikneme na tlačítko Create - Patch Grids - Quad Patch (nebo Tri Patch). Poté do horního (Top) pohledu klikneme myší a tažením doprava nebo doleva vytvoříme plát.

Vytvoření plátu

Vytvořený plát

Teď zaměříme pozornost na panel modify (vedle panelu Create). V roletovém menu máme pět údajů: Length - nastaví délku plátu; Width - nastaví šířku plátu; Length Segs - nastaví počet příchytných bodů na výšku; Width Segs - nastaví počet příchytných bodů na šířku. Zaškrtávací políčko Generate Mapping Coords. Označte tehdy pouze tehdy, pokud chcete nastavit mapovací souřadnice pro tento objekt (kvůli texturování).

Roletové menu Parameters na panelu Modify

Když chcete začít s modelováním plátu, klikněte pravým tlačítkem myši na plát a z quadmenu vyberete Convert To - Convert To Editable Patch.

Quadmenu

V menu modify se teď všechno změní. Už nebudete moci nastavit (změnit) velikost ani počet segmentů objektu. Objeví se však spousta dalších funkcí, které nám pomohou k dokončení zamyšleného objektu. V roletovém menu Selection se nachází pět podobjektových módů (Vertex, Handle, Edge, Patch, Element). Ke každé si řekneme, k čemu se používá.

Změněný panel modify po převedení objektu do Editable Patch

Vertex- téměř totožné s módy vertex u Edityble Poly nebo Editable Mesh. Můžete přemístit vrchol jakým chcete směrem, ale navíc zde můžete pracovat s úchyty daného vertexu, a tím pádem ovlivnit povrch kolem vertexu.

Handle - jsou to tytéž úchyty zmiňované u popisu vertexů, ale nemůžete manipulovat s vertexem.

Edge - vybírá hrany, což je strana mezi dvěma vrcholy. Opět můžete libovolně pohybovat ve všech směrech souřadnicového systému.

Patch - obdoba výběru Polygon v Editable Poly. Vybere část plátu (buď čtyřstěnný nebo třístěnný).

Element - vybere celý plát.

Přejdeme k roletovému menu Geometry. Shora zde vidíme oblasti označené Subdivision (rozdělení), Topology, Weld, Extrude & Bevel, Tangent, Surface a Miscellaneous.

Roletové menu Geometry

V oblasti Subdivision vidíte tlačítko Subdivide, které je aktviní pokud se nacházíte v podobjektovém módu Patch. Tímto tlačítkem můžete totiž rozdělit plát na několik dalších. Pokud zaškrtnete políčko hned vedle (s názveme Propagate) rozdělíte i ty pláty, které se nachází vedle toho, jenž jste vybrali.

Další oblastí je Topology. Zde se nachází tlačítka Add Tri a Add Quad. Jejich účel je prostý, přidávají plát k aktuálně vybrané straně (musíte být v podobjektovém módu Edge). Chcete-li přidat trojúhelníkový plát, kliknete jednoduše na tlačítko Add Tri, pokud chcete přidat čtyřhraný plát, kliknete na tlačítko Add Quad. Jiným způsobem, jak vytvořit plát, je si ho přímo nakreslit a to pomocí tlačítka Create, nacházející se pod výše zmiňovanými tlačítky. Poté, co jste vybrali create, klikněte v pohledu na první vrchol, kde bude začínat nový plát a postupným klikáním do prostoru vytvoříte nové vrcholy plátu. Tvorbu plátu ukončíte připojením posledního vrcholu k již existujícímu plátu. Pokud jste vše udělali správně, ale nemůžete vidět plát ve viewportu, sjeďte s panelem modify dolů, k roletovému menu Surface Properties a v oblasti pojmenované Normals klikněte na Flip. Tlačítkem Flip "převrátíte" plát na druhou stranu (plát lze podobně jako primitivní objekt Plane vidět jen z jedné strany). Tlačítkem Detach můžete plát nebo skupinu plátů oddělit od stávajícího, pokud zaškrtnete políčko Copy, odpojí se vybrané pláty jako kopie, to znamená, že zůstane zachován původní. Tlačítkem Attach můžete zase pláty přiřazovat k sobě. Tlačítko Delete vymaže označený plát, Hide jej skryje. Pomocí tlačítka Unhide All můžete odkrýt všechny skryté pláty.

Oblast Weld (svařování) umožňuje svařit vybrané vrcholy (Selected) nebo cílové (Target). Číselné údaje vedle tlačítek udávají, jak daleko můžou vertexy být, aby byly spojeny (svařeny).

V oblasti Extrude & Bevel můžete označený plát nebo část plátu vytáhnout do 3D prostoru. Funkcí Bevel můžete navíc zkosit vyextrudované hrany. Zaškrtávací políčka Group a Local určují jakým způsobem bude extrudování (nebo bevelování) probíhat.

Teď byste měli mít všechny potřebné znalosti na vytvoření nějakého objektu pomocí plátů. Důležité je hodně experimentovat.

Resetujte maxe a otevřete soubor Mistnost.max. Ke stažení zde . Měli byste před sebou vidět obrysy pokoje. V horním pohledu vytvoříme plát. Dejte Create - Patch grids - quad patch. Roztáhněte plát přes celý stůl. Okraje by měly trochu přesahovat. Length Segs a Width Segs nastavíme na 10. Teď zkonvertujeme plát na editovatelný plát. Pravým tlačítkem myši vyvolejte nabídku quadmenu a vyberte Convert To - Convert To Editable Patch. Vyberte okraje (edge) plátu podle obrázku:

Vyznačené okraje

V roletovém menu Geometry ve skupině Topology vyberte Add Quad. Právě jsme přidali ke každé hraně nový plát. Přepněte se do podobjektového výběru vertex. Označte vertexy podle obrázku:

Vertexy na okrajích

Pomocí nástroje Select and Move přesuňte vrcholy (v levém nebo předním pohledu) směrem dolů.

Přesunuté vertexy směrem dolů v levém pohledu

Označíme tyto vertexy po stranách a pomocí nástroje Select and Uniform Scale přiblížíme vertexy k sobě (tažením po ose x).

Tentokrát označíme tuto dvojici řad a provedeme totéž (tentokrát tažením po ose y):

Celou akci zopakujeme znova (označení okrajů, přidání plátů pomocí add Quad a nakonec úpravou vertexů do správné polohy). Vidíte, že se nám trochu zdeformoval tvar ubrusu, takže označíme vertexy uprostřed, podle obrázku:

V roletovém menu Geometry v oblasti Miscellaneous klikněte na tlačítko Patch Smooth. To nám vyrovná pláty. Následně vybereme vrcholy, které jsou jakoby "volné" a svaříme pomocí nástroje Weld (v roletovém menu Geometry).

Svařte všechny vrcholy, které jsou rozpojené

"Svařování"

Teď začneme upravovat vrcholy v oblastech, kde se obrus "protíná" s židlemi. Označíme si tolik vertexů, kolik by se mělo dotýkat židle a zvedneme je. Všimněte si, jak se pláty krásně mezi sebou zaoblují. Začneme upravovat vrcholy v rozích stolu, aby alespoň částečně lemovaly desku stolu. Používejte Patch smooth pro vyrovnání zakřivení. Můžete to používat i v podobjektovém výběru Handle. Vždy, když vám vznikne nějaký podivný tvar (ostrá vlna aj.), označte úchyt a klikněte na Patch Smooth, problém by se tím měl vyřešit.

Upravujte vrcholy a úchyty dokud nedostanete něco podobného jako na obrázku:

"Finální" úprava ubrusu

Přikročíme k tvorbě záclon. Postup bude velmi podobný. Vytvoříme si plát v předním pohledu. Posuneme ho na své místo vedle okna. Na výšce příliš nezáleží, ale měl by být delší než okno. Length Segs nastavte na 5 a Width Segs na 10. Poté plát konvertujte na Editable Patch. Přepněte se do podobjektového výběru vertex a upravte vrcholy podle obrázku:

Pohled shora na záclonku

Něco takového byste teď měli mít:

Dokončená záclonka

Následně pomocí nástroje Select and move upravte vrcholy závěsu tak, aby jakoby mírně vlál ve větru. Potom se vypněte z podobjektového módu (kliknutím na nápis Editable Patch v menu Modify). Měli byste mít označenou záclonu. Vyberte z hlavní nástrojové lišty nástroj mirror a zrcadlete záclonu na druhou stranu okna. Pomocí pole offset ji můžete přemístit.

Zrcadlení

Nakonec proveďte poslední úpravy. Mně se podařilo vytvořit něco takového:

Finální obrázek

Gratuluji, vytvořili jste možná své vůbec první modely pomocí plátů. Když budete trpěliví, můžete dosáhnout skvělých výsledků.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: