Kresba vs. Rendering - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Kresba vs. Rendering

31. října 2003, 00.00 | Jakým způsobem přistupovat k tvorbě složitých 3D scén? Nesoustředíte se příliš na technické možnosti programu, aniž byste opomíjeli námět, kompozici a další prvky, bez kterých se kvalitní scéna ve výsledku neobejde?

Po delší době jsem se rozhodl napsat další článek. Mnohé z vás jistě zaskočí, že nebude směřován přímo na nějakou techniku nebo postup při tvorbě 3D scény. Spíše se chci soustředit na část práce, která je podle mého názoru při tvorbě (ať už 3D nebo jakékoliv jiné) jedna z nejdůležitějších a přitom je mnohdy přehlížená a neprávem opomíjená. Touto částí je prvotní příprava před samotným vytvářením scény. Budu rád, pokud třeba tato polemika rozpoutá nějakou plodnou diskuzi pod článkem.

Představme si situaci, kterou u začínajících tvůrců pozoruji docela často. Takový začátečník (mne v mých začátcích nevyjímaje) si řekne "co kdybych zase něco vytvořil", v ten moment automaticky zapne počítač, spustí 3ds MAX nebo jiný 3D software a začne vymýšlet, co že to chce vlastně udělat a scénu tvoří takřka od nuly. A v tom vidím prvotní chybu. Lidé si totiž mnohdy neuvědomují, že mnohem užitečnější než týden vymýšlení a zdlouhavé práce ve 3D jsou 2 dny přemýšlení tvorby přípravných skic.

Myslím, že se tímto způsobem dá ušetřit nejen mnoho následné námahy se scénou, ale hlavně to pomůže utvoření přesné představy o vlastním záměru a postupu práce. Samozřejmě tady nechci předkládat univerzální návod jak připravovat 3D scénu, protože to ani pořádně nejde, je to velice individuální a každému můžou vyhovovat jiné postupy přípravy a jejich řazení. Spíš bych chtěl přiblížit můj náhled na problém, skrze moje vlastní postupy. Je už na vás, abyste si na ně utvořili vlastní názor popřípadě použili ty, které vám budou připadat přínosné.

Osobně používám přibližně takovýto systém práce:
1) Příprava námětu
2) Volba barev, kompozice prvků...
2) Zkušební skici
3) Konečný návrh
4) Zkušební scéna s jednoduchým osvětlením a low-poly modely
5) Finální scéna
6) Doladění (barevnost,kontrast...)

Podle mého názoru by první 3 body měly zabrat více času než ty ostatní.

Klasická kresba?
V současné době mi připadá, že se mnoho 3D grafiků snaží zvládnout všechny potřebné technické znalosti, ovšem už se příliš nezajímají o námět, kompozici atd... myslím si, že využití ať už kresby nebo malby, bez ohledu na jaké je 3D výtvarník v těchto technikách zběhlý, může jeho práci jen obohatit. Samozřejmě, že jsou znalosti modelování, texturování a další stejně důležité, nicméně dobrý nápad nenahradí ani fotorealistické lamborginy diablo. Protože při kreslení není zrovna přístupná žádná funkce "undo" (pokud tak nepřezdíváte gumě) nutí práce s tužkou, uhlem nebo čímkoli člověka k přemýšlení, zkoušení různých variant, námětů a snáze pak dojde ke kvalitní předloze, podle které se později může řídit. Osobně se někdy dostávám do situace, kdy si kreslím skici s vědomím, že připravuji 3D render a poté, když už jsou kresby hotové, dojdu k názoru, že 3D prostředí vlastně ani potřebovat nebudu.

Na ukázku jsem připravil příklad z vlastní tvorby, který vychází přímo z kreslené předlohy.


Klikněte pro zvětšení

Kresby jsou hotové?
Většina lidí teď bude čekat vlastní vytváření scény. I tady se ale vyplatí počkat a vytvořit si nejdřív scénu obsahující všechny části finálního renderu ve zjednodušené podobě. Teď totiž budeme stále moci s čímkoliv pohnout, vyzkoušet, jak se budou chovat různé varianty ve třech rovinách. Je to lepší, protože se vyhneme zjištění, že máme finální složitou práci, na které chceme něco změnit, což jako naschvál většinou obnáší minimálně 30% práce udělat znovu.

Zde je další ukázka, na které je pro změnu vidět postupná práce se scénou.


Klikněte pro zvětšení

Co napsat závěrem? Snad jen popřeji hodně inspirace při tvorbě, pevnou ruku při kreslení a stabilní systém.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: