Kouzla s oblohou v Terragenu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Kouzla s oblohou v Terragenu

31. května 2005, 00.00 | V dnešním tutoriálu si ukážeme, jakým způsobem se v Terragenu dají vytvářet některé speciální efekty na obloze. Konkrétně si vytvoříme viditelné paprsky slunce a nebe na neznámé planetě mimo naší sluneční soustavy.



V dnešním tutoriálu si ukážeme, jakým způsobem se v Terragenu dají vytvářet některé speciální efekty na obloze. Konkrétně si vytvoříme viditelné paprsky slunce a nebe na neznámé planetě mimo naši sluneční soustavy.

Tvorba světelných paprsků
Popíšeme si jednoduchý princip, kterým paprsky v Terragenu vytvoříme a vyrenderujeme si jednoduchou, ale efektní scénu viz. obrázek.



Postup lze shrnout do několika bodů, které je nutno při vytváření scény dodržet.

1. Nejdříve je nutno zapnout parametr, který rozhoduje, zda bude Terragen počítat i s tím, že mraky mohou vrhat stíny. Toto uděláme v „Lightning control“ zapnutím volby „Cloud cast shadow“. Toto je nejdůležitější parametr. Pokud jej nezapneme, nedostaneme ve výsledku žádné paprsky.

2. Pokračujeme v panelu „Lightning control“ a snížíme hodnotu „Shadow ligthness“ a lehce zvýšíme hodnotu „Sunlight strength“. O kolik snížíme či zvýšíme tyto hodnoty nechám na vás. Tyto parametry nemusíme měnit vůbec, ale v tom případě získáme ve výsledku jenom lehce znatelné paprsky. Je to jen otázkou vkusu – zda chcete mít ve výsledku kontrastní snímek či pouze decentní s náznakem jemných paprsků na obloze. Čím bude stín tmavší a světlo intenzivnější, tím budou i paprsky více viditelné.

3. Posledním důležitým bodem je vytvoření mraků. Tyto mraky musíme vytvořit tak, aby clonily slunci a zároveň mezery mezi mraky mohl pronikat sluneční svit. Jelikož Terragen vytváří mraky náhodně, tak tady asi strávíme nejvíce času. Chvilinku potrvá, než získáme mraky podle našich představ. Důležitý je zde parametr „Density shift“, který určuje, jak moc bude obloha mraky přikryta. Nejlepší je po určení vhodné polohy slunce a vygenerování mraků, pomalu zvyšovat tento parametr a v preview okně sledovat, jak moc se nám obloha zatahuje. Samozřejmě s úpravou tohoto parametru lze měnit polohu slunce, aby se nacházelo někde na okraji mraku, nebo ještě lépe ve skulině mezi dvěma mraky – tak jak je ukázáno na demonstrační scéně výše.

4. Ještě je zde jeden parametr, který má vliv na tvorbu paprsků a tím je „Depth/Thickness“. Čím bude tato hodnota větší, tím dostaneme výraznější paprsky. Je to způsobeno tím, že zvýšením tohoto parametru vytvoříme hutnější a těžší mraky, které budou více clonit slunci.

To by bylo vše a teď se podíváme na ukázkovou scénu. Tu lze stáhnout zde. Ve stručnosti popíši jenom parametry, které jsem při tvorbě scény měnil.

1. Slunce – Cloud cast shadow = zapnout, Sun strength = 250, Shadow ligthness = 4, Multi directional shadow lightning = zapnout, Diffuse sunlight color = 201,64,64 ostatní parametry zůstaly. – parametr multi directional shadow jsem zapnul pouze proto, abych ve výsledku získal větší množství barev a odstínů.
2. Atmosféra – Lock color with atmospheric blue – zapnuta, Light decay nastavit na 30%. Jelikož jsem scénu zamýšlel jako slunce v pozdní odpolední hodině, tak jsem chtěl vytvořit načervenalý nádech při horizontu a lehké žluto - červené tónování oblaků.
3. Mraky – vytvořil jsem mraky s defaultními parametry. Zvýšil jsem Darkening na 50% abych docílil dramatičnosti scény, Cloud color nastavil na 176,144,112. Autoři Terragenu sice moc nedoporučují měnit barvu oblaků, jelikož můžeme ve výsledku dostat nereálné barvy oblohy, ale mně se osvědčilo trošku změnit odstín do hněda či fialova abych dostal bouřkový vzhled mraků. Parametr 3D – zapnout a parametr Density shift = 62.

Vzhledem k tomu, že Terragen vytváří mraky náhodně, musíme výše uvedené nastavení brát pouze orientačně. K mrakům musím ještě podotknout, že jsem se rozhodl použít 3D mraky, z toho důvodu, že ve výsledku jsem dostal oblohu skládající se jakoby z většího počtu menších mráčků, což je vidět hlavně v levé horní části oblohy.

Mimozemská obloha

V této části tutoriálu si vytvoříme fantastickou oblohu kterou můžeme vidět (spíš nemůžeme) někde na planetách mimo naší sluneční galaxie. V nejbližších chvílích si společně vytvoříme následující scénu.



1. Krajina - v této chvíli není důležité, jak vytvoříme krajinu, ale pro úplnost řekneme, že pro generování krajiny jsme použili „Ridged perlin“ generátor s parametrem canyonism = 10 a glaciation = 10.
2. Slunce – Base sun color = 256, 157, 90, Sunlight strength = 200, Multi directional shadow = zapnuto, Shadow lightness = 9, Diffuse sunlight = 242, 64, 64. Disc diameter = 3, corona size = 7, Glow amount = 300, Glow power =110 – ve zkratce, tímto nastavením vytvoříme ostré slunce, ostré temné stíny a velký sluneční kotouč.
3. Mraky – Altitude = 850, 2D = zapnuto, Depth = 5, Density contrast= 4, Density shift = 100, Darkening = 40. Tímto nastavením vytvoříme nebe plné malinkatých a velice jemných mráčků. Nízkými hodnotami parametru Density contrast a Delph vytvoříme mraky, které jako by byly vytvořeny malířským štětcem.

Na závěr ještě uveďme odkaz na soubory této mimozemské krajiny.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: