Jak na uchopovací režim v AMAPI - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Jak na uchopovací režim v AMAPI

1. listopadu 2001, 00.00 | O tom, že uchopovací režim je bezesporu nedílnou součástí
nejednoho modelovacího programu, je jasné každému. Jak se
s tím však vypořádali tvůrci AMAPI si můžete přečíst v
následujícím článku.

V minulém díle, který byl jakýmsi úvodem k modelovacímu programu AMAPI 3D v.6.0. , jsme si pověděli něco o nastavení, ovládání a vytvořili jsme si jeden jednoduchý příklad.
Dnes jěště navážeme na problematiku související s minulým dílem, a to tak, že si povíme něco o tzv. omezeních (constrains).

1.) Pomocná paleta (The Assistant palette)

Standardně AMAPI umožňuje volný pohyb kurzoru v rovinách definovaný dvěma souřadnicovými osami:
XZ - půdorys
XY - nárys
YZ - bokorys
Avšak lze zajistit i omezení pouze v jednom směru, což může být výhodné např. při posouvání objektu, kopírování nebo vytažením objektu do prostoru.
Nabízí se zde hned tři možnosti k omezení kurzoru:
- Zobrazena je pouze horizontální osa a pohybovat se lze tedy pouze ve vodorovném směru
 



Obrázek č.1


 


- Zobrazena je pouze vertikální osa a pohybovat se lze ve svislém směru.
 



Obrázek č.2


 


- Jsou zobrazeny obě osy tzn., že omezení je zrušeno a kurzorem je možné pohybovat se v rovinách všech zobrazení.
 



Obrázek č.3

2.) Pomocí klávesnice
Jak již bylo uvedeno v minulém díle, k přepínání se používá mezerník. Takže chceme-li nakreslit úsečku, pak posloupnost omezení bude následující. První stisk mezerníku umožní pohyb pouze v horizontálním směru, druhý ve vertikálním a třetí stisk zruší omezení v obou směrech.

3.) Paleta pro omezení (Constraints palette)
Tato paleta je dostupná pod ikonou (Constraints palette) nacházející se v Kontrolním panelu (Control panel) v levé dolní části obrazovky.
 



Obrázek č.4


 


Tato omezení lze aplikovat dvěma způsoby. Buď pomocí ikony viz obrázek č.4 nebo pomocí klávesnice. Vzhledem k tomu, že oba způsoby plní stejnou funkci, povíme si něco o omezeních pomocí klávesnice. Jedná se vlastě o jakousi formu uchopovacího režimu.

3.1) Omezující body:
K dispozici jsou celkem tři tyto body. Dva z nich máme možnost libovolně umístit a třetí je tvořen středem souřadnicových os. Umisťují se současným stisknutím kláves Shift+Ctrl - zobrazí se žlutý křížek.

3.2) Omezující přímky:
Jsou závislé na počtu omezujících bodů. Při zadání omezujícího bodu na přímce a pohybu kurzoru po ploše se v určitých místech zobrazí žlutá osa. Rozlišuje se těchto 5 druhů omezení.

a) Průsečík - Zobrazí se žlutý diamant, který označuje, že kurzor se nachází v průsečíku dvou omezujících přímek.

b) Kolmice - Pokud se kurzor nachází na místě, kde je spojnice omezujících bodů kolmá na kurzor, zobrazí se: bílá ikona vlevo nahoře představující dvě kolmé přímky.

c) Rovnoběžka - Pokud kurzorem pokračujeme pomyslně v pohybu ve směru spojnice omezujících bodů, zobrazí se: bílá ikona představující dvě rovnoběžky.

d) Omezení ve vodorovném směru - Omezí pohyb od každého z bodů na vodorovný směr.
e) Omezení ve svislém směru - Omezí pohyb od každého z bodů na svislý směr.
    Vysvětlíme si to na jednoduchém příkladu. Naším úkolem bude nakreslit obdelník nakreslený na obrázku č.5.
 



Obrázek č.5.


 


    Samozřejmě, že v případě přesného měření lze objekt nakreslit tak, že jednotlivé strany obdelníka budou rovnoběžné s příslušnými souřadnicovými osami, a poté provedeme jeho otočení. Avšak mi jej nakreslíme rovnou v této poloze.
    Tedy nejprve klikneme v konstrukční paletě (Construction Palette) na ikonu Draw a zvolíme nástroj Polyline. Libovolným kliknutím do plochy vytvoříme body č.1 a 2. Stisknutím kláves Shift+Ctrl současně klikneme do vrcholu č.1 - zobrazí se žlutý křížek. Nyní pustíme klávesu Ctrl a budeme držet pouze Shift. Pohybem kurzoru směrem k vrcholu č.3. se nám zobrazí omezující přímka označující kolmici na omezující body č.1 a 2. Klikneme a vytvoříme vrchol č.3. Abychom mohli vytvořit stranu "c" nastavíme omezující bod do vrcholu č.2.
    Nyní, kdy jsme určili omezující body ve vrcholech č.1, 2, 3 máme možnost pohybem kurzoru směrem k vrcholu č. 4. najít pomyslný průsečík. Ten vznikne tak, že tažením k vrcholu č.4. se bude vytvářet jedna omezující přímka kolmá na omezující body č. 2 a 3 a druhá kolmá na body č. 1 a 2. V tomto průsečíku klikneme a vytvoříme vrchol č. 4. Nakonec pomocí klávesy Shift uzavřeme obrazec kliknutím na vrchol č.1.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: