Jak na mraky s modulem PyroCluster pro Cinemu 4D - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Jak na mraky s modulem PyroCluster pro Cinemu 4D

27. dubna 2006, 00.00 | K čemu slouží modul PyroCluster, jak pracuje a jak se edituje, jsme si ukázali v minulém tutoriálu. Dnes si ukážeme, jak pomocí tohoto velmi užitečného modulu velice snadno vytvoříme vcelku reálné mraky.

K čemu slouží modul PyroCluster, jak pracuje a jak se edituje, jsme si ukázali v minulém tutoriálu. Dnes si ukážeme, jak pomocí tohoto velmi užitečného modulu velice snadno vytvoříme vcelku reálné mraky na obloze. Nepoužijeme přitom přednastaveného efektu mraku, ale vše si nastavíme ručně.

Pracovat budeme v 3D editoru Cinema 4D R9.5, který obsahuje modul PyroCluster. Demoverzi aktuální verze Cinemy včetně modulu si můžeme stáhnout buďto ze serveru digitalmedia.cz, popřípadě přímo ze serveru výrobce maxon.de. Potřebovat budeme také ještě jednu texturu, tu stáhneme zde.



Příprava objektů a nastavení scény

Otevřeme si novou, prázdnou scénu a z menu objekty » scéna vložíme objekty pozadí a prostředí. Z menu objekty » částice pak vložíme ještě objekt generátor částic.



Dále se podíváme do správce materiálů, kde z menu soubor » shader vložíme shadery PyroCluster a PyroClustervykreslení objemu. Z téhož menu vložíme ještě nový materiál, který přejmenujeme například na pevnina.



Právě nastala ta správná chvíle, abychom přiřadili shadery objektům. Shader PyroCluster přiřadíme generátoru částic, shader PyroCluster vykreslení objemu přiřadíme objektu prostředí a materiál pevnina přiřadíme objektu pozadí.



Ještě jednou se podíváme do správce materiálů a otevřeme nastavení materiálu pro pevninu. Jelikož se jedná pouze o pozadí a výsledek bude jakoby z pohledu ptačí perspektivy, zapneme v nastavení pouze kanál barva, ve kterém načteme texturu s názvem pevnina. Tuto texturu jsme si stáhli na začátku tutoriálu.

Nastavení shaderu PyroCluster – vykreslení objemu a generátoru částic

Ve správci nastavení otevřeme editaci shaderu PyroClustervykreslení objemu. Režim renderu změníme na uživatelský a parametr globální velikost kroku zvýšíme na 8. Toto nastavení jsme provedli z jednoho prostého důvodu, aby výpočet netrval příliš dlouhou dobu.



Dále ve správci objektů označíme objekt generátor částic a přejdeme do správce nastavení. Nejprve se podíváme na záložku generátor, kde nastavíme délkux na 2000m a délkuy na 400m.



Přejdeme na záložku souřadnice a nastavíme hodnoty x=-400m, y=0m, z=60m a otočení v ose H=-90°.



A nakonec přejdeme na záložku částice. Počet částic / čas (Editor) i (Render) nastavíme na 15, viditelnost na 75%, počátek emise ponecháme na snímku 0 a konec emise nastavíme na snímek 90, životnost změníme na 150 snímků a rychlost nastavíme 800m.



Editace shaderu PyroCluster

Ve správci materiálů otevřeme editaci shaderu PyroCluster a přejdeme na záložku hlavní. Samozřejmě bychom mohli použít přímo přednastaveného efektu mraků, ale jelikož se chceme s modulem naučit pracovat, nastavíme si vše ručně. A navíc, každému se nemusí líbit vzhled přednastavených mraků, takže si výsledek může přizpůsobit podle své fantazie. Jsme tedy na záložce hlavní, svítivost zvýšíme na 15% a hustotu na 3. Výchozí barva mraku se skládá ze dvou bílých barev, nám však postačí jedna, takže druhou označíme a stiskem klávesy delete smažeme. Barvu změníme na bílo-modro-šedou, tedy R=224, G=231, B=235. Parametr režim přechodu ponecháme na poloměr lokální, parametr min změníme na 60% a max na 80%.



Použití efektů na záložkách věk, vzdálenost a cyl. vzdálenost vypneme a přejdeme na záložku tvar. Typ ponecháme na koule, poloměr zvětšíme na 150m a měřítko nastavíme 2:1:3. Tím zajistíme, že mraky budou nerovnoměrné.



Na záložce iluminace pouze tento parametr zapneme a všechny hodnoty ponecháme ve výchozím stavu.



Přejdeme na záložku stín, kde vypneme parametr přijímat stíny. Aby nebyly mraky zcela neprůhledné, nastavíme parametr průhlednost na 15% a barvu okolí změníme na bílo-zelenou, tedy R=222, G=243, B=230.



Poslední záložkou, na kterou zavítáme, je záložka šum. Typ šumu ponecháme na turbulence, pravidelnost nastavíme na 28%, poloměr růstu na 90%, měřítko na 650%, detail na 5, fázi na 40% a ovlivnění na 45%. Zapnutím parametru použít barvu se nám zobrazí základní nastavení tří barev. Tyto barvy změníme následovně. První barva bude modrá (R=151, G=203, B=255), druhá bude bílá (RGB=255) a třetí šedá (R=155, G=163, B=174). To je vše, ostatní parametry ponecháme na výchozích hodnotách. Pokud by třeba někdo nevěděl, k čemu jsou jednotlivé parametry dobré, stačí se podívat přímo do náhledu, ve kterém se okamžitě veškeré změny projevují.



Poslední, co uděláme, než začneme scénu renderovat, bude posunutí posuvníku klíčových snímků například na snímek 70 (70F) a posunutí pohledu kamery do vhodné a oku lahodící polohy. Nakonec scénu vyrenderujeme.

Závěr

Takže za sebou máme další článek o modulu PyroCluster pro Cinemu 4D. Kdo s námi společně prošel oba tutoriály, dokáže už s modulem pracovat sám a nastavovat jej podle svých potřeb. Modul není jen o tvorbě kouře, ohně, mraků, atd…, ale teprve ve spojení s modulem Thinking Particles, a tak vytvořením vlastního částicového systému dokáže dělat opravdové divy, jako jsou výbuchy, atd… O tom ale až někdy příště. Loučím se s vámi a těším se u dalšího tutoriálu.



Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: