Concept-art a jeho úloha ve filmu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Concept-art a jeho úloha ve filmu

2. listopadu 2009, 00.00 | V článcích o tvorbě speciálních filmových efektů jsme se výhradně věnovali jak produkční, tak postprodukční fázi CG snímků, jež jsou z hlediska technologických a uměleckých postupů jistě nejzajímavější. Pravdou ovšem je, že jsme při tom opomíjeli tu část, bez které by nevznikl ani ten nejjednodušší projekt – a tou jsou koncepční návrhy. Pojďme se tedy podívat na ty, které stály u zrodu některých zajímavých projektů, například slavného Vetřelce.

Na úvod si připomeňme, že žádný (a tím méně VFX) projekt nezačne, dokud produkce či režisér neuvidí a neschválí ony prvotní koncepční návrhy hlavních postav, efektů a prostředí, na kterých bude postavena vizuální a dějová linie příběhu. Tuto práci mají na starost většinou studioví ilustrátoři, v mnoha případech skuteční mistři ve svém oboru, kteří načrtnou ručně nebo za pomoci tabletu několik návrhů, z nichž si posléze produkční tým vybere ten, který se nejvíce blíží jeho představě. Tyto vybrané návrhy jsou dále v rámci pre-produkce rozvíjeny, takže ve finální podobě se již jedná o barevné ilustrace se všemi detaily, jenž lze v mnoha případech bez nadsázky nazvat uměleckými díly, jak se můžete přesvědčit na webových stránkách Conceptartworld.com, které jsou věnovány tomuto odvětví grafiky.

V některých případech byl ovšem tento postup trochu odlišný a byl použit koncepční návrh cizího umělce. To byl i případ vesmírné sci-fi s prvky horroru Alien z roku 1979, revoluční počin do té doby celkem neznámého režiséra Ridleyho Scotta. Při hledání podoby vesmírného monstra mu ukázal jednoho dne scénárista Dan O'Bannon kopii obrázkové knihy Necronomicon známého švýcarského surrealisty H. R. Gigera a bylo rozhodnuto. Po nalistování obrazu s názvem Necronom IV Ridley Scott nebyl podle svých vlastních slov nikdy tak pevně rozhodnut o tom, že je to přesně to pravé a tak švýcarský umělec vytvořil pro film návrh vesmírného vetřelce, za kterého byl oceněn v roce 1980 Oscarem v kategorii speciální efekty. Není jistě bez zajímavosti, že magazín Scifi Invazion umístil v roce 1997 tohoto vetřelce na první místo mezi filmovými vesmírnými monstry.

Švýcar měl na starost i jiné koncepty pro tento film, například exteriér a interiér ztroskotané mimozemské kosmické lodě. Ukázkový příklad toho, že k úspěchu vás (alespoň ve většině případů) může dovést hlavně originalita vašeho nápadu. Nutno podotknout, že práce na vetřelci nebyla Gigerova první zkušenost s koncepčními návrhy pro film, ještě předtím navrhoval například exteriéry pro nerealizovaný projekt Dune režiséra Alejandra Jodorowského. Tento film později sice natočil David Lynch, ten ovšem Gigerovi návrhy ve svém projektu nepoužil. Zajímavostí jistě je, že se na konceptech pro původní verzi filmu podílel společně s Gigerem i slavný Salvátor Dalí, jehož přemrštěné požadavky na výši honoráře údajně stály za krachem celého projektu.

Pokud trochu odbočíme od daného tématu, lze u filmů s Alienem sledovat stejně jako u Star Wars podobný vývoj tvorby vizuálních efektů, od mechanického „maňáska“ (z hrudi obětí lezoucí Chestburster) a vyzáblého, více jak dvoumetrového nigerijského studenta v latexovém kostýmu vetřelce v prvním díle až po plně počítačem generované modely či hydraulicky ovládaný několikametrový model „Matky“ v dílech následujících. Právě případ konceptu vetřelčí matky z filmu Aliens z roku 1986 je taktéž trochu ojedinělý v tom, že jeho prvotní návrh provedl sám režisér tohoto dílu James Cameron, přičemž tuto koncepci do finální podoby dovedl hollywoodský odborník na VFX Stan Winston.

Na tomto místě je potřeba dodat, že na konceptech pro velký filmový projekt se svými návrhy zcela logicky nepodílí jen jediný člověk. Pokud zůstaneme nadále u ságy s vetřelci, velkou měrou se na nich podílel designer-veterán Ron Cobb, jenž vytvořil nejen například koncepční návrhy lodi Nostromo či bojového vozidla námořní pěchoty ve druhém díle, ale má taktéž značný podíl na vzniku vozu DeLorean z filmu Návrat do Budoucnosti nebo na exteriérech ve filmech Totall Recall a Barbar Conan.

Společně s Ronem Cobbem byl stejnou měrou na filmech s Alienem zainteresován i designerský guru Syd Mead, jenž pro Jamese Camerona vypracoval kromě jiného kompletní podobu vesmírné lodi Sulaco. Některé jeho další, již hotové koncepty, nebyly v tomto filmu realizovány, což svědčí o leckdy sysifovské práci filmového designera. Do síně slávy se ale Syd Mead dostal hlavně díky svým originálně pojatým konceptům dopravních prostředků budoucnosti pro film Blade Runner.

Výše uvedení veteráni v oboru filmového designu se stali vzory pro následující generace umělců, jejichž projekty jsou bezesporu taktéž zajímavé a obdivuhodné. Jedním z nich je například Doug Chiang, díky jehož práci vznikly například filmy Válka světů, Terminátor 2, Maska či Forest Gump. V nedávném čtvrtém pokračování filmu Terminátor jsme zase mohli vidět práci Christiana Altzmanna. Taktéž se můžete v případě zájmu podívat na stránky s pracemi různých umělců, které se nacházejí na adresách Conceptships.blogspot.com, věnované sci-fi projektům, nebo například webdesignerdepot.com. A jelikož i u nás v České republice jsou lidé, kteří opravdu umí, byla by škoda nejmenovat alespoň jednoho z nich, takže se jistě podívejte na stránky Milana Vaška, kde najdete nejen concept-art, o kterém jsme v tomto článku psali.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: