CINEMA 4D tipy a triky – pokročilé kombinace deformátorů - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

CINEMA 4D tipy a triky – pokročilé kombinace deformátorů

28. dubna 2011, 00.00 | Před jistým časem se na jednom zahraničním serveru objevil dotaz jak připravit chování vlajky. Nikoliv nějaké vyloženě reálné, ale dost přirozené na to, aby vypadala dobře v animaci. Vynikající téma, protože na tomto tématu, jakkoliv je jednoduché, si můžeme ukázat velké spektrum algoritmů, které můžeme při využití deformátorů potřebovat.

Nejdříve trocha teorie

Co jsou vlastně deformátory? Pravda, tento návod je po delší době opravdu pro začátečníky, ale něco se dozví asi i pokročilejší uživatelé. V prvé řadě, deformátory ovlivňují nedestruktivním způsobem povrch modelu a posouvají jeho body, respektive polygony. Výborné je, že je můžeme kdykoliv vypnout, různě řídit, vázat na ně XPressa a mnoho dalšího. Nevýhodou je, že deformují povrch. Tedy, jsou to deformátory, samozřejmě, tedy musí deformovat povrch, ale...

Tím ale myslím skutečnost, že  někdy chceme ovlivňovat tvar objektu, ale nechceme měnit jeho primární velikost. Například bychom mohli chtít, aby se při ohnutí zachovala celková délka objektu. Deformace pak víceméně bere v potaz skutečnou velikost elementů a ty tak protáhne jen dílčím způsobem a tím pádem je situace o něco příznivější (samozřejmě jak kdy).

Dnešní příklad

01

Vraťme se k vlajce. Mohlo by se zdát, že pro jednoduché animace nám může stačit deformátor vlajka. Pravda, mohl. Jenže tento deformátor má své nevýhody, respektive vlastnosti. Stejně jako ostatní deformátory přemisťuje jednotlivé elementy, čímž ale způsobuje, že se může dramaticky měnit velikost – délka vlajky. Tím se vlastně i protahuje materiál aplikovaný ve formě UV mapy a celé chování se tak vzdaluje od reality. To je třeba nějak řešit. A řešení existuje.

Možné řešení není tak zcela patrné na první pohled a je nutné zapojit ty malé šedé buňky. V prvé řadě musíme nastolit otázku. Můžeme deformovat i křivku? Odpověď zní ano. Dobrá tedy, otázka druhá. Pokud můžeme deformovat křivku, můžeme poté zdeformovaný tvar křivky použít v dalším speciálním deformátoru jako zdroj pro deformaci objektu budoucí vlajky? A znova ano. A poslední dotaz. Na deformaci po křivce máme speciální deformátor, můžeme u tohoto deformátoru zajistit, aby nebyl objekt vlajky protažený a tím jsme eliminovali to, proč celé toto řešení hledáme? A i konečné ano. Takže tohle může být cesta.

Samozřejmě ale, že si můžeme deformace ještě rozšířit. Další deformátor Vítr/vlajka můžeme použít na druhotné vlny. Tento deformátor sice již bude objekt trochu protahovat, ale jelikož je jen pro doplnění, nebude jeho vliv tak markantní. Navíc aby probíhal jen v místech kde má, omezíme jej pomocí vertexové mapy.   

Práce s deformátory tímto ale nekončí. Vlajka by mohla být svou vahou trochu svěšená, ne moc, ale trochu. Použijeme pro to deformátor zkosení. A aby nebyl až tak fádní, bude dynamicky ovlivňován XPressem. Velmi triviálním, takže není třeba se obávat...

Poslední deformací, kterou systém doplníme, bude deformace založená na shaderu. Ten bude formovat povrch a navíc tak, že bude sám o sobě animovaný a tím se bude povrch vlajky stále dynamicky měnit.

02

Je hotovo. Výsledek je podstatně lepší, než pokud bychom použili jen jednoduchý deformátor Vítr, respektive chování vlajka. Lepší, uvěřitelnější a podstatně dynamičtější. Stačí tedy vytvořit texturu a aplikovat ji na povrch. A také vybudovat scénu,ve které se má vše odehrávat :-). S tím už si ale hravě určitě poradíte.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: