CINEMA 4D R13 rychlý start, první část - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

CINEMA 4D R13 rychlý start, první část

20. prosince 2011, 00.00 | CINEMA 4D R13 si změnila kabátek. A to výrazně. Jiné členění menu, jiné ikony, nové funkce, fyzikální engine a mnoho dalšího. Už první pohled napoví, že program je jiný než starší verze. To může být, potenciálně, matoucí pro nové uživatele či studenty, kteří by chtěli a nebo musí v rámci CAP programu s CINEMOU 4D začít. Právě těmto uživatelům jsme připravili nový seriál úvodních návodů na aktuální verzi programu.

Před více než rokem a půl jsme připravili koncepčně ucelený seminář 3D pro 2D grafiky. Byla to jakási brána určená profesionálům oblasti 2D grafiky, kteří si někde v koutku mysli říkali: „chce to se někam posunout“. Zaměřili jsme jej tak, abychom dokázali, že i 3D grafika může být 2D grafice velmi blízká. Zároveň byl celý seriál pojmutý jako jakýsi „quickstart“ – tedy úvodní rychlý start, popisující, jak s programem začít, jak se v něm orientovat.

To stále platí. Jenže CINEMA 4D R13 má zásadně změněné členění menu, ikony, některé základní funkce, rendering a mnoho dalšího. Ten, kdo by měl například demo R13 a snažil se postupovat jako naprostý novic podle návodů vytvořených pro R12, například podle zmíněného seriálu, musí být nutně zmatený. Skoro každá funkce mimo příkazů menu Soubor je jinde.

Všechno, co jsme zmínili, tedy resultovalo v rozhodnutí připravit opravdový quickstart. Opravdový rychlý start a to ve stávajícím designu programu, který doufejme zůstane delší dobu aktuální. Ostatně je pravdou, že vizuál programu byl neměnný již delší dobu, tedy lze předpokládat, že nový systém jistě pár verzí vydrží.

Seminář první

Orientace v programu, hlavní správci, Správce objektů, polohování objektů, práce s primitivy, úvod do práce s křivkami a instance. Tak by se mohl jmenovat podtitul dnešního dílu našeho semináře. Semináře poměrně dlouhého, obsahujícího celkem tři videa o délce přesahující 56 minut.

Základem semináře je jednoduchá scéna, kterou najdete ke stažení v tomto článku. Je to průvodní scéna všech tří dílů. V prvním díle využijeme scénu připravenou, v dalších si zkusíme velmi podobný model vytvořit sami. Zjistíme, že to není až tak složité. Že pokud projdeme prvním úskalím ovládání, je CINEMA 4D velmi příjemný program.

01

První díl

První díl vás seznámí s organizací prostředí základního rozhraní programu. Ujasníme si, kde jsou jednotlivá hlavní okna programu a důležití správci. Předvedeme si, jak ovládat editační okno, a to hned třemi způsoby. Díl je zakončený popisem několika užitečných hmatů, které práci v editoru zásadně zrychlují.

Ukázková scéna ke stažení

Díl druhý

Tam, kde nás v díle prvním provázel již připravený model, si jej nahradíme modelem vlastním. Zjistíme, že vytvořit model, alespoň pomocí tzv. primitivních objektů, tedy generátorů tvořených nějakou matematickou funkcí, je velmi snadné. Naučíme se, jak ovládat objekty, posouvat, natáčet, upravovat jejich velikost, a zjistíme, že generátory lze často ovlivňovat i maličkými úchopovými body, které slouží pro jejich interaktivní úpravu.

V CINEMĚ 4D je velmi důležitá práce s hierarchií scény. Seskupování objektů, vytváření vazeb mezi podřízeným a nadřazeným objektem je velmi podstatnou součástí práce, protože tyto vazby mají vliv na polohování objektů, základní animace i případné pokročilé operace, jakými jsou animace strojů, organických tvarů, simulace dynamických jevů a podobně.

Výsledkem tohoto dílu tak je podobný model jednoduchého přívěsku postrádající jediné – řetízek, kterým by se připojil přívěsek ke klíčům...

Díl třetí a v tomto semináři poslední

Řetízek je posledním tématem našeho prvního dílu. Obsahuje ukázky práce s křivkami a zmíníme problematiku toho, že ve 3D musíme i tu nejdokonaleji oblou křivku vnitřně segmentovat, protože 3D model je znázorněn jakýmisi ploškami, pojmenovanými polygony. Návod pokračuje využitím předdefinované křivky, její úpravou a nakonec i využitím jednoho z příkazů, kterým vygenerujeme z křivek hmotný objekt – kroužek řetízku. Následně si vytvoříme těchto kroužků řetízku více a nakonec si je i rozmístíme.

Co nás čeká příště?

Vezmeme naší vlastní vytvořenou scénu a použijeme scnu připravenou. Otevřeme si obě dvě. Může se to zdát jako běžné, ale ne všechny 3D aplikace jsou schopné otevřít více 3D scén najednou. A použijeme všechna nastavení připravené scény a vložíme je do scény naší. Tím si scénu zkompletujeme a nakonec vyrenderujeme.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: