CINEMA 4D R 10.5 potřetí! - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

CINEMA 4D R 10.5 potřetí!

23. října 2007, 00.00 | V minulých dvou dílech jsme spolu prostudovali novinky, které se s novou verzí CINEMY 4D R 10.5 objevily v jádru programu, BodyPaintu 3D R3.5 a také v modulu MOCCA. Dnes máme na pořadu díl poslední, který má dva hlavní aktéry – modul Hair a MoGraph. V obou se jedná o aktualizaci spíše skrytou, ale v obou případech poměrně výkonnou.

Hair – rychlost a optimalizace

Společným jmenovatelem aktualizace modulu Hair je zejména rychlost, a to není nikdy zanedbatelná otázka. Níže uvedený obrázek jsem renderoval jak ve starší C4D 10.111, tak v nové R 10.5, přičemž ani náhodou nelze tvrdit, že má stanice byla čistá, ale v zásadě byly podmínky obou renderů srovnatelné. Na starší verzi C4D se obrázek počítal 00:00:45, v nové 00:00:32. To je i na tak jednoduchou scénu opravdu výrazné zrychlení.

30

Čím to je? Jednoznačně tím, že Maxon přepracoval jádro tohoto systému, a to v mnoha ohledech. V prvé řadě je nyní výpočet efektu vlasů rozdělen do jednotlivých jader. To je zásadní vylepšení, protože dříve byl tento výpočet (jedná se předběžně vypočítaný post efekt, který může být případně interpretován i v raytracingu) prováděn jen jádrem jedním. V současné době by to však bylo (v okamžiku až 8jádrových stanic) krajně neefektivní. To je první zásadní důvod tohoto masivního zrychlení. Další důvody spočívají v novém systému vyhlazování vlasů a dalších atributů výpočtu vlasů.

K tomu (tedy aktualizaci vyhlazování) patří změny v nastavení jednotlivých parametrů, které mají uvedené oblasti na starosti. Najdeme tedy nová nastavení vyhlazování v Nastavení renderingu, ale také nové parametry u nastavení světel – respektive stínů. U každého světla totiž nyní můžeme řídit kvalitu vyhlazování (sekundární, málo významná světla mohou být samozřejmě nastavená na nižší hodnoty, protože se potenciální nepřesnosti méně projeví) a také zde máme k dispozici široké nastavení stínů vlasů. Všechny parametry světel ovlivňující modul Hair jsou k dispozici v příslušné vlastnosti.

31

32

Mohlo by se zdát, že jsou změny v Hairu čistě v oblasti „systému“, ale není tomu tak. Mimo změn v nastavení AA a také světel (vlastnosti světla modulu Hair) tu máme i pár drobností v samotné funkčnosti. Mezi jinými například možnost ohnutí vlasů směrem k nějakému objektu.

33

MoGraph – objekty, vlastnosti i efektory

Druhým modulem obrozeným ve svých možnostech je MoGraph. A co v něm najdeme nového? Nové efektory, nové možnosti distribuce instancí, nové možnosti jejich výběrů a také v neposlední řadě využití některých efektů jako zajímavých deformátorů.

Prvním v pořadí popisu, což asi nelze ani jinak, je objekt Klonování. Tento objekt má nově možnost umisťovat instance objektů do objemu jiného objektu, a to jak objektu polygonového, tak primitivního. Testoval jsem použití na primitiva, generátory skupiny NURBS a v obou případech jsem se setkal s úspěchem. Ještě zajímavější je skutečnost, že lze také ovlivňovat distribuci instancí (tedy prostor, ve kterém se mají objevit) pomocí deformátorů. Pokud tedy objekt použitý pro definování objemu zdeformujeme, bude oblast instancí korektní podle tohoto zdeformovaného tvaru.

34

Klonování instance rozmisťuje dvěma způsoby – resp. režimy. Jsou to režimy „Náhodný“ a „Povrch“ a liší se ve způsobu orientace a distribuce instancí. Povrch započítává směr instancí. V druhém případě lze využít řízení distribuce instancí podle výběru, což je poměrně překvapivá skutečnost.

Hlavní objekt Klonování má i další zajímavou možnost. Umožňuje nám totiž pomocí speciálního nástroje MoGraph výběr vybírat jednotlivé instance, ukládat tuto informaci do speciální výběrové vlastnosti objektu Klonování a následně lze efektory aplikovat jen na tyto zachované výběry. Tím se samozřejmě mírně změnily i možnosti samotných efektorů, kdy každý z nich má nové pole pro zadání odkazu onoho zachovaného výběru.

35

K výše uvedenému patří i další informace (a už skutečně poslední), že k uvedenému výběru náleží i uzel XPresso, který zpracovává právě informace uloženého výběru objektu Klonování.

MoGraph má také nové efektory. První z nich navazuje na to, co jsme již zmínili. Tedy na klonování, které umí rozmisťovat instance do objemu. Tento efektor opět zpracovává objem nějakého tělesa (a opět i generátory, jako například primitiva a nebo i Generátor částic). Objekt pak v rámci svého objemu upravuje standardně instance, jako všechny ostatní efektory. Velmi zajímavý systém.

36

Dalším novým efektorem je efektor Rovina. Ten mi do značné míry připomíná Krok efektor a také se tak do značné míry chová, tedy upravuje – řídí instance od plochy svého působení v zadaném úbytku. Zároveň je zajímavé, že tento efektor poměrně dobře pracuje i s ostatními objekty scény, a tudíž jej lze využívat i jinak. Docela efektně pracuje jako deformátor objektů, kdy můžeme řídit, zda má deformace probíhat za řízení bodů, polygonů či celých objektů.

37

Poslední speciálním efektorem je „Skupina“, která sdružuje do jednoho objektu více efektorů, které do jejího pole pro odkazy přeneseme.

Užitečné informace

Tímto jsme fakticky hotovi s naším výčtem novinek v nové CINEMĚ 4D R 10.5. Pokud byste hledali nějaké podrobnější informace, doporučuji web Maxonu, kde na níže uvedené adrese naleznete kompletní seznam jednotlivých novinek a funkcí. Je poměrně užitečný. Odkazů na užitečné informace je ale více.

Soupis všech novinek - Maxon

Mimo seznamu novinek je na webu k Maxonu k nalezení také docela zajímavá sada krátkých videí, která prezentují ty nejdůležitější novinky této aktualizace. Když už jsme se dotkli videí, tak nesmíte minout ani videa na – v současné době již oficiálním systému vzdělávání CINEMY 4D – cineversity.com. Zde je nutné se zaregistrovat a většina videí na této stránce je komerční, ale předváděcí videa nové verze jsou samozřejmě zdarma, a to ve značném rozsahu. Považte jen, že celkem mají 29 dílů, většinou ve značné délce až do dvaceti minut.

Popisy novinek a krátká videa - Maxon

Cineversity.com

Závěrem

Nová verze CINEMY 4D se mi opravdu dost líbí a nemám mnoho výtek. Samozřejmě mé zaměření leží spíše v oblastech statických, a tak asi nejsem ten pravý na posuzování animačních nástrojů, ale i tak mám pocit, že programátoři Maxonu odvedli dobrou práci.

Tak jako tak, s odhlédnutím od prodejní stránky věci, update to je povedený a už stačí jedna věc. Integrovaný Maxon GI renderer, který by nahradil stávající GI jádro. Pak už bude spokojená skutečně majoritní většina uživatelů.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: