Bryce 6.0, nová verze generátoru krajin a scenérií - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Bryce 6.0, nová verze generátoru krajin a scenérií

24. října 2006, 00.00 | Šestá verze populárního generátoru krajin, přírodních scenérií či interiérů s animačními funkcemi má už nějaký čas nového vlastníka. Editor přináší mimo běžných "kosmetických" změn i několik poměrně zásadních novinek, na které se teď společně podíváme.

Společnost DAZ Productions vlastní Bryce již nějaký ten pátek. Samotný Bryce je vlastně takový "odložený" produkt (Metacreations a Corel o tom jistě vědí své), který ale má svým uživatelům stále co nabídnout a určitě i proto ho DAZ Productions převzala od Corelu do svého portfolia. Po několika poměrně chytrých marketingových akcích a časově omezené nabídce freewarové verze Bryce 5.5 (kterou si stáhlo přes 300 000 uživatelů) se minulý týden objevil Bryce 6.0, opět ve verzích pro Windows a Macintosh. Pro členy placeného klubu Platinum stojí Bryce 6 pouze 6 USD, pro běžné koncové uživatele byla stanovena cena 100 USD.

Bryce 6 je stále pojmem v oblasti generátorů 3D krajin a řada uživatelů si ho oblíbila natolik, že už nehodlají přecházet na jiný konkurenční produkt. DAZ Productions toho hodlají využít zejména v souvislosti s velmi bohatou nabídkou modelů živých i umělých objektů, krajin a mnoha dalších doplňků, které nyní nové verze Bryce 6 umí využít ve spolupráci s dalším 3D editorem na animace postav DAZ|Studio. A to už se rovnou dostáváme k novinkám v šesté verzi Bryce, které si teď v krátkosti představíme.

Mezi nejvýznamnější novinky šesté verze Bryce patří tzv. Advanced Terrain Editing, po čímž si můžeme představit prakticky cokoliv. Ve skutečnosti se jedná o uživatelem definované bitmapové štětce (Image Based Brushes), pomocí kterých lze mapovat objekty v krajině a zvýšit tak míru realističnosti výsledku. Bryce 6 současně podporuje HDR obrazy s vysokým dynamickým rozsahem, díky kterému lze v krajině simulovat různé druhy světelných podmínek.



DAZ Bryce 6.0 - známé prostředí editoru se spoustou 3D ikonek ovládajících jednotlivé editační, manipulační a animační funkce (velká ikona "S" napravo v hlavní liště je v článku zmíněné přímé propojení Bryce na DAZ|Studio)



DAZ Bryce 6.0 - editor s drátovým zobrazením modelů (scéna s robotem v interiéru)

Další zásadní novinkou ohledně funkčnosti celého editoru je propojení prostředí Bryce 6 s editorem animovaných postav DAZ|Studio. Integrace obou produktů je už na úrovni instalace Bryce 6, který nelze bez DAZ|Studio vůbec zprovoznit. S DAZ|Studiem též přímo souvisí rozšířené importní funkce pro "DAZ" kompatibilní 3D objekty a export libovolných Boolean objektů pro zpracování v jiných 3D aplikacích. Inovované importní funkce se ve spolupráci s DAZ|Studiem starají o vložení animovaných postav do krajiny vytvořené v Bryce, což opět rozšiřuje možnosti použití programu.

Původní Bryce 5.5 se jinak ve verzi 6.0 až tak moc nezměnil. Stále tedy v programu najdeme mimo klasického i síťový rendering Bryce Lightning (nyní ve verzi 2.0) umožňující prostřednictvím samotného Bryce 6.0 distribuci výpočtů na více počítačů v síti. Samozřejmostí jsou i editory materiálů a textur, nový editor Image Based brushů a editor atmosféry. Generovat můžete pochopitelně opět i vodní hladinu a mraky, které nyní mohou stejně jako libovolné 3D objekty generovat i stíny.

Na závěr ještě musím zdůraznit, že Bryce je zejména ke svému věku a díky svému stále unikátnímu "hračičkovému" pracovnímu prostředím určený méně náročným uživatelům, který si opravdu chtějí defacto pouze hrát. Typické využití Bryce 6 proto dle současných vlastníků programu směřuje například do oblasti webové grafiky (což si ale neumím moc představit), multimediálních prezentací a jako pozadí pro různé grafické koláže a speciální efekty. Na profesionální práci programu chybí řada věcí včetně možnosti upravit si prostředí editoru - především spousta miniaturních ovládacích prvků editoru je ve současných vysokých rozlišením LCD panelů velmi drobná a špatně se s nimi pracuje.

Jak už jsem ale napsal v článku, Bryce 6 má stále co nabídnout jak v oblasti generování 3D krajin, tak i částečně v oblasti jejich animací. Žádnou převratnou kvalitu nečekejte, při vhodně nastaveném renderingu jsou ale výsledky grafického výstupu výborné. Některé vlastnosti programu by jistě stály za to ještě upravit, necháme se tedy překvapit, jakým dalším směrem (či spíše zda-li vůbec) se bude vývoj Bryce ubírat.



DAZ Bryce 6.0 - editor atmosféry s měsíčními fázemi a vlastnostmi slunce a případně i hvězdné oblohy



DAZ Bryce 6.0 - editor materiálů nabízí běžné funkce jako třeba u některých jednodušších raytracingových programů a 3D modelovacích programů



DAZ Bryce 6.0 - editor textur pro "potažení" objektů v krajině má i matematické filtry a generátor šumu



DAZ Bryce 6.0 - základní nastavení rozlišení scény a typu vyhlazování

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: