BodyPaint 3D pro každého - a na videu? Česky? Ovládání a UV mapování - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

BodyPaint 3D pro každého - a na videu? Česky? Ovládání a UV mapování

4. prosince 2008, 00.00 | Před jistou dobou jsem byl osloven uživatelem XSI s prosbou, zda bychom nemohli připravit nějaká výuková vida na BodyPaint 3D, ale z pohledu uživatele, který nepoužívá jako svou hlavní aplikaci CINEMU 4D. Na tento dotaz jsem reflektoval a výsledkem je první ucelená řada zdarma poskytovaných návodů na BodyPaint 3D, jaká u nás do této doby nevyšla.

Příběh
Geneze uváděné ucelené série návodů na BodyPaint 3D je poměrně dlouhá a vychází již z předešlé verze CINEMY 4D. BodyPaint 3D byl totiž tehdy implementován do CINEMY 4D a stal se tak vlastně jednou aplikací. Tím se poněkud změnilo vnímání BodyPaintu jako separátního nástroje a uživatelé jiných aplikací k němu přistupovali poněkud opatrněji s dotazem, proč že je v BodyPaintu 3D CINEMA 4D? Jenže po otrkávání většinou přišli na to, že BodyPaint 3D a jeho sloučení je ku prospěchu věci a tak ti, kteří přežili počáteční nejistotu se k němu rádi vrátili. A uběhl nějaký ten čas...

Během této doby sbíral Maxon díky BodyPaintu 3D jedno ocenění za druhým (ve filmové branži) a míra jeho využívání se stále zvyšovala. Jak se zvyšovalo jeho renomé, tak i chuť uživatelů jiných aplikací si tento nástroj vyzkoušet a případně jej implementovat do svého workflow - tedy jinak řečeno pracovního toku. Škarohlídů ubývalo, dalo by se s jistou nadsázkou říci.

Zde ale narážíme na naprosto klasický problém. Každá aplikace je do značné míry osobitá a osobité jsou i ovládací prvky a ideologie celého nástroje. Zvyknout si pak na jiný způsob práce a ovládání bývá někdy hodně těžké, protože mozek se jen nerad loučí se známým a zažitým.

Ti co jsou tedy odkojení aplikacemi jako jsou 3d studio, XSI, či Maya, tak narážejí na prvotní nepříjemné rozdíly v ovládání, zdržující v samotném zkoumání a čas, jak známo, jsou peníze. Aby o svůj drahocenný čas nepřicházeli trpným hledáním základních uživatelských návyků, připravil jsem komplexní sadu návodů, které jim tyto první hodiny významně ulehčí - jak alespoň plně věřím.

BodyPaint 3D - ovládání a UV mapování

První část připraveného seriálu je věnovaná základní práci s BodyPaintem 3D a také přípravě pro texturování často nezbytné podmínky, UV mapy modelu. Hned první návod je věnován zejména ovládání programu, protože jak jsme již řekli, snad každá aplikace používá jiné zkratky a návyky. Uživatele se v tomto díle snažím uvést do problematiky navigace v editačním okně, ve struktuře programu, rozmístění ovládacích prvků a vůbec všeho, co v okamžiku prvního spuštění aplikace potřebuje.

Aby bylo učiněno zadost i zvyklostem uživatelů jiných mateřských aplikací než CINEMY 4D, je v celém setu využíváno anglické uživatelské rozhraní, protože tito uživatelé jsou většinou na uvedený jazyk ve rozvržení svého programu zvyklí.

Tím že je CINEMA 4D a BodyPaint 3D jednou aplikací, získávají potenciální uživatelé obrovskou výhodu v možnosti využívání opravdu výtečných výběrových operací polygonů, které jim mohou pomoci zásadně zrychlit dobu přípravy UV modelu. Ve druhém díle tohoto setu tak naleznete vysvětlení a popis všech těchto výběrových nástrojů. V závěru tohoto dílu je mimo to také rychlá demonstrace, jak dokáží tyto speciální výběrové vlastnosti omezit tvorbu UV mapy objektu na několik málo kliknutí myší.

Třetí díl je striktně věnován nástrojům UV správy a tvorby UV mapy objektu. V délce takřka 30 minut jsou zde prezentovány všechny nástroje tvorby UV, od počáteční přípravy prvotní UV, přes pomocné projekce, uvolnění UV polygonů, vysvětlení jednotlivých příkazů samotné UV editace, nastavení magnetu a ostatních nástrojů deformace UV v editačním okně textury a tak dále. Prezentačním modelem je jednoduchý technicky pojatý objekt.

01

Co v dosavadních návodech chybělo je prezentace tvorby UV v případě, že se bude jednat o objekt organický, řekněme humanoidní. Poslední díl je tedy věnován tvorbě a také následné analýze takového organického objektu, objektu hlavy.

Obsah setu

1) First step 01: základní ovládání BodyPaintu 3D, navigace v prostoru, ve správcích systému a objektech. Délka 00:12:08
2) First step 02:
výběrové operace bodů, hran a polygonů modelu, výběrové operace UV polygonů a UV bodů, konverze výběrů. Délka 00:21:08
3) First step 03:
UV příkazy BodyPaintu 3D, komplexní popis sady nástrojů. Délka 00:28:28
4) First step 04:
UV mapa organického objektu - lidské hlavy. Délka 00:22:05

02

Kdeže?

Celý set je zdarma (po registraci) ke stažení na stránkách www.c4dexchange.com. Na tomto serveru naleznete videa v plné kvalitě ve formátu AVI s kodováním Camtasia, přehrávač a kodeky na tento formát naleznete na stránkách výrobce www.techsmith.com.

Mimo si jej můžete řekněme v „online" kvalitě stáhnout na www.duber.tv s laskavým poskytnutím prostoru Lukášem Dubědou. Samozřejmě že i v tomto případě zdarma.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: