Blender: Modelování metodou 'extrude' - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender: Modelování metodou 'extrude'

30. listopadu 2006, 00.00 | Čas nám letí, dny se krátí a zima (ta pravá) je pomalinku za dveřmi. Někteří lidé tráví čím dál tím víc času u počítače a tuto kratochvíli bych vám rád zpříjemnil dalším, v pořadí už třetím dílem článku o 3D programu Blender.

Čas nám letí, dny se krátí a zima (ta pravá) je pomalinku za dveřmi.
Někteří lidé tráví čím dál tím víc času u počítače a tuto kratochvíli bych vám rád zpříjemnil dalším, v pořadí už třetím dílem článku o 3D programu Blender.

První se věnoval základnímu rozhraní programu, druhý tvorbě luku pomocí křivek.
Ale co když potřebujeme vytvořit něco hranatého - monitor, dům nebo nějakou poličku? Křivky se hodí na oblé předměty typu pouliční lampa nebo dříve zmíněný luk. Jak tedy vytvořit tu poličku/monitor/hlavní postavu dětského pořadu 'Kostičky'? Právě k tomu je vhodná metoda extrude, kterou bychom si měli osvětlit na řádcích následujících. Kromě toho se ke konci článku naučíme využívat kombinaci nám známých metod (křivky + extrudování) nazývanou rotace z křivky (profilu).

V závěru by se nás společnými silami mělo podařit vytvořit stůl s květináčem, podobně jako na tomto obrázku:

Opět připomínám, že je dobré si článek nejdříve celý přečíst, a poté teprve postupovat krok za krokem.

Začít bychom asi měli vysvětlením techniky extrude.
Touto technikou se dá velice jednoduše vyrábět spousta zajímavých předmětů.
Technika samotná spočívá v tom, že ty vertexy, které máte označené, se nakopírují a následně rozšiřují původní objekt.

Extrudování samo má klávesovou zkratku E.
Možná to bude lépe zřetelné z následujících obrázků:

Tak se pustíme do práce, ať to máme rychle za sebou.
Nejprve vytvoříme podstavec stolku, který se nachází v popředí obrázku.

Vložte si do prázdné scény objekt Plane (mezerník, Add, Mesh, Plane). Vkládejte ho v horním pohledu.
Přepněte se do bočního pohledu a stiskem klávesy E extrudujte region (Region). Uděláme si tedy takový kvádr, jehož horní vertexy nástrojem Scale (S) poněkud zmenšete, aby vznikl podobný tvar:

Někteří mohou namítnout, že jde také vložit objekt Cube a pak zmenšit horní vertexy, ale pak bychom neextrudovali…

Nyní se přepněte do Object menu a přes F9 se dostanete do editování. Tam objekt nově centrujte (Centre New) a pak pomocí příkazu Shift + S zarovnejte kursor na střed (viz minulý článek).
Znovu se hoďte do horního pohledu a vložte objekt Circle. Ten v bočním pohledu extrudujte směrem nahoru. Extrudovat musíte Vertex only.

Opět se vraťte do horního pohledu a horní vertexy vyplňte triangulárními facy. (posledně jsem to v článku omylem napsal špatně, správně se vyplňuje Shift + F).

Přesuňte si kurzor do pozice jako na obrázku:

Kurzor zarovnejte ke mřížce (opět viz. minulý článek)

V horním pohledu vložte objekt Plane a zvětšete ho asi na dvojnásobek stojanu (nebo v jiném rozumném poměru) a opět extrudujte nahoru.

Tím nám vlastně vznikla deska stolu.

Jelikož ale vypadá taková deska až moc uměle (má moc přesné hrany), musíme ji nějak zaoblit. K tomu je v Blenderu určen nástroj Bevel, který se nachází pod klávesovou zkratkou W.
Příkaz Bevel vlastně vezme označené vertexy, nakopíruje je a přesune tak, aby byl objekt zaoblený. Míru zaoblení můžete pochopitelně ovlivňovat.

Máme tedy stůl - přiřaďme mu materiál.
Hlavní deska bude mít texturu dřeva (použít můžete třeba tu z prvního článku nebo tu níže uvedenou).
Na tyčku, tvořící stojan nohy, použijte standardní šedou barvu nebo i jinou. To nechám na vás.
A konečně na podstavec použijte také texturu dřeva- stejnou jako na desku.
Nezapomeňte na nastavení textury (taktéž se odkazuji na první článek)

Nyní si vytvoříme květináč. Ten budeme tvořit metodou rotace z křivky.
Začneme tím, že si v bočním pohledu vložíte křivku, kterou otočíte o 90° a upravíte do následujícího tvaru:

Spodní (rovnou část) uděláte tak, že označíte vertex na křivce a stisknete V. Tím se křivka v tomto bodě "zlomí".

Křivku si převeďte do meshe a označte. Klávesovou zkratkou Shift + D si zkopírujte všechny vertexy kromě posledního a takto zkopírovanou křivku posuňte doprava.
Mělo by to vypadat následovně:

Ještě musíme spojit oba horní vertexy, aby se budoucí objekt uzavřel. To provedeme tak, že si označíme oba vertexy a stiskneme F.

Tímto zajistíme, že stěna bude taky trochu plastická.

Označte si VŠECHNY vertexy a přepněte se do horního pohledu a do Editing.
Povšimněte si těchto tlačítek:

Tato tlačítka slouží k automatickému extrudování a jsou to velice šikovní pomocníci.
Jestli budete mít někdy čas, zkuste je použít do nějaké scény.

Pod těmito tlačítky se nacházejí 3 posuvníky. 1. - Degr - ovlivňuje velikost extrudování v úhlech, 2. - Steps - ovlivňuje, v kolika krocích se bude 1. hodnota extrudovat a 3. - turns - určuje počet otáček.
My tedy nastavíme Degr 360 a Steps necháme na 9. To znamená, že se bude křivka extrudovat o 360° a po devíti krocích.
Budoucí objekt se extruduje podél kurzoru, tudíž ten kurzor musíte přiřadit až k poslednímu vertexu na dně. (ideálně ho zarovnejte pomocí příkazu Shift + S) Stiskněte spin a kochejte se dokonalostí :-)

Vypadat by to mělo přibližně takto:

Květináč teď přesuňte na stůl a náležitě ho usaďte.

Já jsem mu přiřadil zelenou barvu, ale to opět ponechám na vás.

Teď ještě něco k nasvětlení scény.

Vložte si mezi kameru a stolek světlo a v jeho nastavení (F5) přepněte na spot. To znamená, že bude produkovat také stín.
Přidejte také třeba pár světel typu Sun, podle toho, jak chcete mít scénu nasvětlenou.

Na podlahu jsem použil objekt Plane, který jsem adekvátně zvětšil a přidal mu následující texturu:

Ještě nezapomeňte na všechny objekty použít Smooth (objekty nebudou tak hranaté).

Výsledek mé snahy máte před sebou.
I Vám přeji pěkný obrázek a těším se nashledanou u dalšího dílu článku

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: