Animace v Terragenu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Animace v Terragenu

19. května 2005, 00.00 | Doposud jsme si v našich tutoriálech ukazovali, jaké možnosti má program Terragen při vytváření krajin, oblaků či vodní hladiny. Dnes budeme pokračovat v našem seriálu a ukážeme si, jakým způsobem Terragen umožňuje uživateli vytvářet animace.



Doposud jsme si v našich tutoriálech ukazovali, jaké možnosti má program Terragen při vytváření krajin, oblaků či vodní hladiny. Dnes budeme pokračovat v našem seriálu a ukážeme si, jakým způsobem Terragen umožňuje uživateli vytvářet animace.

Nejdříve je nutno říci, že animační možnosti tohoto programu jsou bohužel velice omezené a umožňují nám vytvářet pouze jednoduché sekvence. Terragen v součastné době dokáže animovat pouze polohu a přiblížení (zoom) kamery, polohu slunce, jas stínů, hladinu vody a parametr exposure, který ovlivňuje jas výsledného obrázku. Součastná verze Terragenu dokáže animace renderovat pouze do jednotlivých snímků BMP. Pro jejich převod do formátu AVI či MPEG musíme použít další program např. bmp2avi, avimaker či běžný střihový program.
Animace se definují pomocí skriptů, což jsou jednoduché textové soubory, takže žádná interaktivita, kterou známe z profesionálních programů se bohužel nekoná. Nemusíme se však bát. Skripty není nutno vytvářet ručně a složitě se učit jednotlivé příkazy pro skriptovací engine, ale máme k dispozici program Scripter.exe, který za nás udělá většinu práce.

Program Scripter
Tento program je součástí standardní instalace Terragenu a najdeme ho v adresáři, do kterého jsme program nainstalovali pod názvem scripter.exe. Po jeho spuštění nás čeká jediná obrazovka programu, ve které můžeme nastavit všechny dostupné parametry pro animaci.



V pravé části okna vidíme parametry, které můžeme během naší animace modifikovat. Jde pouze o parametry, které byly vyjmenovány na začátku článku.
Ve sloupci Initial nastavíme hodnoty parametrů, které budou na začátku naší animace a ve sloupci Final hodnoty, které budou mít parametry na konci naší animace.
Počet snímků animace se nastaví v prvním řádku (Frame number) ve sloupci Final (v našem případě 20).

Pokud některý parametr nechceme během naší animace měnit, stačí nechat parametr nezaškrtnutý, čímž program bude tento parametr ignorovat.
Pokud jsme nastavili počáteční i koncové hodnoty parametrů, můžeme postoupit dále.
Parametrem Frames’ filename nastavíme jméno souboru do kterého se nám jednotlivé snímky budou ukládat a parametrem Script file jméno souboru pod kterým se nám skript na disk uloží. Konečně tlačítkem Create it skript vytvoříme.
Pokud máme skript hotový, můžeme si jej ze zvědavosti otevřít v poznámkovém bloku, či v jiném textovém editoru. Vidíme, že jde o obyčejný textový soubor, kde pro každý frame animace je definován parametr a jeho hodnota a dále příkaz frend, který způsobí samotné vyrenderování snímku. Uložení snímku po vyrenderování se provádí automaticky.

InitAnim C:\NewAnim\pic,1

; 1:
CamPos 128, 64, 1
FRend

; 2:
CamPos 128.000002861023, 67.3684225082397, 1.00000002235174
FRend

; 3:
CamPos 127.999998092651, 70.7368412017822, .999999985098839
FRend



Zpátky v Terragenu

Nyní se vrátíme zpět k programu Terragen, kde v panelu Rendering control, pod tlačítkem Animation najdeme samotné rozhraní pro zpracování skriptů.





Zde je situace poměrně jednoduchá. Zaškrtávátky u jednotlivých parametrů určíme, které parametry se ze skriptu načtou a tudíž se projeví na vyrenderovaném obrázku. Tlačítkem Execute script vybereme soubor, ve kterém je uložen skript naší animace a tím se spustí i výpočet jednotlivých snímků.
Pozor, zde je situace trošku matoucí. Pod volbou Camera se rozumí jednak to, že se budou načítat příkazy pro změnu polohy kamery, ale i pro změnu přiblížení kamery (zoom). Dále pod volbou Sun position se rozumí nejen parametr určující polohu slunce ale i jas stínu.
Zde je nutno poznamenat, že program se již neptá na výsledné rozlišení či kvalitu výsledného obrázku. Vše musíme nastavit ještě před tím, než samotný skript spustíme.

V souvislosti s animacemi je nutno říci ještě jednu věc. Kromě parametrů, které jsme zde vyjmenovali a které jsme v modulu Scripter modifikovali, existují ještě dva další parametry, které Terrragen během animace automaticky mění. Jde o vlny na hladině, které se automaticky mění během výpočtu animace, čímž dojde i k ovlivnění odraz na hladině. Bohužel zatím nelze definovat rychlost pohybu vln.
Druhou takovou specialitkou při tvorbě animací jsou mraky. Terragen zatím nedokáže animovat pohyb oblaků po obloze, ale zaškrtávátkem Random cloud on each frame docílíme toho, že pro každý snímek animace Terragen vytvoří nové seskupení mraků.

Ukázku animace vodní hladiny lze stáhnout zde. A animace západu slunce zde. Kompletní scénu západu slunce nad vodní hladinou + skript pro animaci lze stáhnout zde .

Z toho co bylo řečeno, je vidět, že animace v Terragenu je zatím “v plenkách” a že při animování nemůže čekat žádné zázraky. Animovat lze pouze některé základní parametry krajiny. Na druhou stranu, pokud potřebujeme vytvořit jednoduchou animaci v nižším rozlišení, tak můžeme, při troše snahy docílit poměrně zajímavých výsledků.

Planetside software v součastné době pracuje na nové verzi Terragenu, která by měla být uvolněna v polovině tohoto roku, takže nám nezbývá nic jiného, než doufat, že podpora animací bude v tomto programu dotažena do konce.

Na závěr ještě musím říci, že se tento týden na internetu objevila nová verze programu TerrAnim. Jde o samostatný program, který dokáže vytvářet skripty pro animace v Terragenu a který vypadá poměrně zajímavě. Ale o tom zase příště.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: