Adobe MAX 2008: Dýchejte AIR a buďte FLEX - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Adobe MAX 2008: Dýchejte AIR a buďte FLEX

2. prosince 2008, 00.00 | Adobe MAX otevřela své brány a my vám přinášíme první reportáž přímo z Milána. Na co sází vývojáři Adobe a jak vnímají budoucnost Internetu? Jaký je rozdíl mezi vývojářskými konferencemi MAX od Adobe a MIX Microsoftu?

Jak jsme již informovali (zde), italské Milano v těchto dnech hostí evropskou vývojářskou konferenci Adobe MAX. Jedná se o největší komunikační platformu v Evropě zaměřenou zejména na Web orientované Adobe produkty, které se letos účastní něco málo přes tisíc registrovaných účastníků a několik desítek řečníků a technických specialistů Adobe z celého světa. Akci takového formátu jsme si rozhodně nemohli nechat ujít a tak vám nabízíme reportáž přímo z jejího prvního dne.

Connect, Discover, Inspire
Propojit, objevit a inspirovat jsou tři slova, která si Adobe vybralo jako hlavní slogan MAXu. Tomu odpovídá i pojetí celé akce a atmosféra, ve které probíhá. Přestože se jedná o akci pro tisíc platících účastníků, je pojata velmi otevřeně a do značné míry neformálně. Probíhající prezentace, workshopy i laby vždy doprovází rozsáhlé diskuze a po skončení prezentátoři tráví vždy zcela spontánně desítky minut nad dotazy. Koneckonců přímo pořadatelé se tvůrčí atmosféru snaží podpořit řadou konkrétních kroků. Skoro stejný prostor jaký je vyčleněn pro přednášky je k dispozici i pro neformální setkání a diskuze v rámci takzvaného komunitního pavilónu. Každý, kdo má zájem, se tak může zapojit do zcela otevřené diskuzí na téma budoucnosti Flashe, budoucnosti vývoje a kreativity či Webu a Internetu jako takového. Součástí programu jsou i setkání s řečníky a vývojáři a různé společenské akce, nabízející možnost získat nové kontakty.

Dobrou zprávou je, že - soudě minimálně podle osazenstva letu Praha-Miláno - se akce účastní minimálně desítky vývojářů z Čech, takže i tento neformální program má reálný dopad do našich končin. Koneckonců zájem o MAX se projevil i na vyprodanosti cenově přijatelných letenek směrem na Miláno.

AIR a Flex, Flex a AIR, prostě Flash!
Adobe MAX představuje kompletní produktové portfolio Adobe, kreativními nástroji počínaje a serverovými řešeními konče. Z tohoto pohledu si na své přijde opravdu každý, přesto zaměření na internetové a zejména mobilní technologie je v případě vývojářské konference logické. Ne náhodou u příležitosti MAXu Adobe představilo celou řadu nových nástrojů Flash platformy a většina přednášek se více či méně Flashe, či - chcete-li - zejména Flex a AIR týká.

Není divu, vždyť digitální či cross-platformní publikování v podstatě veškerého obsahu se stává v dnešní době jednoznačně nejvýznamnějším. Stále častěji aplikace opouští desktopový svět a stávají se mobilními či získávají on-line podobu. A tak MAX představuje Flash Catalyst (známý jako Thermo), novou verzi Flex Builderu (známou jako Gumbo), Adobe AIR 1.5 či Flash Player 10 pro 64bitové Linuxové systémy a mobilní platformy jako je Google Android. Zároveň byla oznámena výrazně užší spolupráce se společností SAP, která je mimochodem jedním z hlavních sponzorů MAXu, a nechybělo ani oznámení dohody s Walt Disney Studios, kterou Adobe odpovídá na obchodní úspěchy Microsoftu na americkém distribučním trhu. Souboj se Silverlight tak rozhodně Adobe nevzdává a zřejmě ani nepodceňuje.

V rámci úvodního vystoupení Adobe spolu s partnery prezentovalo celou řadu nových projektů. Trendy v oblasti vývoje internetových aplikací byly rozděleny do tří velkých skupin.

Clients and Clouds
První oblastí, na kterou se Adobe logicky zaměřuje, je vymezena otázkou po tom, co v budoucnu mají obsluhovat servery a co by se mělo odehrávat na klientské straně, tedy na straně internetového prohlížeče. Díky Flashi a Flexu umožňuje Adobe vývojářům on-line aplikací přenést výrazně větší množství funkcionality směrem ke klientovi než tomu bývalo dříve. Zároveň poskytuje poměrně rychle se rozšiřující nabídku služeb v rámci svého „cloud“ - „mraku“, neboli on-line serverových řešení, které lze propojovat a využívat pro tvorbu nového obsahu, služeb či aplikací. Catalyst a Flex obecně v tomto směru poměrně radikálně zjednodušují vývoj a zároveň ve spojení s Flash Playerem 10 přinášejí řadu funkčních rozšíření. Jako příklady lze zmínit například služby on-line vysílání BBC, EcoDrive od Fiatu či nová aplikace elektronické podoby Herald Tribune.

Adobe do Flashe postupně integruje řadu technologií, které původně vyvinula pro desktopové aplikace, takže například Text Layout Framework využívá řadu algoritmů vyvinutých původně pro InDesign. 3D funkce a Pixel Binder také pocházejí z velké části z Creative Suite aplikací atd.

Social Computing
Druhým výrazným trendem je zapojování komunity uživatelů do samotného vývoje jak aplikací, tak služeb. Adobe se od uvedení první veřejné bety Photoshopu CS2 výrazně otvírá veřejnosti. Při návrhu balíku CS4 se vycházelo nejen z podnětů uživatelů, ale i z toho, jak jednotlivé podněty sama komunita vyhodnotila jako účelné.

Jiným příkladem prezentovaným z této oblasti je Adobe Wave, řešení nabízející automatickou notifikaci o změnách na on-line službách. Wave je zatím ještě ve vývoji, ale v rámci Adobe Labs je již k dispozici jeho testovací podoba a řada poskytovatelů on-line služeb pracuje na jeho implementaci. Jako příklad byla uvedena služba lastminute.com, celkově seznam partnerských projektů obsahuje již několik desítek služeb.

Device and Desktop
Oblast, které se Adobe věnuje intenzivně již několik let, je spojena s řešením problematiky migrace obsahu mezi jednotlivými druhy zařízení, různými zobrazovači s různým rozlišením a rozhraním. V rámci projektu Open Screen získalo poměrně širokou podporu třetích firem pro svoje technologie - podle očekávání Adobe dosáhne například počet mobilních telefonů schopných přehrát Flash závratnou jednu miliardu. Adobe tak logicky velmi intenzivně investuje do tohoto segmentu. V praxi byl předveden Flash na Symbianu, Windows Mobile 6.1 a - byť s problémy, ale přesto - i na prototypu zařízení se systémem Google Android. Na přímou otázku, zda a kdy bude Flash i na iPhonu, který je v podstatě jednou z posledních platforem, na které Flash chybí, vývojáři odpověděli, že technicky tomu dnes již nic nebrání a jedinou překážkou je přístup samotného Applu k Flashi jako takovému. Problémem je jednak konkurenční vztah s QuickTime technologií, druhak v přílišné otevřenosti Flashe ve srovnání se součastnou politikou Applu vůči vývojářům aplikací pro iPhone.

Jako perlička bylo uvedeno řešenín APP, které umožňuje velmi snadnou distribuci aplikací napsaných ve Flashi na mobilní telefony. Vývojář vytvoří balíček, který lze do telefonu jednoduše stáhnout například s pomocí SMS zprávy. Po spuštění balíčku se nejprve nainstaluje Flash, následně samotná aplikace, a to vše bez nutné interakce uživatele.

MAX versus MIX, neboli Adobe versus Microsoft
Na závěr si nemohu odpustit srovnání MAXu s MIXem, což je v podstatě konkurenční vývojářská konference, zaměřená na produkty Microsoftu, které jsem se účastnil v březnu (viz zde). MIX je samozřejmě větší a tudíž působí bombastičtějším dojmem. Navíc byl ve srovnání s MAXem technicky rozhodně lépe zajištěn, počínaje opravdu fungující WiFi konektivitou, o které se v Milánu může jen zdát, přes precizní práci zvukařů, která zde má trhlinky, až po detaily v logistice informací a samotném registračním procesu. Na druhou stranu MAX působí výrazně více soustředěným a komunitnějším dojmem. Možná i díky tomu, že je regionálně rozdělen, a tudíž menší, má mnohem víc tvůrčí atmosféru, přednášky jsou většinou úžeji zaměřené a více technické, a celkově je akce výrazně méně formální. V tomto ohledu vývojářské konference krásně odrážejí celkově rozdílnou firemní kulturu obou rivalů.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: