Rychlovarná konvice v rhinoceros 2 (krok za krokem) - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Rychlovarná konvice v rhinoceros 2 (krok za krokem)

3. července 2003, 00.00 | Tutoriál doporučujeme hlavně začátečníkům, protože
pracuje se základními funkcemi programu a obsahuje dostatek obrázků pro pochopení.

Tělo konvice
Nejprve si vytvoříme obrys naší konvice ze čtyř stran pomocí křivky (Curve > Free-form > Control Points). Pro lepší výsledek doporučuji při vytváření všech křivek používat co nejméně kontrolních bodů, výsledek bude kvalitnější. Pokud se vám křivka nepovedla, tak ji poupravte pomocí kontrolních bodů (Edit > Point Editing > Control Points On).


obrys je tvořen čtyřmi křivkami

Na vrchol těchto křivek vložíme bod (Curve > Point Object > Single Point). Pro správnou polohu bodu použijte uchopování END. Nyní pomocí funkce Csec Profiles (Curve > CSec Profiles) vytvoříme několik profilů konvicí.


profily konvice

Nyní použijeme funkci loft (Surface > Loft), kterou aplikujeme na profilové křivky a bod. Ale protože konvice nemá dno, tak použijeme funkci cap (Solid > Cap Planar Holes).


tělo konvice

Ucho konvice
Vytvoříme jen orientační křivku, na kterou umístíme jednotlivé průřezy ucha, jak je vidět z následujícího obrázku. Ucho musí procházet až do konvice. Na jednotlivé průřezy aplikujeme opět funkci loft.



po aplikaci funkce loft

Nyní máme dva objekty, ty spojíme pomocí operace boolean union (Solid > Union).


spojení pomocí operace boolean union

Protože jsou spoje mezi tělem a uchem konvice ostré, použijeme funkci fillet edge (Solid > Fillet Edge), pomocí níž se vytvoří zaoblení. Tuto funkci aplikujeme jak na horní část ucha, tak i na dolní část. Velikost zaoblení závisí na zadané hodnotě, která se vpisuje do horní stavové řádky.


detail zaoblení

Hrdlo
Vytvoříme si tři křivky, které následně spojíme v jednu pomocí funkce join (Edit > Join) - na obrázku zvýrazněna žlutě.


hrdlo

Označíme si tuto křivku v pohledu right a použijeme funkci na přenesení křivky na plochu project (Curve > From Objects > Project). Křivka se nám přenese i na ucho konvice, kde ji však nepotřebujeme, a tak ji můžeme smazat. Za to původní křivku nemažte, ta se nám bude ještě později hodit.


již přenesená křivka

Pomocí nanesené křivky uděláme do konvice díru. Nejprve, ale musíme celou konvici rozdělit na jednotlivé surface/plochy, a to tak, že použijeme funkci explode (Edit > Explode). Po rozdělení označíme plochu, kde je naše křivka a aplikujeme funkci split (Edit > Split) a následně vybereme naši křivku. Plocha se rozdělí na plochu okolo křivky a na plochu vně křivky. Plochu vně křivky smažeme. Funkce john je opak funkce explode, proto označíme všechny části konvice a stiskneme tlačítko. A konvice je opět z jednoho kusu.


vystřižená plocha

Nyní se dostáváme k tomu, proč jsem upozorňoval, abyste křivku, se kterou jsme začínali modelovat hrdlo konvice, nemazali. Křivku si označíme a aplikujeme na ní Offset (Curve > Offset). Tím naší křivku zvětšíme - závisí na hodnotě, kterou zadáte do horního stavového řádku a pak opět přeneseme na konvici.


přenesení druhé křivky

Vytvoříme si „oválnou“ křivku do tvaru „V“ (na obrázku fialová), která bude představovat horní okraj hrdla. Její dva konce budou napojeny na naší větší přenesenou křivku, která je již na ploše konvice. Použijeme na křivku zobrazení kontrolních bodů a zapneme si přichytávání END. Tuto samou oválnou křivku ve tvaru „V“ zkopírujeme a poposuneme ji do střední části hrdla. Opět pomocí kontrolních bodů ji přichytíme na již hotovou křivku na ploše konvice, ale přepneme na přichytávání NEAR. Na dolní část dáme jeden bod. Lépe je to vidět na obrázku:


křivky hrdla

Nyní použijeme na tyto dvě křivky (fialové) a jeden bod funkci loft. Na vzniklou plochu použijeme funkci offset, ale tentokrát offset na plochy (Surface > Offset ). Funkci offset použijeme směrem dovnitř (plocha se tedy zmenší). Dvě vzniklé plochy propojíme funkcí loft.


hotové hrdlo

Rozdělení těla
Dále vytvoříme tři křivky z boku konvice jako na obrázku.


trojice křivek

Na označené křivky v pohledu z boku aplikujeme funkci project a vybereme následně konvici. Na konvici se nám vytvoří křivky, které opět za pomocí funkce split rozřežou konvici. Nezapomeňte, že konvice před touto operací musí být rozdělena na jednotlivé plochy (explode).


rozděleno na pět částí

Vytvoříme si bod v místech, jako na obrázku:


umístnění bodu

Zapneme si přichytávání POINT, spustíme funkci extrude to point (Surface > Extrude > To Point) a označíme hrany víka konvice (na obrázku zeleně), následně označíme náš bod. Tím vznikne plocha pod víkem konvice. Tato plocha bude pravděpodobně ze dvou částí, proto ji spojíme john a zkopírujeme si ji do schránky „Ctrl+C“. Tuto plochu spojíme s víkem john. Ostré hrany víka můžeme nyní zaoblit funkcí fillet edge. Na víko bych použil ještě explode, abych mohl smazat dolní část víka, potom spojil opět funkcí john.
Tento postup zopakujeme u těla konvice, kde leží víko. Začneme tím, že vložíme zkopírovanou část „Ctrl+V“.


zaoblené hrany - horní část

Naprosto stejný postup nadále zopakujeme na dolní části konvice.


zaoblené hrany - dolní část

Vyřízlé esovité plochy z boku konvice zaoblíme také, ale trochu jinak. Tyto dvě plochy propojíme pomocí funkce loft. Tuto „loftovanou“ plochu opět zkopírujeme „Ctrl+C“, spojíme funkcí john a zaoblíme funkcí fillet edge. Opět použijeme explode a smažeme střední pruh, pak následně opět john. Vložíme zkopírovanou část „Ctrl+V“ a zopakujeme postup okolo esíčkovitých ploch.


zaoblení hran

Tlačítko
Tlačítko na uchu konvice vymodelujeme tak, že v horním pohledu si vytvoříme elipsu   (Curve > Ellipse > From Center). Pak použijeme funkci project pro přenesení elipsy na ucho, split pro rozřezání plochy, dále funkcí extrude (Surface > Extrude) vytáhneme plochu hran tlačítka směrem dolů (dovnitř ucha), spojíme john s tlačítkem a zaoblíme fillet edge.


Horní část víka
Vytvoříme si kouli (Solid > Sphere > Center, Radius), kterou si upravíme pomocí kontrolních bodů do tvaru podobnému elipsoidu, který je z jedné strany zúžený.
Od víka odečteme booleanem Difference (Solid > Difference) upravenou kouli. Vzniklé hrany opět zaoblíme fillet edge.
Vytvoříme si ještě dvě křivky (jako na obrázku) na ně použijeme extrude, následně vzniklé plochy spojíme funkcí loft, použijeme john a opět zaoblíme.


detail víka

Zástrčku vymodelujeme tím, že vytvoříme několik průřezů. Ty pak pomocí loftu dostanou určitý tvar. Přidáním dvou válců (Solid > Cylinder) a pomocí booleanu vytvoříme zbytek. Kabel stvoříme pomocí křivky, na kterou aplikujeme (Solid > Pipe).


zástrčka


celý model

Pak už jen stačí celý model exportovat do nějakého renderovacího programu, nastavit osvětlení, vytvořit materiály a je hotovo.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: