Rozšíření funkčnosti Rhina souborem BONUS - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Rozšíření funkčnosti Rhina souborem BONUS

23. srpna 2005, 00.00 | Aplikační skupina McNeel uvedla k servisnímu balíčku SR3 soubor BONUS,
který po instalaci SR3 a potom souboru BONUS je přímo integrován do Rhina. Nyní je přímou součástí nového servisního balíčku SR4.Tento servisní balíček SR4 je pro uživatele Rhina volně ke stažení.

Aplikační skupina McNeel uvedla k servisnímu balíčku SR3 soubor BONUS, který po instalaci SR3 a potom souboru BONUS je přímo integrován do Rhina. Nyní je přímou součástí nového servisního balíčku SR4.Tento servisní balíček SR4 je pro uživatele Rhina volně ke stažení. BONUS obsahuje přes 100 nových funkcí, které zvláště při modelování komplexních modelů hraje význačnou roli. Jednotlivé funkce Rhina jsou vhodně skupinovány, a umožňují tak velmi jednoduchý a rychlý postup při modelování. Volba jednotlivých funkcí souboru BONUS pomocí textového Menu

nebo pomocí Ikon, které můžeme aktivovat v nástrojové paletě

a vhodně rozmístit po okrajích okna Rhina.

Bohužel většina příkazů v české verzi ne úplně charakterizuje funkce, které se pod volbou skrývají. Je tedy nutno si jednotlivé funkce vyzkoušet a pozorně sledovat požadavky na zadáni operaci a dat. V tomto článku uvedeme přehled funkcí BONUSU a použití některých v konkrétních aplikacích.

Přehled funkcí:

Soubory

  • AutoCAD 2004 A 2005 import\export: rozšíření původní verse. Čte také ACIS objemová tělesa. Automatická volba při importu\exportu
  • Geometrický pohled import. Importuje geometrické pohledy bez polygonových sítí
  • GHS (general Hydrostatics) import\export. Importuje a exportuje obecnou hydrostatickou geometrii s posloupností modelování dílů
  • GTS import-importuje GNU síťové (trojúhelníkové) plochy
  • STEP import-aktualisuje a umožňuje importovat sestavy v blocích
  • SrepStrom-prověřuje strukturu importovaného STEP souboru
  • PDF Import-importuje PDF soubory s Adobe Illustratorm 8
  • Tisk 3D-máte-li 3D tiskárnu instalovanou, můžete tisknout formáty, které tiskárna dovoluje. K výběru slouží maska, která se po volbě tisku objeví

Upravy

  • Kopírování do vrstvy-kopíruje zvolené objekty do nové vrstvy
  • Duplikování vrstvy-kopíruje celý obsah stávající vrstvy do nové
  • Správce stavu vrstvy-ukládá a regeneruje vrstvy

Pohled

  • Přesunout cíl do objektu-přesune cílovou polohu pohledu do středu objektu ohraničeného čtyřúhelníkem
  • Orientovat kameru podle polohy-posune kameru do cílové polohy tak, aby souhlasila s pohledem
  • Universální konstrukční rovina-nástroj pro stanovení universální konstrukční roviny
  • Mobilní konstrukční rovina-polohuje konstrukční rovinu na zvolený objekt
  • Rozvržení-nástroj umožňující prohlížení Rhino modelu
  • Nastavení pokročilého zobrazení-přes 25 možností nastavení pro zobrazení
  • Přepnout gradient na pozadí-přepíná pozadí pohledu mezi plným obrazem a uživatelem zvoleným
  • Nastavení gradientu na pozadí-stanovuje gradient pohledu
  • Spin-zvolenou verzi povelu otočit (obrátit)
  • Zachytit pohled do schránky-ukládá zobrazení do paměti (mezi-uložení)
  • Zachytit pohled souboru-ukládá pohled do souboru

Křivka

  • Souřadnice koncových bodů-zobrazí koordináty koncových bodů křivky
  • Změnit poloměr-dovoluje změnit poloměr oblouku nebo kružnice
  • Uzavřít lomenou čáru-spojí koncové body lomené čáry
  • Otevřít lomenou čáru-umožňuje vyjmout zvolený úsek z lomené čáry
  • Zaoblit lomenou čáru-ve všech přechodech lomené čáry generuje oblouk jednotného poloměru
  • Plynulý přechod mezi křivkami-generuje spojení mezi jednotlivými úseky pomocí oblouku
  • Přerušit křivku-umožňuje otevřít lomenou čáru mezi dvěma definovanými body
  • Kontury křivky-generuje body kontury na zvolené křivce
  • Boolovská operace s křivkami-použití Boolovských operací na křivky
  • Řez křivkou-generuje průsečíky křivek
  • Vytvořit UV křivky na ploše-generuje UV-parametrické křivky z plochy, a křivek na plochách
  • Duplikovat hranici stěny-duplikuje ohraničení ploch
  • Vyjmout část křivky-separuje část křivky a duplikuje jí
  • Obrys polygonové sítě-generuje polylinii ohraničující polygonovou síť
  • Odsadit kolmo k ploše-přemístí křivku na ploše např. hranu plochy kolmo k ploše ve zvolené vzdálenosti
  • Hyperbola-umožňuje modelovat hyperbolu různými způsoby

Plocha

  • Vložit bod-vloží kontrolní body křivek a ploch
  • Odstranit bod-odstraní kontrolní body
  • Vytáhnout křivku kolmo k ploše-extrahuje křivku kolmo k ploše
  • Zmenšit plochu k hraně-zmenší uříznutou plochu tak přesně, jak je to jen možné k řezným hranicím
  • Proměnné odsazení plochy-generuje plochu v definované vzdálenosti
  • Zploštit-vytváří z prostorové plochy rovinnou plochu

Těleso

  • Deska (Slab)-generuje z polylinie prostorové těleso zvolené tlouštky stěn
  • Hrany extrahovat stěnu na hranici plochy
    posouvat stěnu na hranici
    extrahovat libovolný počet stěn z libovolného počtu pospojovaných ploch v libovolném zvoleném směru
    posunout hranu- posune hranu tělesa
    otáčet hranu- otočí hranu ve spojených plochách kolem osy nebo referenčního bodu-v měřítku hranu-v měřítku mění hrany planární plochy
  • Stěny extrahovat libovolný počet stěn z libovolného počtu pospojovaných ploch v libovolném směru
    ohýbání stěn-umožňuje ohnutí stran(y) podle zvolené osy
    spojení stěn-spojí stěny v jeden celek
    otáčet stěnu-otočí stěnu ve spojených plochách kolem osy nebo referenčního bodu
    dělení stěny-dělí stěnu spojených ploch s pomocí křivky, sjednocení stěn-extrahuje sjednocení ze zvolených stěn
    spojení všech stěn-spojí všechny komplanární stěny spojených ploch v jednu stěnu
  • Díry (otvory) vytvářet otvory-otvory libovolného tvaru podle uzavřené lomené uzavřené čáry v ploše nebo tělese
    posunout otvory-posunuje otvory vytvořené v ploše nebo tělese
    kopie otvorů- vytváří více stejných otvorů v ploše nebo tělese
    - rotované otvory -vytvoří otvory podle otočené rovinné uzavřené lomené čáry v ploše nebo tělese
    otáčení otvoru-rotuje otvory vytvořené v rovinné ploše
    kruhové otvory-vytváří v rovinné ploše (stěně) nebo tělese kruhové otvory bez předešlého vytvoření profilu otvoru
    vytvoření otvorů polárně-vytváří otvory v polární soustavě v ploše nebo tělese
  • Narovnání plochy-opravný nástroj, který z jedné lehce zvlněné plochy vytvoří planární plochu
  • Přesunout stěnu-posune stěnu z komposice spojených ploch nebo těles
  • Vytáhnout k hranici-prodlouží stěnu k definované hranici
  • Přesunout k hranici-posune stěnu ke zvolené hranici
  • Drátořez-pomocí otevřených nebo uzavřených křivek provádí dělení ploch nebo těles

Síť

  • Navázat hranu sítě-nutí uzavřít malé mezery v jedné síti
  • Záplatovat jednu plošku-zaplní mezery v síti
  • Vyplnit díru-zaplní uzavřenou ohraničenou síť trojúhelníkovými útvary
  • Vyplnit díry-zaplní otvory v síti pomocí trojúhelníků
  • Odsadit polygonovou síť-vytvoří polygonovou síť v určité vzdálenosti k Původní za účelem modelu tělesa
  • Zarovnat vrcholy sítě-zahladí vrcholy sítě
  • Zbortit Podle obsahu plochy-spojí síťové strany určité plochy
    Podle poměru stran-spojí síťové strany v závislosti na poměru stran
    Podle délky hran-spojí hrany
    Hranu-přizpůsobí otevřené hrany
    Plošku-přizpůsobí polygonovou síť
    Bod-změní polygonovou síť pomocí bodu
  • Vyjmout Plošky
    Podle poměru stran
    Propojené
    Podle úhlu úkosu
    Duplikáty
    Podle délky hrany
    Podle obsahu plochy-vyjme strany, které jsou spojeny různými hranami
    Hranicí díry (otvoru)-duplikuje hranice otvoru
  • Smazat plošky sítě-smaže polygonovou síť
  • Polygonová síť z bodů-vytvoří polygonovou síť pomocí bodů nebo mraku bodů
  • Výšková mapa sítě
  • Aplikovat UVN sítě-vytvoří para, křivky na polygonové síti

Utility(užitečné)

  • Zrušit svary
  • Svařit vybrané vrcholy
  • Rozdělit hranu
  • Zaměnit hranu
  • Rozdělit rozpojené
  • Vyřadit degenerované plošky
  • Rekonstruovat normály
  • Rekonstruovat síť
  • Vyjmout poškozené plošky
  • Triangulovatnerovinné čtyřúhelníky

Transformace

  • Zarovnat-seřadí objekty podle hraničních čtverců
  • Orientovat na křivce-orientuje objekty podle křivky

Nástroje

  • Výstrahy-Zvukové upozornění
  • Editor maker-Editor pro nástroje
  • Odkaz
  • Rhino mail
  • Webový prohlížeč
  • Exportovat volby
  • Importovat volby
  • Kalkulačka
  • RPN kalkulačka
  • Připojit GHS Data
  • Zachránit soubor .šdm

Analýza

  • Obsah oblasti vymezené křivkou
  • Délka křivky
  • Odchylka bodů od plochy

Render

  • Úpravy z pohledu světla
  • Nastavit kuželové světlo podle pohledu
  • Nastavit pohled podle kuželového světla

Několik příkladů modelování pomocí funkcí BONUS

1.Modelování haly-domku pomocí půdorysné kontury

Normální funkcí Rhina –Lomená čára modelujte půdorys objektu.

Zvolíte BONUS funkci Těleso-Deska (Slab),kliknete na půdorysnou konturu zadáte tloušťku zdí a poté výšku. Obdržíte:

Můžete tvar haly-domu modifikovat.V BONUSU zvolíte funkci Těleso-Přesunout stěnu. Zvolíte horní spojovací stěny a zadáte vzdálenost.

Nyní můžete vytvářet obrysy oken a dveří (např.v pohledu zpředu). Jejich poloha je libovolná z hlediska souřadnice Y. Mohou být před objektem nebo ve středu, ale i vzadu. Potom zvolíte BONUS funkci Těleso-Díry Utvořit díru. Zvolíte stěnu, ve které chcete mít otvor, a potom obrys (okna-dveří).

Obdržíte:

Je možno také jednotlivé steny udělat silnější. V BONUSU zvolíte funkci Těleso-Přesunout stěnu a zadáte směr a vzdálenost.

Obdržíte:

Pomocí BONUS funkce Těleso-vytáhnout stěnu můžete stěny zešikmit tak, aby vyhovovaly sklonu střechy. Nebo modelovaly roh. Musíte v příslušných místech vytvořit pomocné čáry (úsečky) a použit Bonus funkce Těleso-Stěny-Rozdělit stěnu. Po volbě horních stěn zvolíte dělící čáru a stěna bude rozdělena. Úsečka (čára) je vždy v normále k ploše.

Obdržíte:

Při rozdělení stěny jsou generovány dvě hrany na témže místě, ty je nutno obě pro tento případ zvolit, a pak stěnu vytáhnout.

Nyní můžete různým způsobem vytvořit profil střechy. Např. duplikovat hrany šikmých stěn, 3 body apod. Poté použijte k modelování střechy opět BONUS funkci Těleso-Deska(Slab).

Obdržíte:

Můžete libovolně zvolit barvu střechy.

2. Některé další modely vytvořené převážně pomocí BONUS funkcí.

Použité funkce z Rhina –Kvader 3x
BONUS-Přesunout stěnu, Díry-Umístit díru, Kruhové díry, Přesunout díru.

3. Dělení objemového tělesa.

Pomocí BONUS funkce Těleso-Stěny-Rozdělit plochu můžete vytvořit různé modely a použít další funkce např. Vytáhnout a Zaoblit.

4. Ohýbání tělesa.

Pomocí BONUS funkce Těleso-stěny-Ohnout stěnu.

Je možno pokračovat s dalšími funkcemi BONUS, bohužel to přesahuje rozsah informačního článku.

Možnost stažení nového servisního balíčku SP4

http://download.mcneel.com/download_rel.asp?rel=51

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: