Průvodce freewarovými pluginy pro 3ds max - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Průvodce freewarovými pluginy pro 3ds max

24. srpna 2004, 00.00 | Pro 3ds max existuje nepřeberné množství pluginů. Některé se prodávají za peníze, jiné jsou zadarmo. Tento článek by vám měl pomoci se zorientovat v té druhé skupině, kterou mnoho lidí mylně podceňuje.

Každý uživatel 3ds max se už určitě dostal během své práce v programu do situace, kdy si nedokázal s něčím poradit. Nemám teď na mysli začátečníky, kteří ještě nemají přehled ve všech základních funkcích, ale spíše zkušenější uživatele, kteří již tvoří nějaké náročnější věci. Je pravda, že na každý problém existuje řešení nějakou více či méně standardní cestou, ale přiznejme si, že občas takové řešení bývá zbytečně náročné, zdlouhavé a krkolomné. A přitom by stačilo naprogramovat jeden malý nástroj a bylo by po problému.

A právě zde nám vychází 3ds max vstříc svojí otevřeností a výrobci pluginů svojí širokou nabídkou užitečných nástrojů. Existuje velké množství komerčních pluginů, které do 3ds max přidají pro někoho dosud netušené možnosti a funkce, které program posunou na mnohem vyšší úroveň. Těmito pluginy se tu však zabývat nebudu a zaměřím se na ty menší, snadno přehlédnutelné a často podceňované, které ale uživateli nabídnou často více, než by sám čekal.

O komerčních pluginech se člověk dozví snadno. Všude na něho vyskakuje spousta reklam, píše se o nich v článcích o filmech a každý o nich mluví. Volně šiřitelné pluginy naproti tomu nemají žádné reklamy a člověk musí sledovat internetové diskuse a nenápadné odkazy, aby se vůbec dozvěděl, že nějaký takový plugin existuje. Pokud však víte kde hledat, zjistíte, že takovýchto pluginů existuje obrovská spousta. Od jednoduchých filtrů do video postu, přes procedurální mapy a efekty, až po zcelá nové typy objektů a velice užitečné utility.

Tvorbou freewarových pluginů se zabývá spousta lidí. Od jednotlivců až po větší skupiny nadšenců. Na začátek musím zklamat všechny, kdo zde očekávají vyčerpávající výčet všech existujících freeware pluginů a seznam všech, kdo tyto pluginy vyvíjejí. Bohužel není v mých silách vyhledat každý plugin, který kdy kdo vytvořil a snažit se o vytvoření uceleného seznamu vývojářů by byl také poměrně náročný úkol. To ovšem ani není účelem článku. Jen vám ukážu, kde takové pluginy hledat a upozorním na ty, o kterých si myslím, že jsou něčím zajímavé nebo výjimečné a mohly by někomu značně pomoci v jeho práci.

Blurbeta

První návštěva bude u Blur Studios. Tuto firmu jistě každý zná díky jejich tvorbě na poli filmových efektů, animovaných sekvencí do počítačových her a v neposlední řadě nedávno vytvořenému krátkému filmu RockFish, který si vysloužil nominaci na Oscara. Mezi pluginy zde naleznete zejména velké množství nových procedurálních map, ale také užitešné space warpy, objekty a modifikátory. Za zvláštní zmínku stojí zejména tyto:

  • BlurFire – Vylepšený Fire efekt, který najdete v nastavení Environment. Vytváří mnohem realističtější plameny a má více parametrů k nastavení. Pokud chcete vytvořit kvalitní volumetrický oheň, rozhodně tento nástroj stojí za vyzkoušení.
  • Gradient – Procedurální mapa podobná standardnímu Gradientu pouze s tím rozdílem, že zde jsou jen dvě barvy a několik užitečných parametrů k nastavení navíc. Ve chvíli, kdy potřebujete jednoduchý přechod dvou barev je tato mapa neocenitelná.
  • Matte – Vylepšený Matte materiál s podporou bump map a podobně.
  • Camoflage – Další procedurální mapa, se kterou můžete vytvořit vzor podobný kamufláži. Lze libovolně míchat několik barev a je zde spousta parametrů.
  • Cast Shadows Only – Materiál, díky kterému nebude objekt vidět, ale bude vrhat stíny.
  • Dynoskin – Procedurální mapa vytvářející další originální organické vzory.
  • Electric – Opět procedurální mapa, tentokrát vytvářející elektrizující efekt.
  • Maelstorm – Pro změnu procedurální mapa, s níž můžete dle libosti vytvářet fekt víru.
  • Rain – Určitě jste se již snažili vytvořit déšť. Tato mapa vám usnadní tvorbu povrchu louže, na kterou dopadají kapky.
  • Supernoise – Pro všechny, kterým se standardní Noise zdá omezený a nedostačující. Zde máte k dospozici mnoho parametrů pro vytvoření velice kvalitní noise mapy například pro kamenný povrch. Pozor však na hodnoty, protože vysoký detail značně prodlužuje rendering i na silných strojích. Výsledek ovšem stojí za to.
  • Wake – Modifikátor vytvářející vlny na vodě od okolních objektů.

To by bylo několik pluginů z velkého množství, které Blur nabízí. Projděte si celý seznam a určitě naleznete něco, co se vám bude hodit.

Peter Watje

Peter Watje je jednou z legend v oblasti 3ds max. Svoje pluginy psal již od verze 1 a stále nabízí podporu uživatelům v tomto směru. Jeho nástroje často využívají i velká profesionální studia. Z jeho tvorby můžu jmenovat například:

  • Particle Combustion – Klasický Combustion (nyní Fire Effect) efekt spolupracující s částicovými systémy.
  • Particle Displace – Deformování objektů pomocí částicového systému.
  • Cylindrical/Spherical/Planar/Spiral Gravity – Pokročilá gravitace.
  • Particle Gravity – Gravitace závislá na částicovém systému.

Habware

Jako další vývojář freeware pluginů je zde rakouský Habware. Po zběžném prohlédnutí seznamu by se dalo říci, že se specializuje na různé pomocné objekty a nástroje pro import/export. Kromě úzce specializovaných pluginů zde najdeme několik velice zajímavých, které leckomu jistě značně usnadní práci.

  • 24 To 30 FPS – Video Post filtr, který vám vaši animaci převede z 24 na 30 FPS.
  • Carrera – Modifikátor, který rozdělí překrývající křivky nebo jednu zvedne nad druhou.
  • DEM2MAX – Plugin pro import DEM (Digital Elevation Map) map do 3ds max a následné tvorby terénu z nich.
  • HDXFEXP – Vylepšený DXF exporter.
  • HSpline – Modifikátor, kterým můžete rozdělit křivku nebo přidat vrcholy po určité vzdálenosti.
  • Patchwork – Procedurální mapa podobná mapě Checker, ale ve které můžete změnit čtverce za trojúhelníky nebo kruhy.
  • Photometer – Helper, který dokáže změřit barvu světla v jakémkoliv místě ve scéně.
  • Roller – Controller pro pohyb otáčejícího se kola po trase.
  • Toytrain – System pro simulaci vlaku s mnoha parametry k nastavení.

Effectware

Další v pořadí bude Effectware, jež se víceméně specializuje na přídavné filtry do Video Postu. Z těch zajímavějších jmenujme například:

  • Calculate Image Compositor – Dokáže smíchat dva obrázky na základě několika metod (add, blend, darker, difference, lighter, multiply, screen, and subtract)
  • Gray Image – Vyrenderuje obrázek jako černobílý. Lze vyrenderovat i část obrázku podle effect channelu nebo object ID.
  • Z-Buffer Viewer – Zobrazí Z-Buffer ve vyrenderovaném obrázku.
  • Text Printer – Do vyrenderovaného obrázku přidá textové pole.
  • Fractal Mountain Generator – Toto již není Video Post filtr, ale generátor fraktálového terénu.

Cuneyt Ozdas

Jméno Cuneyt Ozdas možná nikomu nic neřekne, ale jeho produkt jménem Texporter už bude určitě znát více lidí. Texporter slouží k rozložení povrchu objektu podle UVW mapování na plochu, kterou pak lze včetně sítě uložit jako obrázek a na něj následně nakreslit texturu v kreslícím programu. Tento člověk kromě Texporteru a několika komerčních pluginů vytvořil i HDRI input/output plugin pro Splutterfish a také pro někoho možná užitečný plugin Color Correct, který slouží k vyladění barev v renderované animaci nebo obrázku.

Tom Hudson

Tom Hudson vytvořil dnes již legendární plugin jménem Greeble. Imperiální hvězdný destruktor ze Star Wars si určitě vybaví každý, takže stačí jen říct, že Greeble vám dokáže vygenerovat podobné povrchy (které se hodí i na spoustu jiných věcí).

Bytegeist Software

Z nabídky Bytegeist Software můžeme jmenovat:

  • TrueGrit – Slouží k simulaci špíny.
  • EdgeMap – Procedurální mapa vykreslující čáru na hranách polygonů.
  • ZDeSat – Snižuje sytost barvy ve vyrenderovaném obrázku podle vzdálenosti pixelu od kamery.
  • ZTint – Podobný princip jako ZDeSat, ale mění celé zabarvení pixelu.

To by snad na ukázku mohlo stačit. Nepochybuji o tom, že mezi výše uvedenými pluginy někdo najde nástroj, který dlouho hledal, ale neměl ponětí o jeho existenci. Možná při prohlížení seznamů pluginů narazíte na nějaký, který již je integrován v 3ds max nebo tam má nějakou alternativu. To se často stává a je možné, že například plugin pro 3ds max 3 již není pro vyšší verze dostupný, protože v nich je intgrován už v základním balíku nebo je tam podobný nebo dokonce propracovanější nástroj. Mnoho nástrojů v 3ds max vzniklo touto cestou, kdy nejdříve existovaly jako pluginy a díky své oblíbenosti a přínosu se pak staly součástí základního balíku.

Na následujících stránkách najdete další odkazy na vývojáře pluginů

Maxplugins

Neil Blevins

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: