Kaleidoskop VFX zajímavostí ze světa - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Vladimíra Šoltyse?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

Kaleidoskop VFX zajímavostí ze světa

28. února 2011, 00.00 | Zahraniční servery, které se zabývají 3D grafikou, animacemi a vizuálními efekty, jsou plné zajímavých a leckdy inspirativních informací, o kterých by byla škoda nevědět. Pojďme si tedy v tomto článku některé z nich připomenout, pobavit se jimi a třeba se díky nim i něco užitečného naučit.

Spojené státy mají za sebou již 45. ročník finále amerického fotbalu Super Bowl, jehož sledovanost využívají přední světoví výrobci k propagaci svých produktů ve formě reklamních šotů, které jsou v mnoha případech jak kombinacemi hraných a počítačem vytvářených scén, tak také čím dál častěji plně 3D animovanými filmy. Na stránkách serveru fxguide.com můžete vidět tyto nejlepší videoklipy jednotlivých výrobců, přičemž u některých máte možnost shlédnout jejich samotné natáčení a postprodukční činnosti. To je i případ klipu, který pro gumárenského giganta Bridgestone vytvořila VFX společnost Method Studios, která měla za úkol podle referenčních fotografií vymodelovat a opatřit přirozeně vyhlížející srstí digitálního bobra, jenž je hrdinou celého příběhu.

Pokud se zajímáte o problematiku tvorby těchto reklamních klipů, tak na stránkách helpline3D.com nezapomeňte shlédnout pěkné video typu Making of, kde můžete vidět postup při produkci a postprodukci na klipu "One Epic Ride", který vizuálními efekty opatřilo studio Animal Logic. Při pohledu na početný tým a špičkové vybavení se ovšem nelze divit, že je výroba těchto krátkých klipů v zahraničí takovým způsobem nákladná. Když už jsme u těch rozpočtů, na českém herním serveru Bonusweb.cz se můžete mimo jiné dočíst, že do vývoje softwaru pro neúspěšnou akční on-line střílečku APB (All Points Bulletin) investovala společnost Realtime Worlds před svým krachem neuvěřitelných 100 milionů liber.

Na serveru CGSOCIETY si můžete přečíst zajímavý článek, který pojednává o tvorbě vizuálních efektů pro psychologický thriller Black Swan (Černá Labuť) s Natálií Portman v hlavní roli. V tomto filmu, jenž je nominován na ceny VES i BAFTA za vizuální efekty, měla na starost tvorbu VFX společnost LOOK FX. Záběrů, které se na žádost filmařů upravovaly v postprodukci, bylo mnoho, ale jeden studiu přidělal obzvláště mnoho starostí. Šlo o scénu, kde hlavní představitelce postupně na ramenou a pažích vyrůstá labutí peří, až se její ruce během tance změní v křídla. Tato scéna byla pro tvorbu VFX náročná z toho důvodu, že obsahovala mnoho pohybů samotné herečky, která neměla ke smůle VFX studia na těle umístěny žádné pomocné značky (markery). Také pohyblivá kamera, která herečku v 360stupňovém úhlu snímala, situaci studiu neusnadňovala. Veškeré dostupné techniky nepřinášely kýžený efekt, což vedlo k frustraci celého týmu a k obavám klienta, který dával najevo svoji nespokojenost. Na pomoc studiu byl tedy povolán specialista na digitální kompozici Buddy Gheen, který pro tvorbu této náročné VFX scény použil kompoziční nástroj Mocha, díky němuž bylo možno přesně a jednoduše přichytit k pažím herečky požadované textury a animované materiály bez použití fyzických značek-markerů.

Abychom nalezli zajímavě ztvárněné vizuální efekty, nemusíme se pohybovat pouze v segmentu profesionálních studií a společností. Amatérští nadšenci na celém světě natáčejí vlastní videa, z nichž některá jsou variacemi na slavné filmové či herní tituly. Tato svá díla, která vznikají doslova doma na koleně, pak obohacují o leckdy skutečně zdařilé digitální efekty. To je i případ nezávislého krátkého filmu Beyond Black Mesa, který coby variaci na téma legendárního hry Half-Life natočila skupinka nadšenců. Jeho režisér Brian Curtin k tomu potřeboval pouze několik přátel, kameru Canon HV20 a dva roky práce, přičemž výsledek, který vyšel na 1 200 dolarů, je skutečně zajímavý. Nasvědčuje tomu mimo jiné i mnoho ohlasů v internetové diskuzi, která se k tomuto short filmu rozvinula.

Jestliže Brian Curtin potřeboval ke své práci alespoň nějaké přátele a pomocníky, Mike Winkelmann z Wisconsinu nepotřebuje ke svému povolání grafického designéra nikoho. Tento velice činorodý mládenec, jenž publikuje své práce pod pseudonymem Beeple, má na svém kontě obdivuhodnou sbírku originálních kreseb, krátkých filmů a vizualizací, které by mu mohlo závidět leckteré VFX studio. Hlavním Winkelmannovým pracovním softwarem je Cinema 4D, takže pokud tento modelovací a animační balík používáte také, určitě web tohoto chlápka nezapomeňte navštívit. O to spíše, že zde máte jedinečnou možnost stáhnout a zdarma prozkoumat absolutní většinu Mikeových animací ve formě zdrojových souborů C4D, což je skutečně ojedinělá nabídka.

Velice zajímavé ukázky typu Behind the scenes si můžete prohlédnout na serveru IT'S ART Magazine, kde je například velice poutavě uvedeno, jak vyhlížejí scény před a po dodání VFX, přičemž v tomto případě se jedná konkrétně o tvorbu vizuálních efektů pro film Clinta Eastwooda Hereafter. Na tomto serveru jsou k vidění i další zajímavá videa, tutoriály, nebo tzv. game cinematics, jako je tomu kupříkladu u sugestivně pojatého titulu The Dead Island. Taktéž web britského studia 422 South je plný digitálních vizuálních efektů, i když v tomto případě se jedná především o CG vizualizace z oblasti architektury, reklamních projektů a biologických simulací, které tato malá společnost vytvářela pro zadavatele z celého světa. I toto malé studio z Bristolu ovšem stále shání do svých řad nové pracovníky například na posty Shake Compositor či Senior Maya Artist, takže jak vidno, i v dnešní nelehké době je výborná znalost některého z potřebných 2D a 3D nástrojů velkou výhodou. O to více, že i tato i další společnosti spolupracují s takzvanými freelancery, kteří pro ně mohou pracovat z tepla svého domova. Co se týká originality prezentace vlastního portfolia, tak například studio GHOST VFX jde v prezentaci svých ukázkových videí tak daleko, že zde máte možnost pomocí myši interaktivně přesouvat posuvník na záběry před a po implementaci vizuálních efektů, což si můžete vyzkoušet například u filmu Drag Me To Hell.

Tolik tedy k současné tvorbě digitálních vizuálních efektů, které jsou neustále zdokonalovány tak, aby divák nepoznal, zda jde o trik či realitu. Ale i dnešní špičkoví 3D animátoři čerpají vědomosti od mistrů klasické animace, jejíž některé představitele i s jejich portfoliem můžete nalézt například na stránkách animateclay.com, kde se lze setkat s předchůdci dnešních cg postav a monster. Pokud budete po výletu do nedávné minulosti hledat pro animace vašich modelů skutečné vzory z reálného života, zkuste navštívit web Oceanfootage.com, kde můžete v nádherných scenériích studovat chování a pohyby mořských živočichů. A na úplný závěr bych se rád zmínil o webu BBC Motion Gallery, kde na jednom místě naleznete jak skutečné, tak kombinované či plně digitální scény, které patří k tomu nejlepšímu a nejzajímavějšímu, co lze na Internetu nalézt.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: