CINEMA 4D tipy a triky - animace kouře pro běžné použití - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

CINEMA 4D tipy a triky - animace kouře pro běžné použití

5. května 2011, 00.00 | Kouř a podobné elementy můžeme simulovat velmi pokročilými fluidními nástroji. Pravda, nejsou zadarmo, jsou náročné na výpočet a tudíž nemusejí být vždy použitelné zejména pro délku výpočtu, se kterou musíme počítat. Můžeme ale tyto efekty simulovat i jinak. Jednodušším způsobem, méně reálným, ale způsobem s velmi rychlým propočtem, u kterého se počítač nezapotí. A výsledek nemusí být tak špatný...

Úvodem

Celým dnešním tématem nás budou provázet světla. Respektive, ve výsledku jen jedno jediné světlo. Abychom byli sto pochopit celé nastavení a techniky, musel jsem dnešní návod pojmout dosti obsáhle, jeho délka je tak skoro půl hodiny.

Částečně jsem si tak duplikoval obsah jednoho návodu, který jsem kdysi připravil ve svém (komerčním) DVD. Ale nejedná se o vyloženou kopii, to určitě ne. Už proto, že jedním z klíčových objektů dnešního návodu bude opět objekt Klonování ex modulu MoGraph. Ten nám totiž poměrně zásadně pomůže s tvorbou stínů našeho dýmu, což jsem kdysi musel řešit dosti odlišně a pravdou je, že ne tak elegantně.

Když jsme to zmínili, proč stínů? Logicky, pokud se nad tím zamyslíme, pak viditelná světla, a samozřejmě i volumetrická, nejsou schopna svou podstatou stíny vrhat. Ale to je značná slabina, jež by mohla, potenciálně, omezit jejich užití v simulacích toho typu, který jsme si právě popsali.

01

Postup

Celý postup není až tak obsáhlý, ale pro jeho pochopení je nutné uvést ještě několik dalších pravidel, bez nichž bychom se asi neobešli. Musíme pochopit, co je světlo viditelné a volumetrické, v čem se liší a jak můžeme oba typy používat. Případně zdůraznit, že některé navazující technologie mohou být velmi zajímavé.

02

Až budou tyto otázky vysvětleny, vrhneme se na samotné nastavení světla. Zjistíme, že zobrazit viditelné světlo na tmavém pozadí je snadné, horší to může být na pozadí světlém. Ale i zde najdeme řešení. Vyzkoušíme šumy a jsme připraveni pro naši simulaci.

Základním objektem bude samozřejmě generátor částic a emise objektu – světla. Částice ovlivníme jak větrem, tak nějakou turbulencí. Nastavíme si v generovaném světle změnu parametrů tak, abychom vytvořili přirozeně se chovající systém, kdy na počátku bude dým zcela neprůhledný a postupně se začne vytrácet, až zmizí zcela (je vhodné tyto hodnoty naanimovat ve shodě s životností částic).

Upřesníme si, jak nastavit šum na dýmu, a můžeme postoupit dále, k tvorbě stínu dýmu.

03

Stín dýmu je další podstatný element. Díky MoGraph a několika znalostem bude celá příprava poměrně snadná.

V prvé řadě můžeme vytvořit objekt Klonování a nastavit, aby se vázal na generátor částic. Přesně na ten samý generátor částic, který emituje světla dýmu. Tím bude generátor emitovat své vlastní částice, například jednoduché plochy, umístěné ve stejné poloze, v jaké jsou umístěny instance světla.

Pomocí efektorů instance plochy natočíme směrem ke slunci (například) a vytvoříme materiál stínu. A využijeme další efektor (Krok) pro simulaci změny velikosti podle změny velikosti instancí světla emitovaného generátorem částic. Poslední, co musíme, je využít dalšího speciálního efektu-shaderu MoGraphu a zajistit, aby i Klonováním vytvářené plochy byly postupně průhlednější a průhlednější.

04

Je hotovo. Systém lze samozřejmě doladit, můžeme například použít efektor Náhodnost a pootáčet náhledně plochy generující stín, ale jinak vše funguje, jak má. A to je podstatné...

Závěrem?

Nejedná se o hyperrealistický kouř, ale kdo nemá za zády výpočetní stádo počítačů, možná uvedené řešení použije. Je rychlé, flexibilní, levné a s post produkcí i účinné.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: