CINEMA 4D, práce s prohlížečem obsahu a tvorba knihoven - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

CINEMA 4D, práce s prohlížečem obsahu a tvorba knihoven

25. listopadu 2011, 00.00 | Při poměrně častých školeních jsem mnohokrát narazil na prostou otázku. A tohle jste prosím vzal kde? No to je Prohlížeč obsahu, ten již máte nainstalovaný a jeho obsah závisí na tom, jakou verzi programu máte. Zní odpověď. Uvědomil jsem si, že jsme si tento problížeč nikdy komplexněji nepředstavili, dnes to napravíme.

Prohlížeč obsahu

Prohlížeč obsahu s námi je už nějakou tu verzi, ale i když jsme si jej kdysi popsali jako novinku a docela často jsme jej i ukazovali v nějakém návodu, nikdy jsme si vlastně nevysvětlili některé klíčové charakteristiky celého tohoto systému. V prvé řadě, kde jsou jednotlivé knihovny uložené, jak se tvoří jednotlivé položky a jak tyto položky můžeme specifikovat.

Než začneme, jedna informace opravdu pro začátečníky. A to, kde Prohlížeč obsahu (neboli Content browser) vlastně najdeme. V nové R13 je umístěn v záložce na pravé straně u Správce objektů. Mimo to jej můžeme také otevřít pomocí zkratky Shift+F8 a nebo pomocí hlavního menu programu a položky Okno/Prohlížeč obsahu.

Prohlížečů můžeme mít otevřených více, a to pokaždé v jiné lokaci. Co umí: obecně nám umí zobrazovat jak obsah disku (normálně jako Finder či Průzkumník) a nebo číst knihovny CINEMY 4D. A to je podstatné, protože tyto knihovny CINEMY 4D jsou komprimované, a tak na disku zabírají méně místa než normální soubory, data textur a podobně.

01

Všimněme si jedné věci. Knihovny CINEMY 4D (v položce „Přednastavené“) jsou všechny označeny zámkem a nelze do těchto dat vstupovat. Jsou chráněná. Tato ochrana se nedá zrušit a je závislá na jediném – na umístění knihovny v adresáři Maxon/CINEMA 4D verze programu/library/browser. Všechny knihovny umístěné v této lokaci jsou chráněné, a to i v případě, že tam umístíte nějakou knihovnu staženou a nebo vámi vytvořenou...

Kde jsou vaše vlastní knihovny, které si vytvoříte? Ještě jsme si tvorbu knihovny neukázali, ale toto si říci můžeme. Podívejme se na nastavení programu. Menu Úpravy/Možnosti nastavení. V otevřeném panelu nastavení programu je ve spodní části lokace vašich uživatelských dat. V případě systému WIN by to mohlo vypadat asi takto: C:\Users\username\AppData\Roaming\MAXON\CINEMA 4Dčísloverze. Vedle je tlačítko pro otevření daného adresáře, ve kterém bývá několik dalších adresářů včetně položky library. Ta opět obsahuje položku browser a v té jsou všechny knihovny, jež jsme si vytvořili.

02

Vytvoření položky

Vytvoření knihovny je velmi snadné, stačí si v Prohlížeči obsahu najít příkaz Soubor/Nová knihovna přednastavených objektů. Vytvoříte novou přednastavenou knihovnu – bude se jevit jako složka, a do ní pak jen systémem uchopit a přenést přeneseme požadovaná data. Můžeme (a to si samozřejmě ukážeme) upravovat náhled dat (například za renderovaný obrázek), popisky a další.

To je vše? Ještě ne. Ukládat lze i jiné elementy než prvky scény nebo materiály. Například nastavení renderingu. Ukážeme si tedy i tuto techniku, protože nám může ušetřit obrovské množství času strávené v přípravě scény.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: