Blender: kompilace ze zdrojových kódů - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender: kompilace ze zdrojových kódů

21. srpna 2003, 00.00 | Možná jste zaznamenali, že Blender je šířen jako Open Source. Mimo jiné to
znamená, že je také dostupný v podobě zdrojových kódů. V dnešním článku si
ukážeme, jak jednoduché může být zkompilování Blenderu ze zdrojových souborů.
Pokud nic kompilovat nechcete, tak se můžete alespoň podívat pod pokličku jak
takový Blender "vzniká".

Než se pustíme do dnešního článku, tak vás musím upozornit, že je určen pro skutečně velké počítačové nadšence. Naopak těm, kteří mají s kompilováním programů nějaké zkušenosti, budu říkat, že tráva je zelená. Dobře, byli jste všichni varováni. Chcete-li si tedy Blender zkompilovat, tak si připravte hodně času, hodně trpělivosti a hodně kafe :-). Dále bych chtěl upozornit, že tento článek vznikl v době existence verze 2.28, takže pokud tento článek nečtete maximálně měsíc po jeho vydání, tak nelze garantovat, že postupy zde popisované budou fungovat.
Dnešní článek je zaměřen především na platformu Linux/UNIX. Protože se ale ke kompilování Blenderu pro operační systém Windows používají stejné nástroje a unixový emulátor cygwin, tak užitečné informace zde naleznou i uživatelé tohoto proprietárního operačního systému. Zkompilovat Blender lze i pomocí vývojového přostředí (Linux: KDevelop, Anjuta, Eclipse; Windows: Microsoft Visual Studio), ale tuto metodu nelze doporučit, pokud nejste vývojářem.

Teorie

Nejdříve si povíme některé základní věci o kompilování. Blender je naprogramován v programovacím jazyku C a některé části v C++. Všechny zdrojové kódy se nejdříve zkompilují do tzv. objektových souborů, které se podle tématických celků slinkují do statických knihoven. Tyto statické knihovny se nakonec s dynamickými knihovnami sestaví do jednoho velkého spustitelného souboru, který se jmenuje blender.

Ke kompilování potřebujeme kompilátor (gcc), make a některé další programy jako například gettext. Dále potřebujete knihovny (dynamické a statické) a jejich hlavičkové soubory. Pakliže používáte nějakou novou distribuci Linuxu, tak všechny knihovny nutné pro zkompilování "základní" verze Blenderu nemusíte hledat po internetu, ale měli byste je najít na vašich instalačních CD. To znamená, že když budete instalovat například knihovnu libSDL, tak musíte nainstalovat i libSDL-devel (hlavičkové soubory). Ke každé knihovně musíte mít prostě odpovídající hlavičkové soubory.

Ke kompilování se využívá skriptu ./configure, který umožňuje jednoduše zkompilovat Blender nejen na rozličných linuxových distribucích, ale i na úplně jiných operačních systémech. Příkaz make zase umožňuje přerušit kompilování a pokračovat třeba druhý den bez toho abyste přišli o dosavadní výsledek kompilace (už vytvořené objektové soubory a statické knihovny se nebudou kompilovat znovu).

Proč kompilovat Blender ze zdrojových kódů?

Výhody kompilace ze zdrojových kódů:

  • máte vše pod kontrolou
  • výsledný program je optimalizován pro váš systém
  • můžete si vyzkoušet nové vlastnosti, o kterých ostatní nemají možná ani tušení
  • vždycky můžete udělat chybu a dozvědět se tak něco nového

Kompilace pod Linuxem

Rád bych vám ukázal, že kompilovat Blender pod operačním systémem Linux je velice jednoduché. Použijeme k tomu nástroje, které nám poskytuje integrované desktopové prostředí KDE. Sám takové programy nepoužívám, ale "obyčejný uživatel" po nich možná milerád sáhne. Zároveň si ukážeme, jak dané úkony provést jednoduše pomocí příkazové řádky.

Nezbytné knihovny a programy

Pro úspěšnou kompilaci je nezbytné mít nainstalované násedující knihovny včetně jejich hlavičkových souborů (devel balíků) v uvedených verzích. Jestliže budete mít k dispozici novější verzi knihovny nebo programového balíku, tak se samozřejmě nic neděje :-)

	glibc		2.2.4
	libjpeg		6b
	libpng		1.0.14
	libsdl		1.0
	libz		1.1.4
	mesa		3.4.2
	openAL		??
	openGL		1.2
	python		2.0
nepovinné
	fmod		??
Dále potřebujete všechny tyto aplikace:
	autoconf	2.53
	automake	1.6.2
	cvs		1.11.1p1
	docbook		3.1
	doxygen		??
	gawk		3.1.0
	gcc		2.96
	gettext		0.11
	gmake		3.79.1
	m4		1.4
	sed		3.02
	sh		2.05.1

Vlastní kompilace

Rozbalení zdrojových souborů

Nejprve si z domovské stránky www.blender3d.org/download stáhneme zabalené zdrojové soubory a rozbalíme pomocí

	tar -zxvf blender-2.28.tar.gz
To samé můžeme v KDE učinit "komfortně" například pomocí programu Ark:


Obr. 1. (de)komprimační program Ark


Když máme zdrojové soubory rozbalené, tak se přesuneme do adresáře blender-2.28. Máme-li nainstalované všechny příslušné knihovny a aplikace, tak se můžeme pustit s radostí do práce.

Svatá trojice a Kconfigure

K instalaci(kompilaci) použijeme tzv. svatou trojici příkazů ./configure, make, make install nebo programu Kconfigure z integrovaného dekstopového prostředí KDE. Kconfigure spustíme tak, že klikneme na soubor configure.


Obr. 2. Spuštění Kconfigure


Tím se dostaneme na první obrazovku, kde si můžeme prohlédnout soubory README, INSTALL.


Obr. 3. První obrazovka - zobrazení informačních souborů


Tlačítkem "Next" se dostaneme na obrazovku, kde si můžeme vybrat volby, které nám poskytuje příkaz
	./configure --help
Volba --help způsobí vypsání nápovědy ke skriptu ./configure a volby, pomocí kterých můžeme ovlivnit jeho běh.

Obr. 4. Druhá obrazovka - zobrazení voleb konfigurace


Na obrázku můžeme vidět, že můžeme aktivovat/deaktivovat některé volby. Doporučuji nechat v nezměněné podobě, pokud si hned na začátek nechcete přidělat zbytečné problémy. Je to sice ostuda, ale nový game-engine se například nepodařilo zkompilovat ani mně :-(.
Moje volby (jsou pouze pro ilustraci) zamezují některým testům.
Dále můžete zadat umístění některých vývojových balíků. To se hodí, pokud příkaz configure nemůže daný vývojový balíček nalézt a vy přesto víte, že ho máte nainstalovaný.


Obr. 5. Umístění vývojových balíků


Tlačítkem "Next" se opět přesunete na další obrazovku, kde si můžete zvolit počet jobů příkazu make (to se hodí, pokud máte víceprocesorovou mašinku nebo přístup k výpočetnímu clusteru). Dále si zde můžete určit, jak budete instalovat výsledný binární soubor (jako správce(root) nebo obyčejný uživatel).


Obr. 6. Třetí obrazovka - volby instalace


Tlačítkem "Next" se dostaneme na okno, odkud to všechno "odstartujeme". Tak se ničeho nebojte a vzhůru do toho.


Obr. 7. Čtvrtá obrazovka - spuštění kompilace


Zde si můžete vybrat, zda-li se provedou všechny akce (./configure, make, make install) nebo po jednotlivých částech. V každém případě pokud zmáčknete tlačítko start, tak se nejdříve spustí příkaz
	./configure
i s příslušnými volbami. Příkaz ./configure zjistí, jestli máte nainstalované všechny potřebné knihovny a programy a pak ve všech adresářích vygeneruje soubory Makefile, které bude používat příkaz make.
	make
Průběh kompilování můžete samozřejmě sledovat v dialogovém okně. Ale pokud nedojde k nějaké chybě, tak je to docela nuda. Navíc kompilace (v závislosti na výkonu vašeho počítače). Na mém Duronu 800MHz s 256MB RAM celá kompilace běžela 22 minut.


Obr. 8. Průběh příkazu configure



Obr. 9. Průběh příkazu make


Známé chyby

Nakonci velmi pravděpodobně dojde k chybě:

	collect2: ld terminated with signal 11 [Segmentation fault], core dumped
Za to nemůžete vy, ani linux ani Kconfigure. Za to může Ton Roosendaal a jeho banda :-). Make se na konci snaží dosti zběsilým způsobem slinkovat knihovny. Řešením je spustit tento skript v adresáři, kam jste rozbalili zdrojové texty. Pak by mělo dojít ke správnému slinkování všech knihoven a vytvoření, námi tak toužebně očekávané, binárky.

Uživatelé linuxové distribuce SuSE možná budou mít další problém. Make vyžaduje existenci souboru libGL.la v některém systémovém adresáři s knihovnami. Tento soubor v této distribuci chybí. Není nic jednoduššího než si tento soubor stáhnout a nakopírovat do adresáře /usr/lib.

Konečná instalace

Pokud vše proběhlo v pořádku, tak můžete v dialogovém okně vybrat kolonku "install only" a stisknout tlačítko "Start". Budete vyzváni k zadání rootovského hesla a pak dojde k nainstalování příslušných souborů do vašeho systému.




Obr. 10. Zadání administrátorského hesla


To je konec, přátelé. Příště si můžeme říct, co musíme udělat, abychom měli v námi zkompilovaném Blenderu vyhlazené fonty a počeštěné menu. Můžeme si ukázat jak kompilovat Blender z CVS repositáře, pro OS Windows, atd. Předpokládám, že všichni, kdo se o kompilaci s mým návodem pokusili, měli nepřekonatelné problémy. Napište mi! Rád vám poradím.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: