Blender Camera LensFX - šum a interference - část první - šum - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Blender Camera LensFX - šum a interference - část první - šum

3. září 2004, 00.00 | Blender neobsahuje žádné speciální čočky pro kameru, přesto je však možné pomocí
jednoduchého triku vytvořit spoustu efektů - od jednoduchých barevných filtrů
k pokročilejším efektům, jako je šum v obraze, vlnění obrazu atd. Dnes si předvedeme, jak vytvořit jeden ze složitějších efektů, který nejspíš uplatníte u různých sci-fi animací.

Tímto efektem vytvoříte u výsledného obrazu dojem, že je přenášen TV kamerou z místa, kde není dostatek signálu, což se projevuje šumem v obraze a jeho občasnými výpadky. Tento efekt bývá dost často používán v různých sci-fi a akčních filmech.

Dost už ale bylo řečí a nastal čas pustit se do díla.

Spusťte Blender, před vámi se objeví známý pohled s krychlí, kamerou a světlem.
Nechte zapnutý horní pohled, vymažte kameru, a vytvořte novou zhruba v místech podle obrázku, otočenou směrem ke krychli:



Přesuňte kurzor kousek před kameru, přidejte před ni krychli a zploštěte ji:



Vyberte krychli, poté se shiftem kameru a stiskněte Ctrl-P a podvrďte Make Parent:


Tímto zajistíte, že i když budete v budoucnu ve scéně kamerou hýbat, bude tato krychle vždy před ní.

Jednoduchou scénu máme vytvořenou, modelování v tomto tutoriálu je za námi a můžeme konečně přejít k tvorbě vlastního efektu.
Vyberte krychli před kamerou, přepněte se na nastavení materiálu (F5), přidejte nový materiál (Add New).
Nastavte hodnotu alfa kanálu na 0.03, zapněte RayTransp a nastavte hodnotu IOR na 1.33. Žádné další parametry neměňte.



Přepněte se do nastavení textur (F6), přidejte novou texturu (Add New) a nastvte typ textury na Clouds. Nyní změňte u Clouds parametr NoiseSize na 0.04 a zapněte tlačítko Color:



Vraťte se zpět do nastavení materiálu (F5) a v Map To parametry zapněte tlačítko Alpha, tím zajistíte, že tato textura bude ovlivňovat nejen barvu materiálu, ale i jeho průhlednost.



Můžete zkusit render (F12) - nezapomeňte zapnout tlačítko Ray v nastavení Renderování. Výsledek by měl vypadat zhruba takto:



Jak je vidět, šum je příliš veliký, proto se v MapInput změňte parametr SizeX na 30, SizeY na 10.



Výsledek by měl vypadat nějak takto:



Šum je nyní jemnější, ale obrázek zůstává celkově tmavý a určitě se nám bude víc hodit, když bude šum vodorovně a ne svisle jako nyní. Zesvětlit scénu můžeme hodnotou Var v MapTo nastaveních, doporučuji hodnotu mezi 0.60 a 0.75. Směr šumu na vodorovný změníme otočením krychle o 90 stupňů v předním pohledu (Num1). Výsledek bude nyní vypadat nějak takhle.



Se šumem jsme spokojeni a zbývá ho trochu rozhýbat, aby nebyl jen statický. Pohyb textury vytvoříme animovanou změnou jejího ofsetu.
Ujistěte se, že se nacházíte v prvním snímku animace a že se kurzor myši nachází nad oknem s nastavením materiálu. Stiskněte klávesu I a z menu Insert Key vyberte Ofs, poté se přesuňte na snímek 250 (což odpovídá 10 sekundám animace) a změňte parametry OfsX, OfsY a Ofs7 v MapInput dle vlastního uvážení, např. OfsX 6.7, OfsY -6.0, OfsZ 7.8, na přesném nastavení příliš nezáleží, přesto by hodnota měla být poměrně vysoká, aby se pohyb šumu zdál náhodný a opět vložte klávesou I klíč pro parametr Ofs.
Nastal čas pro vyrenderování pokusné animace, nechte blender vypočítat cca 25 snímků a přesvědčte se, že je vše v pořádku.
V této chvíli máme funkční filtr se šumem, jak docílit zkreslení a rozpadání obrazu si ukážeme příště.

Ukázku s kompletním efektem si můžete stáhnout tady (2.6MB AVI Jpeg přímo z Blenderu).

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: