Wings3D- výjimečný 3D modeler zadarmo - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Wings3D- výjimečný 3D modeler zadarmo

22. ledna 2003, 00.00 | Na světě existuje celá řada 3D software zadarmo a to jak obecného, tak specializovaného. Wings3D je poměrně mladým zástupcem právě druhé kategorie a přestože se stále vyvíjí, již v dnešní podobě nabízí poměrně silné nástroje zejména pro low poly modelování.

Jak sami autoři tohoto zajímavého programu uvádějí, vychází Wings3D z filosofie známého, a v určitém okruhu uživatelů velmi oblíbeného, programu Nendo a narozdíl od většiny free 3D programů, jako jsou Blender nebo Strata, nenabízí Wings3D kompletní sadu nástrojů pro modelování, animaci, render, dokonce nemá ani materiálový editor (tedy má, ale slouží spíše k orientačnímu přiřazení barev objektu než k čemukoli jinému). Zkrátka Wings3D umí zatím jen modelovat. Ale umí to zatraceně dobře.

Po stažení programu z http://www.wings3d.com a jeho instalaci vás příjemně překvapí jeho velikost (2,5 MB) a hlavně intuitivní ovládání, které zvládnete doslova během několika hodin.

První dojmy

Jak vidíte, pracovní plocha je jednoduše a přehledně rozvržena a největší část z ní zabírá tradiční 3D okno. Standardně se zobrazuje perspektivní pohled, ve kterém je možné přepínat do orthografického klávesou O. Chvíli mi trvalo, než jsem přišel i na to, jak z Wings dostat i ostatní pohledy na scénu, jako jsou klasické Left, Right, Top apod., než jsem v menu View našel položku "View along". Trochu netradiční, na první pohled možná i nešikovné, řešení, ale vzhledem k filosofii modelingu ve Wings3D to zase tak moc nevadí.

Co jsem při testování velmi ocenil je možnost zvolení několika módů ovládání pohledu na scénu. Jednotlivé módy odpovídají různým jiným 3D aplikacím, mezi nimiž je k nalezení i můj oblíbenec Blender, ale zkrátka nepřijdou ani uživatelé zvyklí na ovládání kamery z programů Maya, Mirai, Nendo nebo 3D MAX. Toto nastavení naleznete v menu Edit->Camera mode. Zdá se to jako maličkost, ale v důsledku si přiznejme, že při práci nejčastěji používáme právě tyto základní ovládací prvky, i když si to většinou ani neuvědomujeme, a možnost zvolit si jej podle jiné aplikace, na kterou jsme zvyklí, je velmi příjemná.

Přistupme však již k vlastnímu modelování ve Wings3D. To je téměř výlučně zaměřeno na techniku tzv. "cube modelling", tedy techniku, při níž začínáme jednoduchým geometrickým útvarem (nejčastěji krychlí) a postupnou úpravou jednotlivých faců a polygonů, jejich "zahušťováním", extrudací a intrudací, bevelováním a mnohými dalšími nástroji, získáváme stále složitější objekt. Tato metoda je velmi efektivní i pro organické modelování, tedy pro lidské postavy, zvířata apod. Přitom je značně intuitivní a pokud daná aplikace nabízí několik "uchopovacích" režimů, jako je tomu také u Wings3d, je navíc i uživatelsky pohodlná.

Uchopovací režimy jsou zde 4 a nalezneme je v dolní liště uprostřed. Jsou to ty tetrahedony, které znázorňují zleva doprava: Vertex mód, edge mód, face mód a object mód. Zvolením jednoho z uchopovacích režimů pak levým tlačítkem můžete na objektu selektovat buď jednotlivé vertexy, nebo hrany, facy či celé objekty. V závislosti na vybraném uchopovacím režimu závisí také paleta nástrojů, kterou zobrazíte pravým tlačítkem myši.

Kromě toho v menu Select najdete další pokročilé funkce pro selekci hran, vertexů a faců. Doporučuji je všechny vyzkoušet, protože vnáší do procesu modelování poměrně zajímavé možnosti. Například tak můžete vyselektovat jednu hranu a příkazem Edge loop přidáte do výběru další hrany ve stejné řadě. Takto vyselektované hrany pak můžete např. extrudovat po normále nebo podle jednotlivých os a snadno tak docílit různých výstupků na povrchu, které by jinak byly daleko pracnější (doporučuji tutoriál přímo na stránkách výrobce, ve kterém se tyto nástroje používají k vytvoření kaktusu).

Práce ve Wings3D pak tedy vypadá většinou tak, že klikneme na plochu pravým tlačítkem myši, vybereme z menu jedno z geometrických primitiv a následně pak postupnými úpravami v různých uchopovacích režimech (a s podle toho rozdělenými nástroji) dosáhneme požadovaného tvaru v hrubé podobě. Tu pak podle potřeby "zahustíme" a vyhladíme příkazem Smooth.

Většina operací jako je přesun, změna velikosti, rotace apod. je možné provádět buď podle jednotlivých os (x, y, z) nebo ve free módu, tedy směr určuje tah myší. Rozšířené možnosti pak mají stejné operace pro vertexy, hrany a facy, kdy je možné je provádět ještě po normálách nebo radiálně.

Kromě toho Wings3D umí tesselovat do trianglů nebo quadů, bevelovat, efektivně spojovat regiony faců či hran, extrudovat, intrudovat a mnoho dalšího. Nemá cenu popisovat všechny funkce, daleko lepší je Wings3D zkusit na vlastní kůži.

Jak už bylo řečeno v úvodu, nemá Wings3D vlastní editor materiálu, který by nabízel obvyklé funkce a nemá ani renderer. Proto jej použijete jen na vymodelování objektu a zbytek práce uděláte v jiném programu. Pro komunikaci s jiným aplikacemi Wings 3D podporuje tyto formáty:
-Nendo .ndo(import, export) -3D studio .3ds (import, export) -Adobe Ilustrator .ai (import) -Wavefront .obj (import, export) -RenderMan .rib (export) -WRLM 2 .wrl -Extreme UV .xndo (export)

Wings3D se poměrně rychle vyvíjí a každý měsíc se objeví většinou 2 nové verze. Ačkoli toho tento program na první pohled mnoho neumí co do počtu funkcí, je to právě jeho jednoduchost a až maniakální efektivnosti každé z nich, která z Wings 3D dělá mocným doplňkěm vaší softwarové stáje. Navíc je zcela zdarma a tím spíše si jistě zaslouží vaši pozornost.

Na závěr uvádím model vytvořený během mého, zatím krátkého, experimentování s Wings3D a následně otexturovaný a vyrenderovaný v Blenderu.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: