První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

První film vytvořený v Blenderu a další zajímavosti

29. ledna 2003, 00.00 | O tom, kde se na Internetu můžete podívat na film vytvořený celý v Blenderu, o nové verzi skriptu Fiber Generator na tvorbu trávy a vlasů i o novém texturovém pluginu na simulování slunce na obloze. Vše v jednom nachystané jen pro vás.

HORUS: První film vytvořený v Blenderu se chystá na DVD

Jak jsem v titulku tohoto článku slíbil, povíme si pár slov o prvním filmu, který byl vytvořen celý v Blenderu (kromě textur samozřejmě). Nejedná se sice o žádné "veledílo" typu Final Fantasy, ale jeho půvab spočívá zejména v tom, že je to výlet do fantazie jediného člověka, který se rozhodl překonat limity sebe sama i svého oblíbeného programu.

Ti z vás, kdož se pohybují v Blenderovské komunitě, již pravděpodobně narazili na jméno Shigeto Maeda. Tento talentovaný grafik, původem z Japonska, se zapsal do historie Blenderu již svým artbookem Kara, který obsahoval celou řadu jeho originálních blenderovských kreací a slavil zasloužený úspěch.

Po několika letech modelování, texturování a hlavně animování zveřejnil v prosinci minulého roku poslední díl svého sci-fi filmu HORUS. Nyní připravuje DVD verzi, kterou bude možné si objednat v americkém a snad i evropském formátu.

Film obsahuje celou řadu zajímavých efektů, originálních nápadů a v neposlední řadě i poměrně zajímavý děj, který ovšem "zdravému" Evropanovi neholdujícímu japonským filmům (zvláště pak "divným" anime s nejasným příběhem), sedne jen stěží a bude se mu špatně sledovat. Nejspíš tam žádný děj ani nenajde. Osobně naštěstí patřím k těm "postiženým" a tak jsem si Horus vychutnal po všech stránkách:-)

Nejsem žádný filmový kritik a tak nebudu hodnotit nějaký umělecký dojem, který ve vás film snad zanechá, ale z hlediska uživatele Blenderu je pro mě zajímavé především kreativní využití všemožných nástrojů pro vytvoření právě nejrůznějších speciálních efektů, ať již jsou to particles, různé procedurální textury nebo sequence editor se všemi možnými pluginy.

Oblast, ve které Shigeto Maeda exceluje je však conceptual art, tedy česky řečeno koncepci. Jeho fascinace technizací organických objektů, kterou je možné pozorovat v jeho galerii a Kara artbooku (robotický jeseter, "hmyzoidi" i "rostlinoidi") se projevila i zde, bohužel však ne v takové míře, jak by si asi všichni, kdo jeho starší dílka znají, přáli.

Film jistě není bez chyby, například mnohé textury by šly jistě udělat podstatně lépe, ale vzhledem k tomu, že se jedná o počin jediného člověka, musím smeknout před mravenčí prací, obrovskou fantazií a invencí, s jakou se autorovi podařilo obejít mnohá omezení Blenderu. Zejména poslední tři kapitoly vypadají naprosto skvěle a jsou důstojným vyvrcholením takového heroického úsilí, které dalo filmu Horus vzniknout.

Pokud máte přístup ke kvalitnímu připojení a myslíte to s Blenderem vážně, nemohu než doporučit podívat se na celý film a načerpat tak jistě velmi hodnotnou inspiraci.

Film si můžete buď postupně natahat ve formátu pro QuicTime 6 nebo jej postupně shlédnout přímo na internetu pomocí Flash pluginu ve formátu swf.

QuickTime verze:http://homepage.mac.com/shige_maeda/FileSharing.html
Flash verze:http://www.oud-japan.co.jp/nfOUDindex.htm (klikněte na Laboratory).

Obrázek je ze závěrečné scény a jeho plnou velikost si můžete prohlédnout u autora zde:http://www.oud-japan.co.jp/finalscene.htm

Horus je jistě obrovským přínosem pro Blenderovskou komunitu a důkazem budiž i to, že vlivem jeho úspěchu se formují další a další skupiny grafiků, animátorů a scénáristů, které již dnes připravují další podobné projekty. O těch ale někdy příště.

Nová verze Fiber Generatoru

O fiber generatoru, skriptu na tvorbu trávy, vlasů a jejich animaci pohybu ve větru, jste si mohli přečíst na sklonku minulého roku. 17 ledna jeho autor Alan Dennis (v komunitě známý jako RipSting) uvedl novou verzi 1.3 s celou řadou vylepšení.

Především přibyla třetí barva pro vertex paint a to modrá. Zatímco červený kanál tak tedy ovlivňje gravitaci a tedy ohnutí stébel, zelená délku stébel, modrý kanál nyní řeší hustotu generovaných stébel na daném místě meshe.

Naopak ubyl skript pro generování animace větru, ale pouze dočasně, protože se na něm pracuje, aby "držel krok" s novými funkcemi. Pro trávu vlnící se ve větru proto autor doporučuje nadále používat verzi 1.2

Kromě toho bylo opraveno několik chyb, zejména pak akce, které v Blender Publisherovi způsobovaly ukončení skriptu (Select tlačítko).

Hlavní změnou je ovšem uživatelské rozhraní, které je již plně grafické (dříve se vše nastavovalo textově) a dokonce umožňuje ukládat a znovu načítat nastavení všech parametrů. Citelná je také optimalizace vlastního kódu, který je nyní podle tvrzení autora o 30 % rychlejší. Netroufám si odhadnout, zda je toto procento správné, nicméně generování skutečně JE o dost rychlejší než v předchozí verzi.

Příjemným doplňkem je také zobrazení počtu faců ještě před započetím generování, takže můžete snadno kontrolovat paměťovou náročnost a nebudete překvapeni, až po několika minutách zjistíte, že se sice tráva vygenerovala krásně, ale už se scénou nepohnete:-)

Novou verzi získáte na http://www.onid.orst.edu/~dennisa/Blender/Fiber13.zip. Tentokrát si RipSting dal už konečně říci a součástí zipu je nejen skript, ale i všechny ostatní potřebné knihovny (Dynoise.dll atd), taže je nemusíte shánět na jiných stránkách.

Pokud Fiber gerátor zatím vůbec neznáte a neumíte s ním zacházet, přečtěte si tutoriál na Fiber Generátor, který je součástí tohoto seriálu o programu Blender.

Sunsky texturový plugin

Texturových plug-inů pro Blender v poslední době nevzniká mnoho a tak Sunsky přišel doslova jako blesk z čistého nebe. Jedná se o plugin, který je určen hlavně jako procedurální textura pro materiál World třídy (viz. World buttons) a simuluje nasvícení oblohy sluncem z nastavitelného umístění.

Plugin si můžete stáhnout z adresy http://mysite.iptic.com/eeshlo/sunsky_texplugin.zip. Po jeho nainstalování zkuste ve World buttons (podle obrázku 1) vytvořit nový svět (2) a přiřadit mu texturu.

Stále ve world buttons vypněte Blend (3) a naopak zapněte Real. Tato tlačítka určují způsob vykreslení pozadí ve World.

Přiřaďte světu texturu (stejným způsobem, jako byste to dělali u materiálu) a v texture buttons (F7) zvolte plugin. Pak již jen stačí najít na disku adresář se Sunsky plug-inem, nahrát jej a začít zkoušet :-)

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: