Prolink GeForce4 Ti 4200 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Prolink GeForce4 Ti 4200

hardware graficka karta prolink

30. května 2002, 00.00 | Jako první vám můžeme přinést test této cenové bomby od Prolinku. Nejlacinější model serie Titanium přináší za svou cenu překvapivý výkon, ještě umocněný velkou možností přetaktování.

Díky společnosti THD jsmě měli možnost otestovat ještě horkou novinku - grafickou kartu GeForce4 Ti 4200. Karty jsme obdrželi hned dvě - první osazenou 64MB rychlejší paměti, druhou s 128MB, avšak taktovaných na nižší frekvenci. Dražší model také umožňuje digitální výstup na LCD monitor a video in/out.

Z tabulky již uvedené v recenzi grafické karty Prolink GeForce4 Ti 4600 si můžete udělat základní představu o rozdílech v jednotlivých modelech. Vše se odvíjí především od taktovací frekvence procesoru a pamětí.

Model GF4 Ti 4600 GF4 Ti 4400 GF4 Ti 4200
Core Clock 300 MHz 275 MHz 250 MHz
Memory Clock (DDR) 650 MHz 550 MHz 500 MHz
Memory Bandwidth 10.4 GB/s 8.8 GB/s 8.0 GB/s
Vertices per Second 136 Million 125 Million
113 Million
Fill Rate 4.8 Billion AA Samples/Sec. 4.4 Billion AA Samples/Sec. 4 Billion AA Samples/Sec.
Operations per Second 1.23 Trillion 1.12 Trillion 1.03 Trillion

Hodnoty v tabulce odpovídají typu Prolink GF4Ti4200, 64MB, TV. Frekvence pamětí pro GF4Ti4200, 128MB, VIVO je 440MHz a jejich propustnost "pouze" 7.1 GB/s.

Balení
Balení obsahuje samozřejmě kartu, CD s ovladači a manuál. Vedle toho také dvoumetrový kabel cinch-cinch a redukci s-video-cinch. Milé překvapení dražších karet v podobě bundle verze hry Serious Sam se bohužel nekoná. Manuál je pouze v angličtině.
Typ VIVO však obsahuje navíc kabel se třemi konektory: Video Out, S-Video Out a Video In. Dále pak software Cyberlink PowerDirector 2.0 pro vytváření filmů na CD a DVD.

Karta
Rozměry karty jsou 18 x 10 x 2 cm, není to sice drobeček, ale zato na sobě nemá žádný masivní chladič. Stačí jeden větráček na grafickém procesoru. Paměti se totiž tolik nehřejí a proto jdou i výborně přetaktovat. Možná, že kdyby tam byl větší chladič, dala by se karta přetaktovat ještě lépe. V 64MB verzi jsou hynix, VIVO je obdařena Samsungy. VIVO, jak již bylo zmíněno, má navíc také výstup na LCD a v jednom konektoru integrovaný video vstup a výstup. Na desce si také lze všimnout jednoho čipu od Sillicon Image navíc a také jiný model čipu od Phillipse.

Testovací sestava

Procesor Athlon XP 1600+
Základní deska Soltek SL75DRV5 KT333
Paměť 256 MB DDR RAM
Harddisk 40GB IBM Deskstar, 7200ot
Operační systém Windows 98 SE
Ostatní DirectX 8.1, Via 4in1 4.37V

Instalace
Instalace desky do AGP slotu nepředstavovala výraznější problém, snad jen, že je deska poměrně dlouhá, takže si musíte trochu pohrát s kabely, aby nebránily zasunutí kontaktů. Ovladače z CD byly nalezeny a bez problémů nainstalovány (verze z 27.3.2002). Zkoušeli jsme nainstalovat také oficiální Detonatory z webu nVidia, avšak to se nám nepodařilo. Prolink napsal pro svoji kartu ovladače speciální, pravděpodobně v budoucnu dojde i k updatu oficiálních. Nicméně ovladače dodávané ke kartě jsou v pořádku a není tedy žádná potřeba je zatím nahrazovat novějšími. Hned po instalaci driverů se spustí konfigurace nView. Překvapila čeština, byť má ještě problémy s některými znaky. I ostatní ovládání grafické karty je lokalizované a to již bez problémů s naším jazykem.

Vlastnosti
NVIDIA nFiniteFX™ II Engine - ta má na starosti výpočet scény ze dvou pohledů. Prvním je Vertex shader, ten se stará o 3D prvky na polygonální úrovni. Díky němu lze pracovat s tolika objekty naráz (listy na stromě, louka, řasy na mořském dně). Pixel Shader pro změnu zodpovídá za textury - názorným příkladem je v recenzi GeForce4 Ti 4600 demo Werewolf.
Lightspeed Memory Architecture II - ta řeší problémy kolem přenosu informací mezi grafickým procesorem a CPU, pamětmi a také se stará o zjednodušování výpočtu (nepočítá se zakrytý objekt).
Advanced AccuView Antialiasing - účinná vyhlazovací technika, nutno podotknout že také nejnáročnější - většina dem se při jejím zapnutí viditelně zpomalí.
nView™ Display Technology - řeší zobrazení na více monitorech nebo TV. Má rozsáhlé možnosti nastavení i co se týče desktopu - až 32 ploch. Dobře se integruje do prostředí Windows.

Video
Přehrávání obrazu na TV zvládají karty až do rozlišení 1024x768. Jak již bylo uvedeno v minulých recenzích, výstup se nVidia povedl (oproti GeForce2 znatelný rozdíl). Ideální např. pro video či hry, popř. i prezentace. Grabování je nutné brát jako příjemný doplněk, rozhodně by to ale nemělo být důvodem k nákupu GeForce4.

Přetaktování
Nejen, že je možné, je také velice účinné. Je na místě ovšem uvést, že přetaktováním ztrácíte záruku. Krom toho se snižuje životnost samotného procesoru. O nutnosti přetaktování se dá spekulovat - pokud budete kartu používat ke hraní, na dnešní hry bohatě stačí v takovém stavu, v jakém si ji zakoupíte. Lze však předpokládat, že v budoucnu tuto možnost oceníte. Místo investice do nové karty "jen" posunete frekvence na vyšší hladinu. Vzhledem k možnostem přetaktování této verze lze předpokládat i dobrou možnost zlepšení výkonu též u Ti 4400 a Ti 4600.
U 64MB verze se nám podařilo dosáhnout hodnot 315MHz na jádře a 625MHz u pamětí. Jádro tedy přesáhlo dokonce hodnotu GeForce4 Ti 4600 (300MHz), u pamětí se jí to velice přiblížilo (650MHz). Při dalším zvyšování frekvencí však už docházelo k chybám zobrazení a nedá se tedy doporučit.
Verze se 128MB DDR se podařila přetaktovat na 300MHz/510MHz. Paměti Samsung se hřejí o dost více a zde už by se nějaký ten masivnější heatsink hodil.

Testy
K herním testům jsme použili Benchmark Mod hry Max Payne - Alex Shooting Demo, v režimu 1024x768, 32bit, maximální detaily. Výsledky jsou velice zajímavé samy o sobě. Přetaktování nijak výrazněji nepomohlo.

Ti 4200, 64, (250/500)
Ti 4200, 64, (315/625)
Ti 4200, 128, (250/450)
Ti 4200, 128, (300/510)
fps
106
110
107
109

Kvalitu zobrazení a přehrávání videa jsme prověřili programem Video2000 (stejně jako 3DMark, také od MadOnion.com). Zde je však nutné zdůraznit, že výsledky ovlivňuje celý systém, součástí testu jsou však především zobrazovací možnosti grafické karty nebo přenosová rychlost AGP sběrnice. Rozdíly mezi kartami jsou minimální.

 
GF4Ti4200, 64MB, TV
GF4Ti4200, 128MB, VIVO
Quality
780
782
Performance
1013
1011
Features
600
600
Video Marks
2393
2394

Nově jsme také zařadili benchmark od Codecult, Codecreatures Benchmark Pro, jenž konečně dává kartě pořádně zabrat. Zajímat by mohl především herní designery, neboť se jedná o samostatný herní engine. GeForce4 mohla naplno využít nFiniteFX, prakticky celý test je louka se vším co k ní patří (tráva, pampelišky, motýli, stromy s miliony lístečků). Nutno podotknout, že výsledek mohl být ovlivněn i nedostatkem paměti počítače, doporučuje se 1GB... Zde jasně zvítězila velikost paměti.

 
GF4Ti4200, 64MB, TV
GF4Ti4200, 128MB, VIVO
Celkem
1383
2131
Průměrně fps
17,3
27,2
Prům. počet polygonů za vteřinu
6,1 mil.
10,0 mil.

Zajímavé výsledky přinesl 3DMark2001 SE, (přetaktovaná) karta dohnala Ti model 4600. Zde uvádíme rozsáhlejší test, vždy dva výsledky před a po přetaktování. Tento test odpovídá široké paletě herních módů, proto lze říci, že zde nasadila díky přetaktování 64MB verze laťku dost vysoko.

 
Ti 4200, 64, (250/500)
Ti 4200, 64, (315/625)
3DMark Score
8273 3D marks
9106 3D marks
Game 1 - Car Chase - Low Detail
127.6 FPS
133.0 FPS
Game 1 - Car Chase - High Detail
41.9 FPS
43.3 FPS
Game 2 - Dragothic - Low Detail
151.8 FPS
177.1 FPS
Game 2 - Dragothic - High Detail
83.4 FPS
98.2 FPS
Game 3 Lobby - Low Detail
115.7 FPS
119.3 FPS
Game 3 Lobby - High Detail
53.8 FPS
54.6 FPS
Game 4 Nature
37.0 FPS
44.6 FPS
Fill Rate (Single-Texturing)
860.7 MTexels/s
1077.1 MTexels/s
Fill Rate (Multi-Texturing)
1912.6 MTexels/s
2408.3 MTexels/s
High Polygon Count (1 light)
41.0 MTriangels/s
50.0 MTriangels/s
High Polygon Count (8 lights)
10.5 MTriangels/s
13.2 MTriangels/s
Environment Bump Mapping
129.9 FPS
177.1 FPS
DOT3 Bump Mapping
116.6 FPS
145.7 FPS
Vertex Shader
71.9 FPS
94.9 FPS
Pixel Shader
98.0 FPS
122.4 FPS
Advanced Pixel Shader
74.7 FPS
92.2 FPS
Point Sprite
25.0 MSprites/s
31.3 MSprites/s

 

 
Ti 4200, 128, (250/450)
Ti 4200, 128, (300/510)
3DMark Score
8249 3D marks
8765 3D marks
Game 1 - Car Chase - Low Detail
125.7 FPS
129.6 FPS
Game 1 - Car Chase - High Detail
41.7 FPS
42.3 FPS
Game 2 - Dragothic - Low Detail
149.2 FPS
164.7 FPS
Game 2 - Dragothic - High Detail
83.1 FPS
93.4 FPS
Game 3 Lobby - Low Detail
118.1 FPS
119.5 FPS
Game 3 Lobby - High Detail
54.7 FPS
54.7 FPS
Game 4 Nature
36.4 FPS
41.0 FPS
Fill Rate (Single-Texturing)
826.3 MTexels/s
941.5 MTexels/s
Fill Rate (Multi-Texturing)
1858.0 MTexels/s
2189.4 MTexels/s
High Polygon Count (1 light)
41.1 MTriangels/s
47.7 MTriangels/s
High Polygon Count (8 lights)
10.4 MTriangels/s
12.6 MTriangels/s
Environment Bump Mapping
151.3 FPS
167.2 FPS
DOT3 Bump Mapping
114.5 FPS
130.7 FPS
Vertex Shader
75.8 FPS
90.4 FPS
Pixel Shader
97.4 FPS
114.8 FPS
Advanced Pixel Shader
73.3 FPS
84.3 FPS
Point Sprite
23.4 MSprites/s
26.4 MSprites/s

Závěr
V cenové hladině pohybující se někde kolem sedmi tisíc (cena ještě nebyla přesně určena) je to momentálně nejvýkonnější karta na trhu. Předvedla, co umí, zvláště díky vynikajícím možnostem přetaktování. Máme-li na výběr mezi těmito dvěma kartami, pak bychom pravděpodobně zvolili levnější 64MB verzi a v případě potřeby grabovat dokoupili raději capture kartu s tunerem. Větší paměť je však investicí do budoucna, pro zpracování rozsáhlejších scén by se hodila karta s větší pamětí. Je to otázka priorit a potřeb.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: