Grafické akcelerátory roku 2000 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Grafické akcelerátory roku 2000

8. března 2000, 00.00 | Ještě žhavé informace o nových připravovaných akcelerátorech najdete dnes pouze na Grafice On-line. V článku najdete informace, které nejsou ani v tiskových zprávách.

Souboj o trh s grafickými procesory je stále tvrdý a nekompromisní. Honba za výkonem hlavně v oblasti 3D je neutuchající a největší hráči si nemohou ani na chvilku oddechnout. Na veřejnost pomalu prosakují nejrůznější polooficiální informace o připravovaných grafických čipech, které poutají pozornost mnoha našich čtenářů. Proto jsme se rozhodli trochu shrnout dostupné fakty:

Nvidia
Hlavně mezi hráči počítačových her má velmi dobré jméno procesor Nvidia GeForce 256. Ten již není novinkou, takže se chystají nástupci. Prozatímní kódová jména jsou NV 11, NV 15 a NV 20. Pod jakým obchodním označením budou akcelerátory prodávány není zatím příliš jasné. Všechny procesory budou zpětně kompatibilní svým programovým rozhraním právě s GeForce 256. To znamená, že ovladače a případně speciální zobrazovací enginy se nebudou muset nijak upravovat. Zatím nejsou známé žádné připravované nové funkce, takže se předpokládá, že čipy budou nabízet stejné funkce pouze s rychlejším vykonáváním.
Podle všeho by mělo nové grafické jádro u čipu NV 11 zvládnou renderovat v jednom cyklu až dvě různé textury na dvou různých bodech s trilineární filtrací, případně libovolnou jinou kombinaci se stejným datovým tokem. To by mohlo přinést zhruba 50% nárůst výkonu za předpokladu, že přicházející instrukce půjdou dobře paralelizovat. Taktování procesorů by mělo být zřejmě maximálně 160Mhz s tím, že budou podporovány technologie jako 64 bitové DDR paměti.
U čipu NV 15 by mělo jít v jednom cyklu provést renderování až 4 bodů se dvěmi texturami a bilineární filtrací, či jiná libovolná kombinace. Nové jádro by mělo být v tomto případě 256 bitové a velmi výkonné. Kolem taktování procesoru zatím příliš jasno není. Informace jsou dost protichůdné, takže raději nebudeme spekulovat.
Zato komunikace s pamětí na frekvenci 333 Mhz by měla být definitivní!
O NV 20 není jasné zatím skoro nic. Jediné, co je oficiální je fakt, že by se měl objevit do konce roku 2000.

ATI
Ještě horké informace máme od ATI. Ta dnes odtajnila první informace o novém připravovaném čipu. Ten se neoficiálně vyvíjí pod označením Rage VI. Obchodní jméno zatím také není jasné, ale určitě bude jiné. ATI podle slov svých vývojových pracovníků u tohoto čipu kladlo výrazně vyšší důraz na kvalitu zobrazování, než na maximální výkon. To ovšem neznamená, že by čip vzdal rychlostní souboj s konkurenty. Naopak, disponuje novým grafickým enginem Charisma, který bude nově hardwarově řešit celou řadu geometrických operací. To znamená, že ATI volí cestu rozšíření instrukční sady.
Z nových funkcí zatím víme o připravovaném 3D morfingu přímo v čipu pomocí klíčových snímků. Dále se připravuje zcela nové mapování textur ve vrcholech, označované jako ATI Pixel Tapestry Architecture. Dokonce by měla být vestavěna i velmi slušná podpora blump mapingu přímo v procesoru. Pokud se budeme bavit o výkonu, tak ATI slibuje až 3 textury na třech bodech s bilineárně vyhlazené textury v jednom cyklu. Oficiálně v čipu pracují tři nezávislé řetězce, ale podle našich informací je uvnitř architektura ještě komplikovanější.
Podle konstruktérů, se kterými jsme hovořili na Cebitu je vše postaveno na standardním rozhraní OpenGL a ATI usilovně komunikuje se společností Microsoft, aby vše fungovalo již s DirectX verze 8. O taktování zatím nemáme žádné informace, protože společnost dodržuje velmi přísné informační embargo. V tiskové zprávě zatím není ani zmínka a konstruktéři konkrétní čísla také neprozradili.

Shrnutí
Nvidia jde cestou zvyšování výkonu "hrubou silou". Zachovává stejnou instrukční sadu a zvyšuje úroveň paralelismu a taktové frekvence. ATI volí jinou cestu. Implementuje nové funkce do hardwaru a tak výrazně zvyšuje výkon za předpokladu, že programy budou podporovat nové instrukce. Pokud ano, tak nárůst výkonu může být opravdu velmi výrazný. V obou případech by cílem neměl být pouze herní trh, ale i oblast pracovních stanic. Z pohledu profesionální 3D grafiky by mohlo jít v obou případech o levné a zajímavé řešení.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: