AMAPI 3D v.6 - netradiční prostorový modelář - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

AMAPI 3D v.6 - netradiční prostorový modelář

AMAPI 3D R6 recenze

18. září 2001, 00.00 | Jak si vede na poli grafických aplikací nová verze
3D modelovacího programu AMAPI 3D v.6 si můžete
přečíst v následujícím článku.

Jak již bývá zvykem u všech firem zabývajících se vývojem a prodejem svých aktuálních verzí softwarových produktů, stalo se tak i u společnosti EOVIA (divize firmy TGS), která nedávno uveřejnila zkušební verzi nového 3D modelovacího programu AMAPI 3D v6.0. Jedná o silný nástroj, založený na bázi NURBS a polygonového modelování, využívající při modelování tzv. dynamickou konstrukční historii. Předtím než si však povíme, čím nás poctila tato nová verze, provedeme si malé shrnutí programu.


Tento obrázek byl stažen ze stránky: http://perso.club-internet.fr/odrion/


 


1. Prostředí AMAPI 3D v6.0.

Již při prvním spuštění můžeme říci, že celkový dojem prostředí nepůsobí nijak složitě, nýbrž jednoduše a přehledně. Myslím si, že je to jedna z podstatných věcí, na kterou by se měl klást důraz. Prostředí tvoří v horní části obrazovky menu spolu s pomocnou paletou (Assistant palette), v dolní části kontrolní panel (Control panel) a na bočních stranách lze aktivovat vždy jedno rozhraní obsahující paletu nástrojů. Největší část obrazovky pak samozřejmě tvoří pracovní plocha (The Work space).


 


1.1. Assistant palette (Pomocná paleta):

Pomocná paleta zobrazuje uživateli kromě informací o právě vybraném nástroji, také kroky které může vykonat vždy při určitém příkazu. Dalo by se řící, že se jedná o takového malého průvodce při modelování. Zároveň se na této paletě nacházejí ikony (potvrď, zruš, zpět, znovu, omezení v určitém směru nebo ikony "+" a "-" určené ke zvyšování nebo snižování hodnot), které jsou svým významem určeny k použití při téměř všech příkazech. U některých nástrojů se v této paletě zcela vpravo objeví ikona, pomocí níž lze daný příkaz použít navíc jako doplňující. Pokud si uživatel zafixuje kroky, a ikony, díky nimž bude moci plně využít všech příkazů, může si pomocnou paletu skrýt a zvětšit si tak pracovní plochu.

1.2. Control panel (Kontrolní panel):

Jednoduše řečeno obsahuje tento panel ikony potřebné při modelování. Od těch základních, které umožňují rotaci,posun, zoom celé nebo části scény, zobrazení skrytých hran, vytvoření skupiny objektů, skrytí objektů, přepínání mezi perspektivním a ortogonálním zobrazením, zjednodušení zobrazení složitějších modelů až po měření délek, úhlů, obvodů, objemů a povrchů na 2D i 3D modelech.
 



 


1.3. The WorkSpace (Pracovní plocha):

Prázdná scéna je tvořena mřížkou (grid) a stolem (workbench), který se nachází na této mřížce. V absolutních souřadnicích je počátek implicitně umístěn uprostřed desky tohoto stolu. S výhodou lze tento stůl použít i jako orientační bod při rotaci nebo pohybu objektů ve scéně. Objekty ve scéně lze zobrazit hned několika způsoby, a to buď jako basic wireframe, lit wireframe, flat solid, smooth solid nebo wireshade. Souřadnicové osy jsou od sebe barevně odlišeny takto: osa X (červeně), Y(zeleně), Z (modře). K dispozici je také otevření libovolného počtu oken s  možností náhledu na scénu buď pomocí kamery, předdefinovaných základních pohledů nebo volného zobrazení.

Zajímavě je i vyřešen způsob výběru jednotlivých částí objektů. Děje se tak přes kliknutí pravého tlačítka myši uvnitř příkazu, přičemž se lze přepínat mezi tolika úrovněmi (points, edges, facets), kolik jich daný nástroj právě nabízí. Těm z vás, kteří jste zvyklí vyvolávat příkazy prostřednictvím klávesnice, přijde jistě vhod možnost nadefinovat si kompletně i své vlastní klávesové zkratky. Kromě toho lze použít i několik pevných klávesových zkratek, např. čísla na numerické klávesnici pro přepínání pohledů, šipky na posouvání scény nebo mezerník určený pro přepínání.

1.4. The 4 Tools palettes (4 palety nástrojů):

Jistě nejdůležitější částí, která nás bude také zajímat, jsou palety nástrojů. Podle potřeby je lze používat ve dvou provedeních. Buď jako ikony seřazené na svislé plovoucí liště (Standard interface) a nebo jako tzv. Workshop interface, což je sada celkem čtyř nástrojových palet uspořádaných v pravé části obrazovky do mírného oblouku. Vidět je sice vždy jen jedna z nich, ale přepínání mezi nimi se děje velice příjemným způsobem, a to pouze posunutím myši do okraje pravé části obrazovky.

Jednotlivé nástroje jsou rozmístěny v konstrukční paletě (Construction palette), modelovací paletě (modeling palette) a kompletační paletě (Assembly palette). Poslední paleta, kterou lze vyvolat mezerníkem, je určena pro rendering a animování.

Takže pojďme se tedy společně podívat, co je nového právě pro AMAPI v6.0.
 



 


1.4.1. Construction Palette (Konstrukční paleta):

Již u prvního nástroje s 3D primitivy si můžeme všimnout, že zde přibyla možnost vytvořit geodetickou kouli a super-elipsoid. Stejně tak lze vytvořit super-elipsu z 2D kružnice. Mimojiné jako Platonic Solids je zde navíc i Tetrahedron a Icosahedron. Jak již bylo zmíněno výše, možnost přepínání se mezi těmito objekty se děje prostřednictvím mezerníku. Pro ty, kteří budou chtít provést transformaci 2D černobílých obrázků na 3D povrchy, pak poslouží funkce HeightField. K dispozici je také vytvoření 2D nebo 3D textu s výběrem libovolného fontu, velikosti písma či stylu. Nechybí samozřejmě ani možnost provést jeho vyhlazení. Ikona Facet Extraction je nyní obohacena o sub-nástroj, který umožňuje vytvářet plochy (facets) přímo bez nutnosti prvotního vytváření čar nebo bodů. Jistě velmi užitečnými nástroji např. při organickém modelování budou Extrusion a Sweeping. Funkce Extrusion dovoluje kromě vysunutí ploch, hran nebo vrcholů do prostoru (ve směru normály kolmé k těmto částem), také vytváření rotačních objektů. Narozdíl funkce Sweep umožňuje vytažení ve směru libovolně zvolené normály nebo vytvoření objektu pomocí profilu a cesty. Poslední nástroj skrytý pod ikonou Hull Surface umožňuje vytváření tzv. Gordonových povrchů, nyní je zde obohacen i o možnost kontrolovat napětí U a V křivek.

The Modelling Palette (Modelovací paleta):

Pod ikonou Global Deformers nyní přibyl kromě funkcí Bend nebo Taper také nástroj zvaný Sperhical Deformer. Jak vyplývá z názvu, deformovacím prvkem je zde tedy koule. Pomocí výběru buď jednotlivých bodů nebo selekce více bodů na objektu, můžeme provést deformaci přibližující se tvaru koule uvnitř nebo vně libovolného objektu. Lze nastavit poloměr této koule či stupeň deformování, který je možné  regulovat pomocí koeficientu.

Podobným nástrojem je Wrap, který umožňuje zdeformovat výchozí objekt pomocí jeho namapování na některý z předdefinovaných tvarů. Zde jsou k dispozici hned tři - Wrap on Plane (mapování na rovinu), Wrap on Cylinder (na válec) a Wrap on Sphere (na kouli).

U nástroje Smooth byly přidány ke stávajícím metodám vyhlazování polygonových křivek další dvě, nesoucí názvy - Chaikin a Cubic smoothing. Zároveň je možné měnit lokálně nebo globálně stupeň vyhlazení u řídících bodů křivky.

Sub-nástroj (Tessellate) ukrytý pod ikonou Decimate, nabízí možnost dělení ploch nebo-li teselaci, pomocí algoritmu Diamod-shape. K tomu lze navíc provádět řezy na libovolném objektu díky funkci Adding a slice.

1.4.3. The Assembly Palette (Kompletační paleta):

V poslední paletě byl příkaz Scale doplněn o možnost změny měřítka u objektů v několika variantách. Změna měřítka závislá na procentuelním přírůstku nebo úbytku, přímým zadáním plochy nebo objemu objektu a nakonec na zadání délky křivky.
 



Tento obrázek byl stažen ze stránky: http://perso.club-internet.fr/odrion/


 


2. Rendering a Materiálový Editor:

Několika užitečnými změnami prošel i rendrovací algoritmus. V této verzi již podporuje mapování všech primitiv, včetně NURBS objektů, nastavení mlhy (Fog), Soft shadows (s možností nastavení úbytku), Ray-traced shadows, bump mapping, environment mapping nebo transparentní stíny objektu.

Materiálový editor se nyní kompletně nachází ve zcela jiné podobě. Byl přehledně rozdělen na jednotlivé části tak, že všechny dialogy s různým nastavením jsou uspořádány kolem náhledového okna umístěného zhruba uprostřed obrazovky. Je tedy možné např. vytvářet materiály modifikací jiného materiálu vybraného z katalogu, provádět změny parametrů u materiálů - Density, Pertubation, Proportion, Grain, Gain, Bias nebo vytvářet materály pomocí hladin, atd.
 



 


3. 3Space Dynamics:

S Amapi v6.0 přichází i jedna zajímavá novinka. Součástí programu nyní je tzv. 3Space Editor, který umožňuje uživateli vytvořit 3D scénu, a poté si ji ve formátu *.zap prohlížet interaktivně na internetových stránkách. 3Space Editor dovoluje definovat u jednotlivých objektů různé atributy a jejich chování.
Prohlížení modelu na webové stránce probíhá pomocí myši, zoomování navíc ještě se stisknutou klávesou SHIFT. Pravým tlačítkem pak můžeme nastavit, zda chceme prohlížet model jako drátěný nebo stínovaný.
 



 


Na PC je vhodný k prohlížení modelů ve formátu 3Space např. Internet Explorer 5.X. Před spuštěním však je potřeba mít nainstalovaný buď 3Space plug-in nebo 3Space přehrávač (Active X). K tomu, aby mohl 3Space model být viděn na webové stránce jsou potřeba tyto 3 kroky:

1. Provést Export scény v 3Space formátu. Na disku se poté vytvoří celkem 3 soubory s příponami *.htm, *.xml a *.z3d.
2. Tyto soubory je pak potřeba zkopírovat do adresáře, ve kterém budou umístěny i ostatní internetové soubory.
3. Důležité je, aby se ve stejném adresáři, kde jsou zkopírovány tyto soubory, nacházel i adresář 3SPACE. Ten totiž obsahuje knihovny potřebné ke spuštění.
 


4. Import / Export:

Vzájemná výměna souborů mezi ostatními programy je i v AMAPI 3D v.6.0 zajištěna ne zrovna malým množstvím těchto formátů. Kromě stávajících zde přibyly nejenom oboustranné importní a exportní formáty jako: Open Inventor, VRML 1.0 a VRML 2.0, Wavefront, ale i jednostranné: CARRARA nebo STL.

5. Co řící na závěr:

Po dobu zhruba třech týdnů byla tato trial verze AMAPI v.6.0 podrobena testování původních i nových funkcí. V porovnání např. s programem Truespace 5.1 je škoda, že za cenu 399 $ vyniká AMAPI v.6.0 spíše v modelování než animaci. Veškeré možnosti, které tato verze nabízí, jsou podle mého mínění na velmi dobré úrovni, takže si myslím, že by tento program mohl být vhodným nástrojem i pro zkušené 3D grafiky.

Na závěr ještě adresu, kde si můžete zkušební verzi stáhnout: http://www.eovia.com/download.htm

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: