3D Exploration 1.03 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

3D Exploration 1.03

7. července 1999, 00.00 | 3D Exploration je skvělý prohlížeč 3D formátů, který ve srovnatelné cenové relaci nemá
konkurenci.

     Prohlížeč obrázků 3D Exploration firmy X Dimension Software umí věci téměř nevídané a neslýchané. Mezi tou spoustou všech možných i nemožných image browserů je totiž jeden z mála, který umí prohlížet i 3D objekty a scény z několika známých grafických a raytracingových programů. Program je stále ve stádiu betaverze a občas spadne, přesto ho však lze používat bez větších problémů. Jedná se o shareware s poplatkem 30$, což je na nabízené možnosti a podporované grafické formáty opravdu pakatel. Pokud nebude fungovat první odkaz, zkuste tenhle link.



     Design celého prohlížeče si můžete prohlédnout na dvou velkých obrázcích. 3D Exploration velmi připomíná Průzkumníka (Explorer) z Windows, na jehož základě byl ostatně vyvinut. Po levé straně se nachází stromová struktura adresářů (lze nahradit pouze vybranými soubory nebo historií naposledy prohlížených souborů, což je případ na druhém velkém obrázku), hlavní část prohlížeče pak zabírá obrázek či 3D scéna/objekt se spoustou dalších informací kolem. V okénku Objects List najdete případný seznam všech objektů a materiálů, které se v prohlíženém souboru nacházejí, respektive program najdete jejich odkazy. Na ukázkovém obrázku je scéna formátu OBJ (Object file format), na dalším pak část motoru ve formátu 3D Studia. Seznam všech podporovaných formátů najdete v následující tabulce.

3D Exploration 1.03b podpruje tyto grafické formáty

Vektorové formáty, objekty, scény apod.

3D Studio Binary (*.3DS)
3D Studio Project (*.PRJ)
3D Studio ASCII (*.ASC)
Caligari objects & scenes (*.COB,*.SCN) binary and ascii
LightWave objects (*.LWO,*.LW)
Direct X (*.X) binary and ascii
Autocad DXF (*.DXF)*
Alias WaveFront objects (*.OBJ)
Quake I model (*.MDL)
Quake II model (*.MD2)
Object file format (*.OFF)
AOFF File Format (*.GEO)
RAW File Format (*.RAW)
Imagine (*.IOB)
Cinema 4D (*.C4D)
3DMetafile (*.3DM)
HalfLife Model (*.MDL)
StereoLitho (*.STL)
Bitmapové formáty

bmp
rle
dib
gif
jpg
png
tiff
targa
pcx


Exportovací možnosti

Bitmap image (bmp 24 bit)
Object file format (OFF)
3D Studio ASCII (ASC)



     Možnosti zobrazení 3D objektů jsou v 3D Exploration opravdu slušné. Zobrazení lze volit v mnoha stupních kvality počínaje klasickým Bounding Box přes bodové zobrazení, dále oblíbené Wireframe až po nejkvalitnější Solid a jejich transparentní varianty. Ovlivnit lze dále nasvícení scény, zobrazení prostorových souřadnic a mřížky zastupující nezbytnou "podlahu", vyhlazení (zde bych to moc nepřeháněl, neboť tato funkce je poněkud náročnější na výkon procesoru). 3D Exploration umí dvě varianty/algoritmy zobrazení, vlastní softwarový XD Graphics a OpenGL. V další fázi bude implementováno i zobrazení přes DirectX, zatím se však budete muset spokojit s prvními dvěma metodami. Zobrazení přes OpenGL silně závisí na kvalitě ovladačů grafické karty, takže doporučuji zapínat pouze v případě, že Vaše grafická karta OpenGL korektně podporuje. Moje RivaTNT naštěstí disponuje plnohodnotnou implementací OpenGL, takže jsem neváhal a OpenGL aktivoval. Nestačil jsem se divit, neboť zobrazování se jednak výrazně zrychlilo a také bylo nesrovnatelně kvalitnější. Málem bych zapoměl na to nejdůležitější - s celou scénou lze samozřejmě libovolně v prostoru pohybovat, zvětšovat ji či zmenšovat, rotovat apod., v závislosti na rychlosti procesoru a grafické karty pak vše probíhá v reálném čase.

     Preference programu nejsou nijak rozsáhlé, skládají se z pěti sekcí. Nejdůležitější z nich pro zobrazení je zřejmě první sekce Colors, kde si vybíráte barvy použité pro zobrazení jednotlivých částí scény či objektů. Mně osobně se defaultní nastavení docela líbí a neměl jsem potřebu zde nic měnit, záleží samozřejmě na požadavcích uživatele. V sekci Navigation určujete, jak se budou objekty zobrazovat přesněji řečeno vykreslovat například při otáčení scény, sekce Files pak slouží k vytvoření asociací všech podporovaných 2D a 3D formátů pro 3D Exploration. V Textures si přidáváte jednotlivé textury ve velikostech od 16x16 až po 1024x1024 bodů, zapnout je možné i jejich bilineární filtrování. Poslední sekce Render slouží k nastavení hloubky Z Bufferu (ovlivňuje kvalitu zobrazování) v případě použití OpenGL a několika dalších parametrů pro zobrazení, vybrat si můžete mezi 16, 24 nebo i 32bitovou hloubkou.

     3D Exploration je skvělý prohlížeč 3D formátů a troufám si tvrdit, že zatím ve srovnatelné cenové relaci (kolem 30$) nemá konkurenci. Program lze navíc rozšiřovat pomocí plug-inů, určitě jste si všimli třeba podpory objektů ze hry HalfLife (formát MDL), což je zajištěno právě přes plug-in, plug-in architektura je k dispozici u autorů programu. Kvalita zobrazení přes OpenGL je plně použitelná, ale i softwarový rendering není nejhorší. Závěr je tedy velmi jednoduchý - pokud máte potřebu prohlížet 3D grafické formáty, neváhejte a 3D Exploration si vyzkoušejte.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: