Vlasy dělají člověka, Shave and a HairCut pro Cinemu 4D (a nejen pro ni) - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Vlasy dělají člověka, Shave and a HairCut pro Cinemu 4D (a nejen pro ni)

5. září 2002, 00.00 | Renomovaný tvůrce Joseph Alter je autorem famózního pluginu, který Vás donutí se nechat zarůst. Potom až zarostete, tak velmi umně ostříhat dle nejnovější módy. A nejen to.

Shave and a HairCut

Další pán na holení neboli nechte své postavy alespoň trochu zarůst.



Naše předstartovní retrospektiva před verzí Cinema 4D r8 je dnes zaměřena na plugin renomovaného 3D tvůrce Josepha Altera (Lucas Art, Star Trek: Generation). Na Shave and a HairCut. A jak už název napovídá, jde o plugin, kterým poměrně snadno můžete vyrobit vlasy, chlupy, trávník či rozdistribuovat listí po korpusu stromu. Při tom všem je samozřejmé, že vámi vytvořené vlasy jsou zcela animovatelné, tedy máte-li ve scéně vítr, tak na něj vlasy reagují, sehne-li se postava, tak vlasy samozřejmě reagují. A navíc je render takových scén relativně rychlý.

Tento plugin je také k dispozici uživatelům 3D programu Maya a také se připravuje jeho varianta pro 3D Studio Max.

Jak začít. Po instalaci se vám v základním menu pluginů vytvoří masivní balík nástrojů, patřící pod adresář Shave. Další funkce jsou skryty mezi materiály v příslušné záložce materiálů.



Počátek samotné práce je zcela snadný. Vyberete si polygony či celý objekt, který chcete pokrýt vlasy, chlupy, nebo brvami, a na něj aplikujete příslušný příkaz z menu pluginu. Ve správci objektů tohoto tělesa, na něž jste aplikovali filtr, přibudou dva parametry. Jeden z nich je materiál vlasů, který se dále dá editovat jako materiál ve správci materiálů (zde také můžete využít poměrně velké množství předdefinovaných materiálů, které se nacházejí na CD). Druhým parametrem můžeme nastavovat kolize, nastavení trvání dynamiky, zobrazení v editoru a podobně.
Materiály vlasů jsou široce definované. Celý systém jejich nastavení jde velmi daleko, a tak můžete nastavovat nejen barvu na počátku a na konci vlasů, ale také barvu "variační", tedy barvu, která se bude vyskytovat dle zadaného parametru místo oněch dvou hlavních (a navíc se místo barvy dají použít i obrázky). Použití je nasnadě třeba u šedin. Ale to jsme popisovali jen barvu. Možnosti jsou široké a tak můžete definovat "kudrnatost" vlasů u kořenů a u konců, stejně tak roztřepení či šířku pramene na kořenu a na konci, čímž můžete vyrobit takové ty v současné době populární jehličky (opravdu nevím, jak to jinak nazvat).



Nezanedbatelným parametrem materiálu je záložka dynamiky, ve které můžete definovat gravitaci a také tuhost vašeho účesu. Dalšími parametry je záložka stylu, kde můžete definovat hustotu a délku vlasů (a také další parametry) dle obrázku a záložka renderu, ve které nastavujete počet vlasů, jejich lesk, vrhání vlastních stínů a podobně. Co jsem neuvedl, je možnost pro velký počet výše uvedených parametrů použít pro jejich ovlivnění vertexovou mapu.

Mohlo by se zdát, že je to vše docela dobré již teď. No asi ano, ale to nejlepší na nás ještě čeká. Stále jsme totiž nenahlédli do tajů kadeřnického salonu, který je v tomto pluginu ukryt.
Když stiskneme ikonu Edit Hair v menu pluginu, tak se nám otevře zcela nové, dovolím si říci komplexní editační okno, ve kterém editujete vytvořené vlasy.



Toto okno je vlastním programem v programu, má vlastní charakteristiky ovládání (což je, pravda, poněkud zmatečné, když přepnete do Cinemy zpět a vše je jinak a zase naopak) a vlastní nástroje, které jsou velmi silné.



Hlavní prostor tohoto podprogramu vyplňuje okno s modelem, na kterém jsou námi editované vlasy. Na pravé straně je soustava parameterů roztřepení, šíře pramenů, tuhosti účesu a zapnutí kolize. Na levé straně jsou tlačítka skupin nástrojů. A právě zde nalezete všechny nástroje na úpravu účesu. A tak můžete vlasy stříhat, otáčet okolo kořene či kurzoru, táhnout vybrané vertexy vlasů, narovnávat, zakulacovat, jak je vám libo. Ve všem tom kadeřnickém nadšení jsou vždy po ruce nástroje pro správu výběrů a tak právě upravené části můžete nechat zamknout či skrýt, aby se nepletly při manipulaci s ostatními.
Máte-li pocit, že jste hotovi, tak se můžete v tomto editačním prostředí také podívat, jak se vytvořený účes chová při vlivu dynamiky. Tedy při rotaci objektu a jeho pohybu.
Tuto funkci také můžete využít pro modelování a tak, když máte dlouhé vlasy, které půl na půl roztáhnete do stran a zapnete tuto funkci, tak tyto vlasy klesají, tak jak funguje gravitace. Stisknete-li klávesu Escape, tak se vrátíte do editačního módu a vlasy zůstanou v poslední "dynamické" poloze. Jednoduchý způsob, jak vytvořit třeba mikádo.

Výroba vlasů a různého ochlupení není jediným využitím tohoto nástroje. Stejně tak dobře jej můžete využít pro tvorbu trávy, a dokonce jej lze použít pro distribuci objektů po ploše tělesa. A tak snadno a rychle můžete vyrobit les, který se vzhledem k množství použitých polygonů bude renderovat podstatně rychleji než jeho čistě polygonový kolega.

Plugin Shave and a HairCut je takřka ideální nástroj, ale ani v něm není vše na 100 %. Pravdou je, že jeho verze 1.0 u mne byla krajně nestabilní, což ale rychle opravil stažený patch. A tak jsem více litoval následujících skutečností. Nejvíce asi toho, že zřejmě nelze vpisovat hodnoty do polí u parametrů v editačním okně pluginu, být odkázán jen na posuvník mi přijde poněkud nepraktické (faktem ovšem je, že se dají tyto hodnoty editovat v menu materiálu). Další drobnou věcí, která však vyplývá z mého zvyku na Cinemu, byla absence nástroje, který by pracoval podobně jako magnet. Rovněž systém výběru v editačním okně mi přijde poněkud těžkopádný, zejména však to, že se vybírají i vlasy jakoby skrz objekt. Myslím to tak, že například pohlížím na model hlavy šikmo ze shora a vybírám vlasy na spánku, avšak současně i nad krkem na druhé straně. Za poněkud drobnou nevýhodu považuji i fakt, že při renderu do různých kanálů (multikanálový render) se vlasy na výsledku podílí jen sporadicky a poněkud podivně. Například si zkuste nastavit kanál hloubky a v tomto kanálu budou vlasy úplně vynechány z výsledku.

Jsou to v zásadě drobnosti a tak jestliže na misku vah přiřadíme k výše uvedeným kladům schopnost kolize vlasů s objekty, podporu tabletu v editačním prostředí, možnost ukládání účesů a zejména rychlost výpočtu, tak není proč váhat. Jde rozhodně o výbornou věc, která by Vám neměla chybět, ať už pracujete se Cinemou, Mayou či v budoucnu Maxem.

Na rozdíl od Pyrocluster se Shave and a HairCut dodává na CD se standardně popisným cinemovským manuálem s množstvím příkladů, ukázek a také předdefinovaných typů vlasů, trávníků a podobně.

Opět jsem si neodpustil trochu experimentovat a také opět předkládám výsledek. Ukázky renomovaných autorů naleznete na www.cinema4d.com.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: