Váza v Blenderu - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Váza v Blenderu

26. září 2000, 00.00 | V dnešním díle seriálu o Blenderu se dozvíte něco o faces a abyste si teorii hned vyzkušeli v praxi, vzápětí si vymodelujeme keramickou vázu.

Dnešní díl seriálu o Blenderu bude zase jednou poněkud více teoretický, protože téma hliněné nádoby není nic složitého.

Než se pustíme do práce, osvětlíme si , co je to face a co se s ním dá dělat. V editačním menu (F9) zapněte volbu Draw Faces.

Draw faces

Když se nyní v editačním módu podíváte na objekt Plane, měli byste mít uvnitř objektu fialový čtverec.

Face

Právě tento čtverec nám dává znát, že mezi čtyřmi vrcholy je face (povrch, plocha). Protože je v tomto případě čtyřstranný, zažil se pro něj pojem Quad. Kromě Quadů zná Blender ještě trojstranný face, zvaný jednoduše Triangle.

Obecně je face pevná překážka, tedy je neprůhledný a neprojde jím světlo (kromě Sun a Hemi, ale to je zase jiná kapitola a je tomu tak právě jen v Blenderu). Přidáním materiálu je možné učinit face průhledným zcela nebo částečně nebo dokonce i jen v určitém výřezu (pomocí alpha mapy- o tom jindy).

Označte všechny vertexy (a) a stiskněte x. Z nabídky vyberte "Only Faces. Tím jsme vymazali face a objekt je prakticky neviditelný. Stále v editačním módu se všemi vertexy označenými kopírujte (Shift+d) a kopii zmenšete (s).

Dva plane bez face

Nyní vyskočte z editačního módu a zase se do něj vraťte. Nejprve vytvoříme triangulární face. Označte libovolné tři vertexy a stiskněte f.

Příklad triangle face

Tak, to bylo na zkoušku, ale sami vidíte, že za dané situace se k vyplnění objektu hodí spíše quady, takže se klávesou u vraťte do předchozího stavu a označnte 4 vertexy tak, jak vidíte na obrázku a opět vytvořte face (f)

Quad

Postupně vyplňte celý objekt, pouze čtvercový průřez vynechejte.

Výsledek  práce s faces obou plane objektů

Tolik tedy teorie a nyní již slíbená váza.

V horním pohledu vložte kružnici (Add->Mesh->Circle). Označte všechny vertexy (a) a extrudujte se změnou velikosti (e, s) dovnitř.

Základna vázy

Vyskočte z edit. módu a po jeho návratu v bočním pohledu označte všechny vertexy. Extrudováním základny a změnou velikosti postupně vytvarujte tvar vázy. Čím vícekrát budete extrudovat, tím lepšího výsledku dosáhnete, ale i zde platí, že nic se nemá přehánět. Pokud vám tato část dělá problémy, vyzkoušejte si nejprve udělat sloup v tutoriálu "Modelování metodou extrude".

Pozn. U obrázku jsem vypnul zobrazování face, aby byl přehlednější.

Základna extrudovaná do tvaru vázy

Zbývá nádobě uzavřít dno. Nástrojem pro hromadnou selekci (b) označte všechny vertexy mimo spodní řady a stiskněte h. Tím všechny nepotřebné vertexy schováte, takže se další práce stane přehlednější.

Opět v horním pohledu označte všehny vertexy (a) a stiskněte 2x b. Tím zapnete nástroj pro kruhovou hromadnou selekci. Poloměr kružnice lze měnit klávesami +, - na Numpadu. Se stisknutým prostředním tlačítkem myši deselektujte vnitřní kružnici.

Selekce vertexů

Klávesami Shift + f vyplňte dno triangulárními face.

Zakrytí dna

Vyskočte z edit. módu. Váza je v podstatě hotová. Když nyní přidáte pár světel do scény a zkušebně vyrenderujete, zjistíte, že objekt sice připomíná vázu, ale je poněkud hranatý. To napravíte zapnutím volby S-Mesh v editačním menu (F9).

Pozn. S-Mesh je taková docela šikovná věc. Většinou se používá pro náročnější objekty, jako jsou tváře, svaly a vůbec organické věci. Jeji kouzlo spočívá v tom, že pracujete s Nurbs povrchy, jakoby to byla obyčejná síť. Při používání je však třeba počítat se ztrátou objemu oproti klasické mesh síti, takže musíte modely dělat trochu větší. Pro vázu by teoreticky stačila i volba Set smooth v témže menu, ale s S-Mesh je výsledek o něco málo lepší. Navíc jsem vás chtěl s touto funkcí seznámit, abyste s ní mohli případně experimentovat...

Textura, kterou jsem pro vázu použil já je ke stažení zde a na obrázku vidíte nastavení, která jsem pro materiál použil. Můj model je v jiném měřítku a proto hodnoty zde uvedené nemusí vyhovovat modelu vašemu, ale budete muset použít většinu z těchto tlačítek, abyste texturu správně namapovali a patřičně "usadili". Zvláště důležitý je přepínač Tube, který zajistí, že se textura natáhne způsobem jako na válec.

Nastavení materiálu

Přeji mnoho štěstí s hrnčířskou výrobou a těším se zase příští týden u dalšího tutorialu.

Hotový obrázek

Další relevantní články:

Co jste chtěli vědět o Blenderu...
Světelný meč rytířů řádu Jedi v Blenderu
Modelování v Blenderu pomocí křivek
Materiály v Blenderu- druhá část
Materiály v Blenderu- první část
Blender: Budiž světlo, část druhá
Blender: Budiž světlo, část první
Animace v Blenderu
Modelování v Blenderu metodou extrude
Blender pro úplné začátečníky, díl 2.
Blender pro úplné začátečníky
Blender - výkonný 3D software zcela ZDARMA!

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: