Tipy pro Blender - renderování - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

Tipy pro Blender - renderování

2. dubna 2002, 00.00 | Tentokrát se zaměříme na možnosti efektivního renderování v Blenderu a na cesty jak zefektivnit práci v tomto programu.

Kontrolní render

Čím je scéna složitější, tím je práce pomalejší a to na jakémkoli počítači. Pokud máte ve zvyku svůj výtvor často kontrolovat renderem, můžete docela hodně času promarnit čekáním na až se scéna spočítá. Zde jsou základní tipy, jak provádět kontrolní render tak, abyste do důchodu stihli více než jen pár obrázků.

Prvotní práce na scéně bývá zpravidla kompozice objektů a k tomu není zapotřebí ani stínů, ani vyhlazení. Proto v Render Buttons (F10) vypněte OSA ( vyhlazení nebo chcete-li anti-aliasing) a Shadows (stíny). Také nemusíte počítat obrázek v plné velikosti, stačí kliknout na 75%, 50% nebo 25% konečné velikosti renderu.

V Render Buttons je ostatně také tlačítko Preview, které nastaví nejvhodnější parametry za vás.

Když již potřebujete vidět ve výsledku i stíny, nemusí být hned v plné kvalitě a tak držte shadow bufery všech Spot světel na nejnižších hodnotách, tedy 512.

Srovnávací render

Modelová situace. Provedete render scény a něco vám nesedí na materiálech. Tak je upravíte a opět vyrenderujete. S výsledkem opět nejste spokojeni, ale rádi byste jej srovnali s renderem před úpravou, abyste si ujasnili, v čem byla změna dobrá a v čem špatná. Jedna možnost je ukládat si kontrolní render jako obrázek, což je ovšem nešikovné a dosti to zdržuje. Naštěstí má Blender cosi jako dvě banky na obrázky.

Vyrenderujte si tedy scénu. Okno s renderem můžete vypnout a opět vyvolat klávesou F11. Když stisknete klávesu j, přepnete se do druhé banky, kam můžete provést render upravené scény. Nyní tedy máte v jedné bance vyrenderovanou původní scénu, v druhé upravenou a opět klávesou si můžete mezi oběma verzemi libovolně "přepínat".

Render výřezu

Tuto funkci využijí hlavně tvůrci her a webdesignéři, umožňuje totiž nastavit výřez ze scény, který se vyrenderuje. V Render buttons klepněte na tlačítko Border a také na tlačítko Crop. První z nich zaktivuje render vybrané části scény, druhé zase ořízne zbytek, takže se nebude renderovat obrázek o velikosti 800x600 pixelů, kde v černém poli bude výřez 200x200 pixelů s částí scény, ale vyrenderuje se přímo obrázek z výřezu o velkosti 200x200 pixelů.

Oblast pro render vyznačíte po stisknutí Shift +b a tažením myší v pohledu kamerou (Numpad 0). Výřez je značen červeným okrajem.

A to je pro dnešek vše. Příště bychom si mohli zase jednou něco vymodelovat...

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: