Prolink PixelView GeForce4 MX 440 - za málo peněz, hodně obrazu? - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Prolink PixelView GeForce4 MX 440 - za málo peněz, hodně obrazu?

9. května 2002, 00.00 | Co dokáže nová generace GeForce? Podíváme se na zoubek řadě MX, jmenovitě modelu 440. Pro koho je tato karta určena a stojí za to do ní investovat?

Díky společnosti THD jsme měli možnost otestovat nové vysoce výkonné grafické karty postavené na NVIDIA čipu GeForce4 - odlehčenou verzi GeForce4 MX 440 a GeForce4 Ti 4600. Obě karty jsou vyrobené tchajwanskou firmou Prolink Microsystems Corporation a prodávané pod obchodní značkou PixelView. V dnešním článku se budeme věnovat první z nich.

Základem karty je grafický procesor od NVIDIA taktovaný na 270 MHz. Jádro je vyráběno 0,15 mikronovou technologií, stejně jako GeForce3 a GeForce4 Ti. Rozdíl je v použité verzi technologie: na rozdíl od Titanium (NV25) staví řada MX na technologii NV17. Pro srovnání - GeForce 3 je postavená na verzi NV20, GeForce 2 na NV15. Vzhledem k nižší frekvenci se procesor tolik nezahřívá, přesto je však na kartě aktivní chlazení. Karta je vybavena 64 MB DDR pamětí běžící na 400 MHz. Maximem je rozlišení 2048x1536 32bit 60 Hz.

Řada GeForce4 MX je cílena na široké vrstvy zákazníků. Jedná se o ochuzenou verzi GeForce4 Ti, přičemž cena je asi třikrát nižsí. Ochuzenou především o nfiniteFX II Engine (Hardware tedy přímo nepodporuje pixel shaders a některé další vlastnosti DirectX 8. Podpora Transform&Lighting a omezeně i vertex shader je však zachována. Více o pixel a vertex shaders). NVIDIA představila GeForce4 tři MX modely, přičemž hlavní rozdíl je v taktovací frekvenci. Nejnižší model využívá pomalejší SDR paměťové moduly.

Model GF4 MX 460 GF4 MX 440 GF4 MX 420 (SDR)
Core Clock 300 MHz 270 MHz 250 MHz
Memory Clock (DDR) 550 MHz 400 MHz 166 MHz
Memory Bandwidth 8.8 GB/s 6.4 GB/s 2.7 GB/s
Fill Rate

1.2 Billion Texels/Sec.
1.1 Billion Texels/Sec.
1 Billion Texels/Sec.
Triangles per Second 38 Million
34 Million 31 Million

nView Display Technology
Kromě standardního výstupu na monitor je k dispozici i TV-out. Hlavní účel nView tkví v inteligentním zobrazování na více monitorech současně. Na TV nikdo z nás asi pracovat nebude, avšak rozhodně si na ní můžeme pouštět video. Ale nView není jen o zobrazování na více monitorech, tato technologie je obsažena v nových detonátorech a využije ji každý majitel karty s NVIDIA čipem. Integruje se do Windows a vytvoří až 32 virtuálních desktopů (tolik postrádaná funkce, již si nahrazujeme více či méně funkčním software od různých výrobců). Lze nadefinovat klávesové zkratky pro přepínání ploch či jejich vlastností. Software nView je k dispozici v češtině, ta má však problémy se zobrazením na anglických Windows 2000. Je zde také možnost zoomovat na ploše nebo nastavit průhlednost oken při přetahování myší. To se však neobejde bez zamrkání okna, takže jinak pěkný efekt je de facto nepoužitelný.

Accuview Antialiasing
Technologie Accuview Antialiasing je určena pro kvalitnější vyhlazování hran - nejen ve hrách, ale i v aplikacích. Přitom je však antialiasing zpracováván mnohem rychleji než ve starších čipech.

Lightspeed Memory Architecture II
LMA II by měla zvýšit paměťovou propustnost až o 300 %. Zde je velký rozdíl mezi verzemi MX a Titanium. MX má jen dva paměťové ovladače, na rozdíl od Ti (4 memory controllers). Vypadá to jako krok zpět, protože dřívější verze měly po čtyřech, ale je zde postatný rozdíl - byly 32bitové, zatímco GeForce4 implementovala 64bitovou architekturu.

VPE
Karta se také může pochlubit masivní podporou MPEG-2. Díky tomu není při přehrávání videa (DVD) tolik přetěžován procesor počítače. Z tohoto pohledu velmi zajímavé řešení pro multimedia.

Na čem jsme testovali
Firma Mironet nám pro testování zapůjčila stroj s následující konfigurací:

  • Procesor AMD Athlon XP 1800+ (1,5 GHz)
  • Základní deska SOLTEK SL75DRV4 KT266A
  • 512MB DDR RAM
  • HDD Seagate 40.8GB Barr.IV 7200ot
  • NEC DVD ROM 16/48 DV5800

Instalace
V balení naleznete kromě karty také anglický manuál a CD s ovladači a elektronickou verzí manuálu (bohužel opět pouze v angličtině). Při instalaci ovladačů karty se nevyskytl sebemenší problém. Nepříjemností je však možnost nainstalovat také ovladače pro zachytávání videa, nezkušeného uživatele by to snadno mohlo zmást, protože karta grabovat neumí. Ovladače jsou k dispozici v češtině.

Framerate is life
Testovali jsme s ovladači NVIDIA Display Driver for Windows 2000/XP version 28.32, 03/09/2002, dodávanými přímo ke kartě, při rozlišení 1024x768. Operačním systémem byly Windows 2000.
Oblíbeným referenčním testovacím programem je 3D Mark2001, test jsme provedli celkem dvakrát a zde jsou výsledky (nejhorší a nejlepší):

Test 1 2
3DMark Score 5486 5632
Game 1 - Car Chase - Low Detail 100.6 FPS 104.7 FPS
Game 1 - Car Chase - High Detail 41.1 FPS 41.3 FPS
Game 2 - Dragothic - Low Detail 88.8 FPS 92.0 FPS
Game 2 - Dragothic - High Detail 44.6 FPS 46.3 FPS
Game 3 Lobby - Low Detail 93.2 FPS 96.2 FPS
Game 3 Lobby - High Detail 47.3 FPS 47.6 FPS
Game 4 Nature No hardware support No hardware support
Fill Rate (Single-Texturing) 453.2 MTexels/s 473.8 MTexels/s
Fill Rate (Multi-Texturing) 589.4 MTexels/s 590.1 MTexels/s
High Polygon Count (1 light) 22.4 MTriangels/s 28.3 MTriangels/s
High Polygon Count (8 lights) 4.2 MTriangels/s 7.0 MTriangels/s
Environment Bump Mapping No hardware support No hardware support
DOT3 Bump Mapping 68.0 FPS 70.2 FPS
Vertex Shader 45.8 FPS 45.5 FPS
Pixel Shader No hardware support No hardware support
Advanced Pixel Shader N/A N/A
Point Sprite 9.2 MSprites/s 10.3 MSprites

Test jsme provedli i pod Windows 98 a karta obdržela 5578 bodů.

Max Payne vykázal při benchmark módu v průměru 50 fps, tedy srovnatelné s GeForce2 Ultra. Prakticky - 1024x768 při maximálních detailech a 32 bitech při nenáročných scénách 64-75 fps, při akci klesl přibližně na 35 fps. Při rozlišení 1600x1200 bylo právě 35 fps maximem.

Dema
NVIDIA nabízí na svých stránkách i ukázkové programy, určené k prezentaci nových vlastností karet. Pro řadu GeForce4 MX je to demo Twister, ukázka realtime výpočtu tornáda (19 fps). Dalším demem je Bugs, zaměřené na LMA II a Accuview Antialiasing. Při jeho zapnutí (klávesa A) již bylo patrné značné snížení framerate.

nTV
V balení se nachází také konvertor na cinch a prodlužovací kabel cinch-cinch. Zobrazení na televizní obrazovce nás mile překvapilo. Karta zvládá výstup až do rozlišení 1024x768. Samozřejmě se absolutně nehodí na jakoukoliv práci s textem, ale video je pro televizi jako stvořené. Je přeci jen pohodlnější dívat se na film z pohovky na velkou obrazovku než se dvě hodiny hrbit u monitoru. Jediné, co kazí výsledný dojem, je občasná přítomnost horizontálních vad při rychlých změnách obrazu. To však není záležitost TV výstupu, ale zpracovávání videa v počítači.

Závěr
Tato grafická karta se hodí především méně movitým příznivcům multimédií, kteří ocení možnost přehrávání videa na televizi. Cituji z webu NVIDIA: "The ideal solutions for: Multiple display & desktop flexibility, 2D office applications, Web surfing." k tomu vám ovšem stačí obyčejná karta za pár set korun, GeForce4 MX je na obyčejnou kancelářskou práci poněkud předimenzovaná. Za cenu kolem 3500 Kč bez daně je to opravdu vynikající volba v kategorii dnes již střední třídy, jež uspokojí i středně náročné uživatele. Vyplatí se jako upgrade ze starých TNT2, pokud již máte např. GeForce2 a toužíte po něčem lepším, bude pro vás zajímavější verze Titanium. Z pohledu profesionální 3D grafiky pochopitelně hra spadá do kategorie amatérských řešení, ale to odpovídá i cena. Pro 2D grafiku karta nabízí mírně nadprůměrný výkon, ale je opět potřeba si uvědomit její optimalizaci pro multimedia a hry.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: