Poser 5 - 3D postavy pro každého - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Poser 5 - 3D postavy pro každého

poser

15. října 2002, 00.00 | Mnozí z vás jistě znají některou z předchozích verzí tohoto zajímavého produktu společnosti CuriousLabs, který s nejnovější 5. verzí konečně vyrostl ze svých dětských nemocí a stal se mocným nástrojem pro vytváření a animování realistických 3D postav.

Poser je program, který byl od samého počátku vyvíjen se zjevným zaměřením na snadné vytváření 3D postav a jejich animaci. Protože byl jistou dobu vytvářen ve spolupráci s Fractal Design, je interface tohoto programu nápadně podobný jinému 3D produktu a to Bryce 3D, což je pro někoho požehnáním, pro jiného přinejmenším nepříjemná podivnost, ale jisté je, že Poseru v důsledku jednoznačně prospívá.

Pracovní plocha je rozdělena velmi účelně, jednotlivé sekce jsou viditelně odděleny a většinu, z nich lze samozřejmě přesouvat podle osobních preferencí.

Samotné funkce jsou pak rozděleny ještě do tzv. "Rooms", tedy "místnosí" určených ke speciálním účelům jako je pózování postavy, její odívání, texturování, setup, úprava vlasů, obličeje atd.

Čtvrá verze programu byla často a musím říci, že právem, kritizována za nedostatek invence oproti předchozímu produktu. Naštěstí pro nás uživatele si vývojáří z CuriousLabs kritiku vzali k srdci a 5. přírůstek do Poserovské rodiny má nových funkcí více než dost.

CO je tedy v Poseru 5 nového:
- nové velmi realistické modely muže, ženy a dítěte
- FireFly renderer pro kvalitnější výstup
- mnohem propracovanější práce s materiály
- Face Room pro vytváření 3D obličejů přímo z fotografické předlohy
- Hair Room pro generování, úpravu a animaci realistických vlasů
- Cloth Room s dynamickou simulací šatů
- simulace větru
- řada nových morpherů zejména pro LipSync a mimiku
- nástroj MorpPutty pro přímou manipulaci s mimickými svaly
- implementace Pythonu pro skriptování - rozšířený Import a Export (MAX, OBJ, DXF, HaAnim, Lightwave, VRML, Rib, a BVH)

Kromě nových funkcí zůstaly samozřejmě i ty staré z nichž stojí za zmínku zejména Sketch designer a Walk Designer. Protože se na Grafice o tomto programu zatím moc nenapsalo a jsou tedy mnohým neznámé, trochu si je přiblížíme ač se nejedná o novinky.

Sketch designer

Novinka z Poseru 4, která výrazně přispěla k rozšíření komunity uživatelů tohoto programu, se v nové verzi nedočkala žádných změn, což ovšem není zase tak na škodu, protože se jedná již tak o dosti kvalitní nástroj.

Anglicky mluvící čtenář již jistě tuší, že se jedná o nástroj pro simulaci ruční kresby, tedy úpravu renderovaného výstupu tak, aby obrázek vypadal jako kreslený rukou.

Přímo s programem je dodávána knihovna přednastavených stylů jako je rychlá skica, perokresba, pastelková malba apod. Styly je pak možné upravovat množstvím sliderů a měnit tak například sílu tahu, tlak, tloušťku nástroje apod.

Walk designer

Je o něco starší než Sketch designer a jako nápad jistě mnohem přínosnější a to zejména pro animátory. Umožňuje totiž velice snadno vytvářet chůzi či běh a aplikovat je na jakoukoli postavu ve scéně a to buď pro chůzi na místě nebo po předem nadefinované cestě.

Samotný walk designer je koncipován jako dvě tabulky se slidery, které představují tzv. Blend Styles a Tweaks.

Blend styles je vlastně jakési splývání různých stylů pohybů typu chůze. Můžeme jimi definovat poměr extrémů jako je silová chůze, běh, plížení se či "sexy" chůzi a dosáhnout tak celé škály různých pohybů.

Tweaks pak upravují jednotlivé atributy chůze jako je míra máchání rukou, jak moc postava bude dávat ruce od sebe, pohyb hlavy atd.

Je to zkrátka výtečný nápad a pokud budete věnovat nastavování dostatek času, podaří se vám dosáhnout poměrně slušných výsledků. Bohužel základní chůze není v Poseru až tak realistická, jak se autoři na svém webu chlubí a je s podivem, že v 5. verzi je výrazně horší než tomu bylo u té čtvrté. Zejména pohyb chodidel je značně podivný. Naštěstí obsahuje chůze obě, a tak nám nic nebrání používat tu starší, a tak se nejedná o výraznější problém.

Na začátku jsem se zmiňoval o nových sekcích v Poseru5, tzv. "místnostech". Zde je jejich krátký popis.

Pose room

Jedná se o základní místnost, ve které vkládáme postavy a upravujeme jejich pózu. Tu můžeme získat vložením z knihoven, kde nalezneme např. i animované skoky, chůzi, údery, výpady či kopy z různých bojových umění, ale i docela obyčejné sezení na zemi, židli, či konverzační postávání. Zkrátka je na výběr a časem se knihovny obohatí o množství nových póz, které tam uložíte.

Kromě vložení z knihovny je samozřejmě možné postavu pózovat ručně a to buď přímou selekcí jednotlivých částí těla jako je loket, paže, hrudník apod. a jejich úpravou pomocí editačních nástrojů, nebo pak pomocí sliderů, s nimiž je práce přeci jen mnohem přesnější. Na horní a dolní končetiny je samozřemě možné aplikovat inverzní kinematiku.

Animace je také velmi jednoduchá - stačí upravit pózu, přesunout se na časové ose o pár framů dál a opět upravit pozici (pose to pose animation). Jednotlivé klíče se ukládají automaticky a můžete je pak upravovat v Animation controls.

Material room

Zde se pracuje s materiály a opět je možné vybrat si v knihovně, nebo si nahrát vlastní textury a upravit si materiálové vlastnosti. Oproti předchozímu Poseru má verze 5 zcela nový materiálový editor související s celkovou změnou rendereru. Používají se procedurální shadery, které obsahují tzv. kořenový nod modifikovatelný dalšími nody, což mohou být textury nebo matematické textury jako jsou různé šumy apod. Můžete tak vytvářet povrchy na základě bitmapových textur nebo vytvářet materiály ryze matematického původu, a protože nody ovlivňují nejen základ, ale působí i mezi sebou navzájem, jsou možnosti takřka neomezené.

Face room

Sem se podíváte po první instalaci programu zřejmě nejdřívě, jedná se totiž zřejmě o nejatraktivnější novou funkci. Stačí vložit svoji fotku zepředu a z profilu, nastavit pár kontrolních bodů podle nich a program již sám vygeneruje vaši tvář ve 3D i s materiálem. A protože výsledek není stoprocentně přesný, je tu k dispozici celá řada modifikátorů pro dodatečnou úpravu jednotlivých částí obličeje, které mohou sloužit stejně tak dobře pro účely karikatury.

Hair room

Po vytvoření hlavy je logickým krokem přidat vlasy. Poser 5 obsahuje jednak staré tzv. "props" hair, což jsou statické objekty posazené na hlavu figury, a také nové dynamické vlasy, které se chovají jako reálné a působí tedy na ně gravitace, síla větru, mohou růst, různě se vlnit apod. Se zapnutým raytracingem je možné dosáhnou vskutku působivých výsledků avšak za cenu potřeby značného výpočetního výkonu a paměti.

Cloth room

V této místnosti můžete konvertovat statické objekty do dynamických šatů, které je pak možné animovat v realistické simulaci. Můžete zde tak vytvořit např. ubrus, který pak položite na stůl a necháte Poser spočítat přepad jeho okrajů, které se realisticky zvlní. Primárním účelem jsou ovšem pochopitelně šaty, které reagují na pohyb těla a můžete je, stejně jako vlasy, nechat vlát ve větru přidáním větrného emitoru.

Setup room

Sami autoři považují nástroje zde obsažené za jedny z nejmocnějších nástrojů Poseru vůbec a z hlediska pokročilé práce tomu tak bezesporu je. V Setup room se modifikují a vytvářejí nové figury a props objekty.

Vytváření nových postav pak může probíhat použitím kombinace externího modeleru a Poserovských souborů s hierarchiemi (nastavení kostí a modifikátorů), nebo kombinací props objektů pro vytvoření nové figury (např. tři koule se spojí ve sněhuláka) a konečně importováním modelu z jiného programu a použitím Setup roomu pro nastavení kostí, hierarchií, skupin vertexů a IK řetězců.

Jaký, komu, za kolik a kde

Jaký je tedy Poser 5? Jisté je, že již dávno přestal být hračkou a i přes své chyby se z něj stal poměrně silný nástroj jak pro tvorbu postav, tak pro jejich animaci. Oproti předchozí verzi je výrazně pomalejší a to dle mého názoru přes rámec omluvitelný novými funkcemi (testováno na Intel P4 Celeron 2,1 Ghz, 768 RAM, GeForce Titanium) a při výpočtu dynamiky šatů či vlasů se občas zacyklí nebo rovnou spadne. To jsou ale jediné chyby, které mohu novému Poseru vytknout a jsou zcela převáženy kvalitním výstupem, detekcí kolizí, setup roomem a dalšími skvělými vlastnostmi.

Poser jistě najde své uplatnění při tvorbě počítačových her, nizkorozpočtových animovaných filmů a díky své přijatelné ceně i v grafické dílně nejednoho nadšence.

Zatím se mi nepovedlo zjistit kdo a zda vůbec Poser 5 prodává v ČR, ale je možné si jej objednat přímo u výrobce v internetovém obchodě ( http://www.curiouslabs.com/) a to za cenu $349.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: