Ohlášena Maya 2012: přehled novinek - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

Ohlášena Maya 2012: přehled novinek

14. března 2011, 00.00 | Kolem nové verze hlavních Autodesk programů bylo dlouho – krom oficiálního wishlistu – pouze ticho po pěšině. V úterý však Autodesk oficiálně oznámil nové verze, uvolnil dlouhý přehled novinek a také řadu zajímavých demonstračních videí – pojďme se tedy krátce podívat na to nejzajímavější, co nás čeká.

Rozhraní, ovládání programu

Na rozdíl od verze předcházející, která přinesla GUI přepsané v Nokia Qt, nás letos nečekají žádné výrazné změny v ovládání a vzhledu programu. Před oficiálním oznámením kolovaly zvěsti o tom, že se pracuje na GUI ve stylu stávajícího 3DS Max nebo něčeho na způsob "Microsfot Ribbon", ale naštěstí se ukázaly jako liché. Namísto toho se tvůrci letos soustředili na přidávání nových funkcí a větší provázanost s dalšími programy ze stáje Autodesk – nově je tak například možné exportovat model z Mayi do Softimage, Mudboxu nebo Motion Builderu pomocí příkazu File -> Send To -> Sotfimage, resp. Motion Builder. Uživatel dostane na výběr, zda takto "zaslaný" model vytvoří novou scénu, nebo se vloží do nějaké stávající. Příjemné a pohodlné.

Pro práci s projekty je tu přepracované Project Window, které zpřehledňuje práci s projektovými složkami. Změn se dočkalo i odkazování na soubory (File Referencing), které nově nabídne přehlednější okno a více možností pro organizaci těchto souborů v rámci scény. Nově umí také inteligentně dohledat soubory (funkce nazývaná "Retry missing reference files"), které byly přesunuty z původního umístění, a buď odkazovat do tohoto nového umístění, nebo je přesunout na původní místo.

Výpočetní jádro a výkonové optimalizace

Loňská novinka, GPU-akcelerovaný Viewport 2.0, se dočkala dalšího zrychlení a podpory dalších funkcí, nově je tak možné přímo ve Viewportu zobrazit Ambient Occlusion, Motion Blur, Depth of Field Effect (hloubka ostrosti) a dokonce i antialiasing. Toto vše by navíc mělo běžet plynule i na relativně "slabých" grafických kartách – z vlastní zkušenosti vím, že v Maye 2011 postačí nVidia GTS250 a scéna s 1,5 milionem polygonů a několika světly se při zapnutém Viewportu 2.0 hýbe naprosto plynule.

screenshot

Ostatně, podívejte se na oficiální video.

Podstatného zrychlení by se mělo dočkat i ukládání souborů v Maya ASCII (.ma) formátu – kdokoliv, kdo musel (například z důvodu kompatibility se staršími verzemi) pracovat se soubory v tomto formátu, potvrdí, že to bylo skutečně potřeba.

Tvůrci také představili nové API, pomocí nějž bude možné přizpůsobovat Mayu a přidávat nové funkce.

Modelování

V menu "Edit Mesh" se objeví nová funkce "Project Curve on Surface" – bude možné upravovat mesh pomocí promítání křivky na jeho povrch. Stejným způsobem půjde rozdělovat jeden mesh na více částí (představte si to asi tak, jako když krájíte knedlík nití :-)).

Texturování

Hlavní (a v podstatě také jedinou) novinkou v této oblasti je 80 nových procedurálních textur, které obsahuje nový node s názvem Substance. Doporučuji shlédnout toto video.

Animace

Největší novinkou v animačních nástrojích jsou takzvané Editable Motion Trails – vizualizace pohybu zvolených objektů, kostí atd. v prostoru a čase. Tuto funkci lze aktivovat jednotlivě pro zvolené objekty, s individuálně zvoleným rozsahem (např. pouze 100 snímků z celé délky animace). Ve scéně je pak zobrazena křivka pohybu s vyznačenými klíčovými snímky, se kterými je možné pohybovat a v reálném čase měnit dráhu i časování pohybu. Doporučuji shlédnout toto demonstrační video.

screenshot

Další velkou novinkou je Craft animation plugin - Maya obsahuje předpřipravené modely (2 typy aut a 2 typy letadel), které lze animovat podobně, jako se ovládají počítačové hry. Jednoduše připarentujete váš model auta k tomu předpřipravenému, spustíte nahrávání a pomocí kurzorových kláves nebo gamepadu pohybujete autem dle potřeb. Po zastavení nahrávání se vytvoří klíče a výsledkem je (například) velmi realistický pohyb auta včetně detailu jako naklánění v zatáčkách, kolébání při přejezdu nerovností nebo zhoupnutí při brzdění. Opět doporučuji shlédnout demonstrační video.

screenshot

V nové verzi bude Maya také obsahovat další ukázky (zejména 70 nových MOCAP klipů) v okně Visor (Window -> General Editors -> Visor -> karta Mocap Examples), které lze použít jako předlohu nebo základ pro vaše vlastní animace.

Opět byl vylepšen Graph editor, zde by změny měly přinést snadnější práci s jednotlivými křivkami – výběr, přichytávání klíčů k sousedním (pokud je to třeba), izolovaný výběr jednotlivých křivek (všechny ostatní se dočasně skryjí pomocí příkazu Curves -> Isolate Curve), možnost zapnout si zjednodušené rozhraní Graph Editoru (Simplified Toolbar) a další.

Animátoři postav dostanou k ruce vylepšené nástroje pro IK animaci (HumanIK) a zejména Character Control Window, sloužící k přehlednému ovládání celé kostry. Nově přibude také možnost exportovat nastavení kostry a Skin Weights do XML souboru pro pozdější použití na jiných modelech.

Sequencer nově podporuje více audio stop (pozn.: ovšem pouze ve verzi pro Windows a Linux).

Maya Dynamics

Výpočetní jádro pro všechny fyzikální simulace, Nucleus, bylo obohaceno o plugin podporující nVidia PhysX. Při přípravě některých simulací tak bude možné zvolit si, zda je chceme počítat pomocí PhysX akcelerace na grafické kartě (pozn.: tato novinka bude ovšem dostupná pouze na Windows systémech).

screenshot

Dalším "přibaleným" pluginem je Digital Molecular Matter (DMM) od společnosti Pixelux Entertainment – umožňuje vytvářet realistické simulace rozpadů, tříštění, výbuchů a jiné destrukce objektů.

Rendering

I ve zmiňovaném wishlistu byla často uživateli vyžadována podpora pro GPU renderer iRay (pochází ze stejné stáje jako Mental Ray) – té se zatím nedočkáme. Naštěstí je to jediná špatná zpráva a můžeme pokračovat těmi lepšími.

Maya 2012 nově umožní compositing výsledného obrazu pomocí několika nových nodes (uzlů). Využije se stávající rozhraní Hypershade editoru, v němž přibyla karta Rendering. To mimo jiné znamená, že pro compositing budeme moci využívat všechny doposud nabízené nodes a s jejich pomocí skládat výsledný obraz, jenž bude pomocí IPR zobrazován v Render View. Uživatelé, kteří používají například Adobe After Effects právě pro compositing, tak budou moci pohodlně totéž dělat i v prostředí Mayi. Osobně toto vylepšení velmi vítám a dodávám: "Konečně!", protože například open-source Blender 3D měl tuto funkcionalitu už cca před třemi lety.

Závěr

Nová Maya není tak revoluční jako předchozí verze, ale obsahuje řadu novinek, které nám usnadní práci. Za sebe musím jmenovat určitě nové procedurální textury, možnost provádět compositing přímo v Maye a Motion Trails. Ocenit bychom měli i snahu o co nejlepší spolupráci s dalšími Autodesk programy pomocí zmiňované funkce File -> Send To.

Celkově se ukazuje velká síla samostatných pluginů (Craft Animations nebo DMM); uvidíme, jaké další se objeví v souvislosti s uvolněním nového API.

Vzhledem k výkonu dnešních GPU je tu dále logický trend je využívat co nejvíce (Viewport 2.0, PhysX), přestože podpora pro iRay stále chybí.

I další změny "stojí za to" a pokud se věnujete animacím, verze 2012 vám má rozhodně co nabídnout. Naopak pokud v Maye pouze modelujete nebo produkujete statické rendery, nová verze vám moc novinek nenabídne a můžete v klidu setrvat u verze stávající.

Maya 2012 zatím není veřejně dostupná ke koupi nebo stažení, ale po zkušenostech s předchozími verzemi si troufám tvrdit, že se tak stane během několika týdnů. Do té doby se můžeme v klidu těšit :-).

Zdroje:

http://area.autodesk.com/maya2012
http://area.autodesk.com/blogs/cory/maya-1
http://area.autodesk.com/forum/autodesk-maya/wishlist/maya-2012-wishlist/page-last/

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: