Modelování pánve v Rhinoceros - II. část - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Modelování pánve v Rhinoceros - II. část

panev

6. srpna 2002, 00.00 | V dnešním tutoriálu dokončíme model pánve v programu Rhinoceros. K dispozici je i videosekvence výsledného modelu.

Je zde pokračování 1. části, kde jsme si vytvořili hlavní část pánve. Nyní vytvoříme držadla na bocích.

Legenda

Cesta v menu
Příkaz
Číselná hodnota do příkazové řádky

Začneme přepnutím do pohledu TOP. Nyní si schováme všechny přebytečné tělesa příkazem Hide (Edit > Visibility > Hide). Pokročilejší si již vytvořili hladiny, do kterých vytvářeli kompletní části, takže nemusí používat tuto techniku, ale pouze vypnou danou hladinu. Já osobně používám pro křivky použité pro tvorbu ploch hladinu Kontury a pro již vymodelované plochy hladinu Telesa, popřípadě další specifické hladiny. Trochu jsme odběhli od tématu, ale za připomenutí člověk nic nedá. Nyní vidíme pouze tělo pánve z vrchu:

Pohled TOP

Nakreslíme si obrysy držadel z vrchu. Budou nám sloužit jako cesty pro tažení. Je dobré vytvořit pouze jednu polovinu a zbytek ozrcadlit. Na obrázcích vidíte mé návrhy na tvar držadel. Jedno delší a druhé kratší. Delší samozřejmě slouží pro držení jednou rukou a menší pro přidržování druhou.

Pohled TOP

Pohled TOP

Teď si vytvoříme ještě obrysy z bočního pohledu na rukojeti. Budu nyní popisovat tvorbu pouze většího držadla. Menší se bude tvořit obdobně jenom bude mít jiný tvar. Použijeme je pro ořezání bočník ploch. Přepneme do pohledu FRONT a necháme pracovat svou můzu.

Pohled FRONT

K tomu si vytvoříme profily, které budeme táhnout po právě vytvořených křivkách.

Pohled FRONT

A v pohledu RIGHT boční profil.

Pohled FRONT

Nyní máme před sebou tento stav.

Pohled FRONT

Vytvoříme tažením polovičku bočních ploch. Použijeme k tomu příkaz Sweep1 (Surface > Sweep 1 Rail) - čili tažení po 1 křivce. Jako styl vybereme Roadlike - Top, aby tažený profil dodržoval stejný úhel při průchodu po křivce.

Nastavení Sweep1

Teď ořežeme roh, kde se plochy stýkají. Musíme si jednotlivé plochy prodloužit, protože se neprotínají po celém rohu. Kdybychom si udělali křivky pro tažení delší nemuseli bychom tento krok dělat. Ale pro ukázku příkazu ExtendSrf (Surface > Extend) to uděláme takto. Po zadání příkazu musíme vybrat hranu která se bude prodlužovat. Po té musíme zadat faktor prodloužení (Extension factor). Standardně bývá 1, což znamená žádne prodloužení. Použijeme faktor 1.1. Na obrázku vidíte křivku, která zobrazuje průnik ploch po prodloužení.

Průnik

Křivky, které jsme vytvořili v pohledu FRONT použijeme k oříznutí již existujích ploch. V pohledu FRONT příkazem Trim (Edit > Trim) vybereme křivky a pak postupně vybereme vnějši oblasti ploch k oříznutí, jak je vidět na obrázku.

Oblasti oříznutí

Po té ořízneme plochy navzájem v rohu. Výsledné plochy ozrcadlíme Mirror (Transform > Mirror). V pohledu RIGHT nakreslíme další profily pro tažení. Můžou vypadat dle obrázku.

Pohled RIGHT

Musíme si ještě vytvořit koncové profily tažení. K tomu použíjeme příkaz DupEdge (Curve > From Objects > Duplicate Edge) a vybereme potřebné hrany plochy, které budeme potřebovat. Výsledné profily vypadají takto:

Vytvořené profily

Příkazem Sweep2 (Surface > Sweep 2 Rails) postupně vybereme křivky a potom profily dle obrázku. Po té si v dialogovém okně můžeme vybrat návaznost křivek na boční plochy. Ponecháme poziční a zaškrtneme volbu Maintain height. Postup zopakujeme ještě jednou pro spodní plochu.

Postup výběru křivek a profilů
Dialog Sweep2

Nyní plochy spojíme příkazem Join (Edit > Join). Na hrany použijeme zaoblení příkazem FilletEdge (Solid > Fillet Edge). Zaoblíme nejdříve tyto hrany rádiusem 5.

Vytvořené profily

A potom rádiusem 3.

Vytvořené profily

Pro lepší spojitost ploch lze použít metody, kterou jsem popisoval v tutoriálu o digitálním budíku. Nyní nám již zbývá vnitřní díra. Postup je obdobný. Vytvoříme profil pro tažení a ořízneme. Zaoblovat můžeme a nemusíme. Tímto jsme hotovy a můžeme si výsledný výtvor visualizovat. Přidávám vám sem i animaci.

Velká rukojeť



Malá rukojeť



Celá pánev

Animace pánve

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: