MakeHuman pro Blender a další zajímavosti - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

MakeHuman pro Blender a další zajímavosti

12. února 2003, 00.00 | Je tu další článek přinášející pár zajímavostí ze světa Blenderu. Pokud se vám myšlenka generování postav v Blenderu způsobem známým z Poseru a animace jejich chůze zdá zajímavá, nebo jste si zkusili Wings3D a hledáte konvertor z jeho formátu do Blenderu, je tento článek určen právě vám.

Mini Poser v Blenderu?

Tak nějak by se dal krátce charakterizovat probíhající projekt MakeHuman umožňující v Blenderu rychlou tvorbu lidské postavy pomocí morph targets. Projekt je momentálně ve fázi Alpha a ke stažení je jen pár knihoven a spoustu ukázek.

Jak autoři sami uvádějí, je projekt založen na jediném modelu postavy člověka, který byl vytvořen na základě pečlivého studia lidské anatomie. Anatomicky korektně je také mesh rozdělen do množin vetexů odpovídajících jednotlivým svalům a tukovým polštářům, které budeme moci ovládat pomocí propracovaného interface a měnit tak jejich polohu, velikost, různě je deformovat apod. Teoreticky by tak mělo být možné vytvořit v podstatě jakéhokoli humanoida a hlavně jej, právě díky již anatomicky správně rozděleným skupinám vertexů, efektivně animovat.

Oficiální stránky projektu naleznete zde: http://www.kino3d.com/~MakeHuman

Walk.O.matic - chůze postavy automaticky

Walk.O.matic je další ze skriptů se slibnou budoucností. Každý, kdo v kdy v Blenderu, ale nejen v něm, zkusil zanimovat chůzi postavy tak, aby od někud někam došla, mi dá za pravdu, že je to poměrně otravná rutinní práce. A právě zde vám může Walk.O.matic výrazně pomoci.

Skript funguje tak, že vytvoříte jednoduchý objekt, který zanimujete klasickým klíčováním ve směru, kam má postava zamířit. Skript pak vygeneruje sadu 7 empty objektů, které použijete jako IK cíle pro skelet postavy. Tedy k jednotlivým empties přiřadíte jednotlivé kosti odpovídající standardní soustavě kostí dolních končetin.

Walk.O.Matic je ještě v brzkém stádiu vývoje a je jistě hodně co vylepšovat. Chůze jím vytvořená má ještě hodně daleko do realističnosti (což na druhou stranu platí i pro generátor chůze např. Poseru, který je na rozdíl od Walk.O. Matic za peníze :-) a chybí např. rotace empties a možnost přímo ovlivňovat rotaci hip (kyčle), čímž se např. odlišuje mužská a ženská chůze.

Ale je to začátek a poměrně častá aktualizace s novými a novými vylepšenímí davá slušnou naději, že autor skript dotáhne do zdárného konce.

Walk.O.Matic najdete na adrese http://home.bip.net/millfield/. Součástí downloadu je rozsáhlý manuál a přímo na autorových stránkách je rozsáhlý tutoriál, jak skript používat.

Exporter do Wings3D

Pokud jste minuli článek na tomto serveru o programu Wings3D, pak vězte, že se jedná o malý, nenáročný, ale extrémně výkonný low poly modelovací nástroj zcela zadarmo, který se vyvíjí raketovým tempem. Anebo si raději přečtěte rovnou celý článek zde

Nyní již máme také skript, který umí exportovat modely z Blenderu do Wings3D (což nebude až tak často), i z Wings3D do Blenderu (podstatně hojnější případ). Vlastně to není ani žádná novinka, jedná se o Import Export suite, o kterém jsem zde již také psal, a který jeho autor Anthony D´Agostino (Scorpius) rozšířil o v pořadí již osmý formát. V současné chvíli import/export formátu Wings3D nepodporuje UV maping koordináty, ale autor se nechal slyšet, že to nebude dlouho trvat a i tento nedostatek bude odstraněn.

I/O suite stahujte na adrese: http://ourworld.compuserve.com/homepages/scorpius/blender_suites.htm, kde naleznete i pár dalších zajímavých skriptů.

Mimochodem doporučuji ten website pročíst celý, je tam mimo jiné i jeden zdařilý tutoriál na modelování ve Wings3D a také pár tipů pro Blender, které jistě stojí za to prostudovat.

Generátor gotických kleneb

Poslední skript, který si dnes představíme, je Blender Domical Vault Script od Neil MCAllister, který slouží ke generování čtvrtin gotických kleneb. Zní to možná divně, ale v praxi je to samozřejmě nejrozumnější řešení- čvrtinu prostě třikrát zkopírujete, zarotujete a máte perfektní základ pro gotickou klenbu, ze kterého odvodíte všechny ostatní části.

Skript se vyskytuje jako zdrojový kód na diskuzním fóru serveru Elysiun (http://www.elysiun.com ), přesněji na tomto místě.

Zdrojový kód v browseru označte a zkopírujte do schránky. Potom spusťte svůj oblíbený textový editor, kde kód vložte a uložte soubor jako Vault.py. Ten pak v Blenderu načtete v Python window (Shift+F11) kliknutím na ikonku pomlčky a vybráním Open New.

Přeji příjemnou zábavu.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: