LSystem - generátor 3D stromů a rostlin - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

LSystem - generátor 3D stromů a rostlin

21. ledna 2002, 00.00 | LSystem je obecné označení pro algoritmus, který generuje matematicky popsané objekty nápadně podobné rostlinám. K tomuto účelu se také LSystémy používají nejčastěji, tedy k vytváření 3D modelů stromů a rostlin. LSystem je také název jednoho vynikajícího skriptu pro Blender.

LSystem je obecné označení pro algoritmus, který generuje matematicky popsané objekty nápadně podobné rostlinám. K tomuto účelu se také LSystémy používají nejčastěji, tedy k vytváření 3D modelů stromů a rostlin. LSystem je také název jednoho vynikajícího skriptu pro Blender.

Tvorba stromů ve 3D není až tak obtížným úkolem, ale rozhodně se nejedná o práci na pár minut. Nejčastější postup je ten, že se vymodeluje kmen i s množstvím větví a potom objekt hrubého tvaru koruny. Ten se poté použije jako reference pro duplikaci listů, v Blenderu tzv. DupliVerts, kdy se na každém vertexu objektu zduplikuje jiný objekt, list, který je mu podřízen. Jindy se zase místo referenčního objektu používá particle systém.

Tento postup se hodí, chcete-li mít nad výslednou podobou stromu co největší kontrolu, například chcete-li mu vtisknout antropomorfní tvar, nebo má-li vrhat stín, jehož konkrétní tvar je důležitý pro kompozici. To ale nejsou zrovna nejčastější případy a navíc se tento postup naprosto nehodí, potřebujete-li v krátkém čase hodně stromů, např. do lesa.

Tehdy je velmi výhodné využít výhod LSystému, kde tvar ovlivňujete nepřímo celou řadou parametrů, různých podle programu, který používáte. I se stejnými parametry bude po každém generování rostliny výsledek trochu jiný, protože do výpočtu je zahrnován náhodný prvek. Snadno tak můžete vygenerovat množství rostlin, které si budou podobné, ale přitom bude každá jedinečná.

Existuje množství volně šiřitelných LSystémů, stejně tak jako komerčních. Pokud používáte POV Ray, vynikající freewareový renderer a raytracer, mohl by vás zajímat například LSystem, který si můžete zdarma stáhnout zde

Pokud používáte Blender, tak máte také vyhráno, protože pro něj existuje výtečný Python skript LSystem, který je ke stažení zde. Po otevření .blend souboru a po spuštění skriptu (Alt+p nad oknem se skriptem), bude vaše obrazovka vypadat podobně, jako na obrázku.

Parametrů k nastavení je opravdu mnoho a je tedy možné vygenerovat téměř cokoli z rostlinné říše, jak ostatně dokazují ukázky samotného autora skriptu na jeho stránkách(http://www.geocities.com/blenderdungeon/lsystem). Tam také naleznete kompletní referenční příručku popisující jednotlivé nastavitelné parametry a jejich dopad na výsledný vzhled modelu.

Obrázky rostlin vygenerovaných skriptem LSystem pro Blender stažené ze stránek autora skriptu

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: