Genesis II v2.4 - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Genesis II v2.4

15. prosince 1999, 00.00 | Hledáte freeware pro fotorealistické generování krajiny? Genesis může být ta pravá volba.

     Genesis aneb zrození světa, tak s tím jsem se poprvé setkal ve sci-fi literatuře a filmech jako je StarTrek a další. Možností vytvořit si svůj vlastní svět jsme se už zabývali v článku o generátoru krajin Terragen. Genesis II firmy Geomantics je jejím stěžejním produktem a v některých směrech jde ještě dál než Terragen. Genesis II je k dispozici ve freewarové nebo komerční verzi, freeware má jistá omezení jako například výrazné omezení při práci s vrstvami.



     Už první obrázek by Vás měl přesvědčit o fotorealistickém renderu, který pracuje při generování krajiny stejně jako u většiny programů se stejným zaměřením na principu fraktálů. Model krajiny vytváříte nebo upravujete v Landscape Definition Editoru, kde lze sice pracovat s jednotlivými vrstvami ve formě pozadí, vodních ploch či hor, ale pouze v komerční verzi programu.

     Genesis II má na každou akci jeden modulů/editorů (menu Modules), a tak pro změny pohledu do krajiny přesněji řečeno pozici kamery nastavujete v dalším modulu Camera and Target Position. Není zde nic, co by neobsahovali i ostatní obdobné programy, přesnou pozici a výšku kamery i cílového bodu, na který je kamera zaměřena lze určit jak myší, tak i zadáním číselných parametrů.

     Atmosphere Editor neslouží k ničemu jinému než k vytvoření povětrnostních a atmosférických podmínek v krajině. Můžete zde nastavit i pozici světelného zdroje - Slunce, pronikání slunečních paprsků skrz mraky, rozptyl světla a samozřejmě i barvu oblohy v několika horizontech.

     K Atmosphere Editoru patří ještě Cloud Editor, ve kterém ovlivňujete většinu toho, co souvisí s mraky na obloze - od barvy přes typ oblak (Cumulus až Stratus), hustotu, nebo můžete mraky "vypnout" úplně.



     Ecology a Vegation editory použijete tehdy, pokud nepotřebujete vygenerovat pouze pustou měsíční krajinu, ale chcete ji obohatit nějakým typem vegetace. Ve frewarové verzi Genesis II máte na výběr z několika druhů stromů: jabloně, jehličnanů (bráno všeobecně), keře, z listnatých stromů pak břízy a dubu, to vše ve třech stupních detailů podle vzdálenosti od pozorovatele - blízko, ve střední vzdálenosti a daleko, většinou kolem horizontu.

     Water Editor se používá pro definování vlastností vodních ploch včetně zvlnění vodní hladiny, vírů, směru větru, zrcadlových efektů jako jsou především odlesky okolního prostředí od hladiny, pochopitelně také barvu vody apod.

     Dalším editorem pro práci s vrstvami v krajině je Terrain Layers Editor, bohužel ve freeware verzi programu ho nelze použít, takže nečekejte ani podrobnější popis.

     Podobně je na tom editor městské aglomerace a její začlenění do krajiny nebo už stávající 2D či 3D digitální mapy. Editor Urban Plans se používá ve spojení s editorem vrstev a ještě Overlay Editorem, který je však opět ve freeware verzi programu nedostupný a tak jsem ho nemohl vyzkoušet.

     Environment Wizard je užitečná pomůcka při samotném renderingu. Nabízí celkem osm typů krajiny - ne však modelů, pouze vlastností krajiny - hlavně barevného podání a typů oblohy simulujícího různé kraje nebo roční období. Vybráním typu prostředí si tedy rychle můžete krajinu obohatit o východ slunce, horký letní den, pozdní letní odpoledne, podzim v pustině/poušti nebo dokonce východ slunce na Marsu.

     Rendering může dle nastavení v preferencích probíhat přímo v okénku s nastavitelnou velikostí, využívá se přitom hardwarově akcelerovatelné OpenGL od Microsoftu (součást Windows 95 OSR 2.1 i Windows 98), nebo softwarové OpenGL přímo od SGI, které je zase volitelnou součástí instalace. Máte-li tedy nějaký OpenGL grafický akcelerátor, můžete vyrenderovat krajinu i ve vysokém rozlišení v celkem slušném čase, softwarově to je pro rozlišení 380x240 bodů na 300 MHz Celeronu otázkou zhruba pěti minut.

     Co víc k programu dodat? Genesis II je ve freeware verzi software hodný k vyzkoušení, pokud potřebujete pracovat s programem nabízejícím vizualizaci kajiny nejen v jedné vrstvě a na profesionální úrovni, je tady komerční verze.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: