Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

Generátor vlasů, chlupů, trávy a větru pro Blender

2. října 2002, 00.00 | Vzpomínáte ještě na Grass generator? Jeho autor rozhodně nezahálel a před několika dny zveřejnil jeho přímý pokračovatel Fiber generator, který lze jistě považovat za jeden z nejpropracovanějších skriptů pro Blender vůbec.

O vývoji následníku již tak výborného generátoru trávy se vědělo již několik měsíců, ostatně jeho autor Alan Dennis alias RipSting se tím nijak netajil a co chvíli zveřejnil na fórech komunity ukázkové rendery. Až verze 1.2 je však již plně funkční (až na pár chybek, bez kterých se neobejde snad žádný program), a rozšiřuje tak Blender o celou škálu nových možností.

Nejen že si můžete vygenerovat trávu, vlasy nebo srst. Proti svému předchůdci umí Fiber generator umísťovat stébla přímo na nerovný terén, automaticky hlídá, aby takto vzniklé objekty nepřesáhly povolenou hranici polygonů pro jeden objekt a geniálně využívá vertex painting na definování délky stébel a gravitace. A aby toho nebylo málo, obsahuje skript i simulaci větru, takže realistická animace vlajících vlasů či ohýbaných stébel trávy již není v Blenderu snem, ale poměrně snadno dosažitelnou realitou!

Nejnovější verze Fiber generátoru tak obsahuje:
– podstatně rychlejší generátor animace, než tomu bylo u dřívějších verzí
– generované objekty perfektně kopírují povrchové nerovnosti "emitoru"
– zelená vertex barva určuje délku stébla
– červená vertex barva ohýbá na tom konkrétním místě stébla dolů (gravitace)
– generované objekty jsou nativně zarovnány s globálními koordináty
– generátor reaguje i na animované nerovnosti povrchu (relative vertex keys)

Jak jsem již psal, můžeme délku a míru gravitace ovlivnit přímo nástrojem VertexPaint, a to zelenou barvou pro délku stébla a červenou pro míru gravitace. Tyto barvy je možné samozřejmě kombinovat (zelená+červená=žlutá), a dosáhnout tak odlišného efektu. Kromě toho můžeme generátor ovlivňovat přímo zadáváním různých paramterů nebo zvolit některý z presets, tedy standardních nastavení přímo od autora. Ten nabízí 3 základní nastavení a to fur (srst), lawn (trávník) a tall grass (vysoká tráva). Nastavením vlastních hodnot ovšem můžeme generovat i vlasy, lán pšenice a další.

Proti ostatním skriptům zde však tyto hodnoty zadáváme přímo do zdrojového kódu, který je patřičně "zapoznámkován", takže umožňuje dokonalou orientaci. Samozřejmě pro anglicky mluvící uživatele. Pro ty ostatní připravuji podrobný návod na ovládání tohoto geniálního skriptu.

Simulaci větru umožňuje druhý skript dodávaný v jednom souboru, a to wind.py. I zde je ovládání řešeno netradičně, překvapivě a geniálně jednoduše. Ve scéně je umístěn empty objekt, kterým vítr ovládáme, a to tak, že x-ová a y-ová souřadnice ovlivňuje směr větru, zatímco z-ová souřadnice určuje jeho sílu. Čím se empty nachází výše, tím je vítr silnější.

Genialita tohoto řešení přitom není ani tak v jednoduchosti (na tu jsme ostatně v Blenderu zvyklí :-), ale v tom, že takto můžeme snadno chování větru ovlivňovat i v průběhu animace, a dynamicky tak měnit směr i sílu. Vítr se tak může stáčet, může sílit a slábnout v jednotlivých poryvech... zkrátka možnosti jsou mnohé. A to vše klasickou klíčovou animací přímo empty objektu!

Je zřejmé, že Fiber generátor je skript, který by neměl chybět ve sbírce žádného z uživatelů Blenderu. Jako všechny Python skripty pro Blender je i tento samozřejmě zcela zdarma a stejně jako většina z těch novějších skriptů má i on jisté nároky. Předně vyžaduje správně nainstalovaný Python 2.1 nebo vyšší (můžete si jej zdarma stáhnout z www.python.org) a Blender 2.23 nebo vyšší. S verzí 2.22 nefunguje a ve verzi 2.23 nepřiřazuje stéblům automaticky materiál, což je ovšem bug v Blenderu, nikoli ve skriptu. Nejvhodnějším prostředím je tak Blender 2.25.

Kromě Pythonu je třeba mít přímo v adresáří, kde máte Blender (tedy blender.exe) ještě i knihovnu Dynoise (soubory dynoise.dll a dynoise.so), která je ke stažení na http://www.stormpages.com/eeshlo/VariousPython.html. Mimochodem jedná se o knihovnu, která by měla sloužit jako základ pro celou řadu zajímavých Python skriptů vyvíjených sdružením Blender League. Mluví se o particles s detekcí kolize, reálná simulace šatů atd. :-)

Samotný skript si můžete stáhnout z ftp://ftp.fireengine51.org/pub/Fiber12.zip Součástí zip souboru je blend se základní scénou a skripty Fiber a FiberWind, dále pak oba skripty samostatně a také Readme.txt, jehož přečtení vřele doporučuji, neboť obsahuje informace nezbytné pro instalaci a spuštění skriptu. Pro neanglicky mluvící uživatele i pro ty, kdo si raději čtou v našem rodném jazyce tu pak bude již zmíněný tutoriál, který by měl vyjít příští týden v tomto seriálu.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: