CINEMA 4D – tipy, triky, ukázky (2) - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



3D grafika

CINEMA 4D – tipy, triky, ukázky (2)

17. února 2011, 00.00 | Máme tu další dílek započatého maličkého seriálu, tentokrát věnovaný konstrukční rovině. Konstrukční rovina je totiž bezesporu velmi zajímavý objekt. A přitom jej opravdu málo uživatelů bude efektivně používat. Možná to je škoda...

Konstrukční rovina, to je vlastně taková známá neznámá. Při spuštění programu ji většina z nás má zobrazenou. A také ji často hned vypíná, což je i můj případ. Pro organické modelování nebývá tak úplně zapotřebí. Jsou ovšem situace, kdy se může opravdu hodit. A to tak, že velmi...

V prvé řadě něco o naší rovné neznámé...

Konstrukční rovina se definuje v nastavení pohledu, to je pravda, ale má také svou odezvu v samostatném objektu, který nám umožňuje přenést její existenci do kteréhokoliv místa a kterékoliv rotace. A tím i její vlastnosti. Jaké ty vlastnosti jsou?

Mezi jednu ze základních charakteristik patří, že se k této rovině přichytávají body vytvářených křivek. Pokud tedy v základním 3D pohledu začneme vytvářet křivku, pak body této křivky leží právě v aktivní, výchozí rovině. Vytvoříme-li ale rovinu vlastní a tu si nakloníme a umístíme podle vlastních potřeb, pak budeme body křivky opět vytvářet v této vytvořené rovině. Zajímavá to věc, mající praktické užití.

Příklad

Příkladem užití vlastní konstrukční roviny nám bude jednoduchá zednická lžíce. Jednoduchý objekt, jehož vytvoření je ale definováno tím, že má být realistický. A tedy přesný.

Nejdříve tedy využijeme konstrukční rovinu namísto objektu s mapováním a podle obrázku na pozadí si nastavíme kameru, kterou sledujeme scénu. Jistě, pro tento postup se dají použít normální objekty, ale i s konstrukční rovinou můžeme uspět.

01

Jakmile je kamera srovnaná, je načase vytvořit základní objekt lžíce; případně ještě upravíme nastavení kamery, polygonový objekt převedeme a podle potřeby upravíme. A vytvoříme konstrukční rovinu, kterou si umístíme do os této lžíce.

02

A nyní to přijde. Od lžíce vede tyčovina, která je kolmá na samotnou plochu lžíce. Tuto tyčovinu můžeme vytvořit jednoduchým protažením po křivce, ale nejdříve musíme obkreslit onu křivku. To ale není problém, protože máme vlastní konstrukční rovinu. Prostým klikáním vytvoříme cestu protažení přesně tam, kde potřebujeme. Díky konstrukční rovině je to opravdu elementárně snadné.

03

Další úpravy jsou již opravdu velmi jednoduché, protažení po křivce umí každý, upravit body také, to podstatné jsme tedy již řekli.

04

Je užitečná, že? A doufám, že na ni již nezapomenete.

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: