CINEMA 4D tipy a triky - klapka, výběry, pomocníci animace i správy scény - 3D grafika - 3Dscena.cz: 3D grafika jako na dlani

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



3D grafika

CINEMA 4D tipy a triky - klapka, výběry, pomocníci animace i správy scény

14. července 2011, 00.00 | Je zřejmé, že v případě animace je poměrně často nutné v čase měnit různé atributy scény. Samozřejmě můžeme přepnout kameru, ale i další prvky, jako pozadí či oblohu. Mimo to můžeme další objekty používat pro různá zrychlení výběrů a práci ve scéně. A nebo si můžeme takové objekty i vytvořit.

Téma je stanoveno poměrně široce. Odvolávám se sice zpočátku na dotaz jednoho z uživatelů, nakonec na něj ale přece jen odpovídám maličko jinak. Pokud by má odpověď ve formě těchto videí nestačila, pak jej ještě mohu odkázat na plugin, uvedený rovněž v diskuzi, kterou uživatel založil. Jmenuje se Render elements a naleznete jej na stránkách jeho autora Adama Swaaba. Více zde http://adamswaab.wordpress.com/2011/01/09/render-elements-v0-7-13.

Zpět ale k našim tématům. Postupně spolu projdeme několik základních objektů administrace scény a také animací, které je velmi vhodné znát.

Kamera, klapka, jedééééééém

Robertova oblíbená hláška (synova). S manželkou začneme tuto okřídlenou větu a on se rozletí po prostoru a křičí jedééééém. Může si to dovolit, vzhledem k věku.

Objekt Klapka je ale jinak velmi zajímavý. Má v sobě poměrně široké možnosti, je to objekt veskrze animační. Umožňuje nám totiž animovat několik základních elementů scény a definovat tak „střih“ těchto elementů v čase. Vyloženě střih, přepnutí, a to těchto objektů: kamery, oblohy, pozadí, popředí a prostředí. Animace objektu je přitom velmi snadná. Stačí se přesunout do požadovaného okamžiku v čase (klíčový snímek), přenést do příslušného pole požadovaný objekt a nahrát klíčový snímek.

01

Tímto jednoduchým postupem můžeme animovat všechny popsané elementy, a to snadno. Nemusíme přitom tuto techniku využívat jen na klasický střih animací, ale také na rendering různých kamer v rámci jedné scény. Tedy různých pohledů na scénu.

Výběr

Objekt Výběr je již maličko odlišný; pracuje tak, že do sebe načítá (a záleží na procesu, při kterém vytvoříme tento objekt) další prvky scény a ty umožňuje rychle vybírat najednou. Následně je můžeme již vlastním zásahem upravovat, například jim definovat viditelnost v editoru či renderingu.

Ad plnění objektu Výběr. Máme de facto dvě možné cesty. Jednak základní vytvoření z aktuálního výběru objektů, protože jakmile si něco vybereme a potom teprve vytvoříme objekt Výběr, pak se tento nově vytvořený objekt Výběr automaticky vyplní předchozím výběrem objektů. Druhou cestou je ruční plnění drag and drop, což už ale je samozřejmě maličko pracnější (nezapomeňte si případně zamknout okno objektu Výběr, aby bylo aktivní, dokud nedokončíte všechny přesuny).

02

Vrstvy

Další možnou alternativou jsou vrstvy. Ty mají obrovské možnosti a osobně je využívám poměrně často, ale jejich nevýhodou je, že nejsou animované.

XPresso, už zase...

A je tu řešení poslední, podle mého také pěkné, a hlavně docela flexibilní. Můžeme si opět vše vyřešit XPressem, které bude jako více objektů Výběr v jednom. Nic více ani méně. Bude obsahovat množství polí pro zadání zachovaných výběrů a jen prostým překliknutím budeme moci řídit, které objekty a jak budou aktivní a zobrazené. Vše bude velmi rychlé a poměrně flexibilní a počet skupin, jež si takto budeme řídit, je zcela na nás. V mém vlastním příkladu je těchto výběrových polí šest, spolu si vytvoříme jen tři, na principu to nic nemění. Pak už jen přepínač, které výběrové pole má prioritu, a dokonáno jest.

03

Tématické zařazení:

 » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: